דיווח: מיכל הגז שהתפוצץ באיראן נועד להגיע למתקן גרעין

לפי העיתון הכווייתי אל-ג'רידה, מצבור הגז שהתפוצץ מזרחית לטהראן אמור היה להגיע למתקן נתנז במטרה להעשיר אורניום, וכי הפיצוץ נגרם כתוצאה מווירוס אמריקני או ישראלי

זמן צפייה: 00:33

העיתון הכווייתי "אל-ג'רידה" דיווח הבוקר (שני) מפי גורם בכיר בסוכנות האנרגיה האטומית האיראנית, כי הפיצוץ באזור פרצ'ין, מזרחית לבירה טהראן אירע מאחורי מצבור גז אורניום הידוע כ-6UF שהיה מאוחסן במצבורים של בסיס צבאי. הגורם אמר שהדוח הראשוני מצביע על השפעה של וירוס על המערכת כתוצאה מתקיפה אלקטרונית אמריקנית או ישראלית.

הגורם הוסיף כי הגז היה אמור להיות מועבר תוך מספר ימים למתקן נתנז הגרעיני כדי שיעשה בו שימוש להעשרת אורניום, וציין כי חקירה נפתחה מיד כדי לברר האם הפיצוץ הוא כתוצאה מתקלה או וירוס שתקף את מערכת המחשוב ששולטת על לחץ הגז במכלים.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

עוד דווח כי משלוח של 300 ק"ג של אורניום מועשר בשיעור של 3.67 אחוזים הועבר לבסיס לפני מספר ימים והיה אמור לשמש לייצור קליעי אורניום בשיעור העשרה נמוך כנגד טנקים ומשוריינים. לטענת הבכיר, אם המשלוח היה נפגע הרי שמדובר היה באסון גדול שהיה קוטל מאות אלפים מתושבי האזור כתוצאה מהקרינה האטומית.

לפני תמונות לוויין שנחשפו, הפיצוץ שאירע בטהראן נוצר באזור הרי אלבורז, ומומחים מעריכים כי במקום מוסתרות מנהרות תת קרקעיות ואתרים לייצור טילים.

לאחר המקרה מסרו הרשויות כי מדובר בפיצוץ של בלון גז, וערוץ הטלוויזיה האיראני דיווח ממקום התקרית לכאורה. המצלמה התמקדה במה שנראה כמכלי גז גדולים מפויחים, אך לא הראתה דבר מסביבם. דובר משרד ההגנה האיראני תיאר את האתר כ"אזור ציבורי", דבר שהעלה את התמיהה מדוע גורמים צבאיים ולא אזרחיים מטפלים באירוע. ערוץ הטלוויזיה לא ענה על השאלה הזאת.

בתמונות הלוויין, שצולמו כ-20 קילומטרים ממזרח לטהראן, ניתן לראות מאות מטרים של צמחיה מפויחת – שלא נראו שם בתמונות שצולמו בשבועות קודם לכן. בניין שמופיע בצילומים מזכיר במראהו מבנה שהופיע בערוץ הטלוויזיה

פיצוץ בטהראן
פיצוץ בטהראן | צילום: global telegram

הפיצוץ, שאירע כאמור בלילה שבין חמישי לשישי, הרעיד את הבתים בטהראן, ניפץ חלונות והאיר את השמיים באופן חריג. דובר משרד ההגנה האיראני טען כי מדובר בפיצוץ מיכל גז וכי האירוע נחקר. על פי דיווחים, הבסיס הסמוך למקום שבו אירע הפיצוץ משמש, בין היתר, לאתר לפיתוח נשק וכן מתקן גרעין.