40 שנה אחרי: כיצד מתייחסים הצעירים באיראן למשבר בני הערובה?

ב-1979 השתלטו מאות סטודנטים על שגרירות ארה"ב בטהראן - מהלך שסימן עידן חדש במזה"ת. כיום במבנה השגרירות ניצב מוזיאון של המהפכה, אך צעירים רבים מודים: ניתוק היחסים עם ארה"ב היה טעות

זמן צפייה: 03:17

בשבוע הקרוב יציינו בעולם ובאיראן 40 שנה להשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהראן ולנטילת 66 בני הערובה. זו הייתה אחת ההפגנות הרות הגורל ביותר של המאה ה-20, שסימנה עידן חדש במזרח התיכון: מאות סטודנטים איראנים, מלאים בזעם מהפכני, נענו ב-1979 לקריאתו של האייתוללה חומייני רגע אחרי תחילת המהפכה, וצרו על השגרירות האמריקנית. זה נגמר בהשתלטות אלימה.

כיום בבניין השגרירות ניצב מוזיאון של המהפכה, המציג את מכונות הדפוס, המסמכים שנתפסו והפוסטרים המהפכניים. רבים מהצעירים האיראנים, עם זאת, אומרים היום כי משבר בני הערובה היה טעות.

עוד בחדשות 13:

בשל ההחלטה להסגיר את ההאקר הרוסי: משפחת יששכר עתרה לבג"ץ

מס הפקקים: האם כניסה עם רכב לת"א בשעות העומס תעלה כסף בקרוב?

גנץ: "המתקפה נגד מערכת המשפט – מעלה חשש שפני נתניהו לבחירות"

Shrjxq
הפריצה לשגרירות ארה''ב בטהראן ב-1979

"אני חושבת שאפשר היה למצוא פתרון חלופי, במקום לעצור את אנשי השגרירות", אמרה מרטה אחמדי, תושבת העיר. "במקום לתפוס ולעצור אותם, הם יכלו לשבת ולדבר". תושבת נוספת הצהירה: "ניתוק היחסים עם ארה"ב השפיע בבירור על חיינו - יש לכך השלכות שליליות על חייהם של כל צעיר וצעירה".

משבר בני הערובה נמשך 444 ימים, ובמהלכו נכשלה ארה"ב בפעולת חילוץ, הנשיא קרטר הלך הביתה, וכוח ההרתעה של אמריקה במזרח התיכון ובעולם החל להישחק. היום כאמור השגרירות עומדת כפי שהייתה, כולל הסמל של ארה"ב, אבל הלהט המהפכני אצל חלקים נרחבים מהאוכלוסייה דעך - והרפובליקה האסלאמית רחוקה מאוד משיפור חיי האוכלוסייה כפי שהבטיחו מייסדיה.