דיווח: איראן מנסה להשתלט על מכליות במפרץ – בעזרת משבשי GPS

גורם במשרד ההגנה האמריקני אמר ל-CNN כי טהראן מציבה משבשי מערכות איכון, כדי שכלי שיט יטעו בניווט וייכנסו לשטחה – דבר המהווה עילה לתפיסתן. "ספינות משמרות המהפכה מתחזות למסחריות"

זמן צפייה: 00:29

המתיחות במפרץ: איראן מנסה לאחרונה להשתלט על מכליות במפרץ הפרסי, בעזרת משבשי GPS – כך דווח הלילה (חמישי) ברשת CNN מפי גורם במשרד ההגנה האמריקני.

דברי הגורם מגיעים ברקע אזהרה חדשה שפרסם הלילה המנהל הימי של משרד התחבורה האמריקני, ובה התריע כי ספינות מסחר דיווחו על שיבושים במערכות האיכון שלהן באזור.

לעוד כתבות בנושא:

מכלית נפט נתפסה ע"י איראן – 7 אנשי צוות נעצרו

זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

על פי הגורם במשרד ההגנה, השיבושים נועדו לגרום לספינות או למטוסים אמריקניים ובריטיים לטעות בניווט ולהיכנס בשוגג לשטח איראן, דבר המהווה מבחינת טהראן עילה להשתלטות על כלי השיט.

עוד דווח ב-CNN כי ספינות של משמרות המהפכה האיראניים "מתחזות" למכליות אמריקניות, כדי שלא יזהו שהן שייכות לאיראן. זאת, תוך שימוש במערכות זיהוי שמשמשות ספינות מסחריות.

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

בתחילת השבוע, כזכור, דווח בטלוויזיה הממלכתית של איראן כי מכלית נפט נוספת נתפסה על ידי משמרות המהפכה, ושבעת אנשי הצוות שעליה נעצרו. הרשת ציטטה בכיר בארגון, שלדבריו כלי השיט נעצר כיוון שניסה להבריח 700 אלף ליטרים של נפט למדינות ערב. על פי הצהרת משמרות המהפכה, המכלית נגררה לנמל בושהר.

לפני כשבועיים אמר בכיר באיראן כי בריטניה שלחה נציג למדינתו כדי לדון בשחרור מכלית הנפט שנתפסה במצרי הורמוז. בהמשך, גורם מאיראן הכחיש את הטענה. בד בבד, התייחס הנשיא חסן רוחאני למתיחות ואמר כי "איראן מוכנה לנהל משא ומתן, אך לא כזה שפירושו כניעה".

מוקדם יותר באותו שבוע אמר שגריר איראן בלונדון, חמיד באעדינג'אד, כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".