ראש סוכנות הגרעין של איראן: "התקלה במתקן בנתנז - פיגוע טרור"

הבכיר גינה את הפעולה, ומסר כי "שומרים על הזכות להגיב". על פי גורמי מודיעין במערב, ישראל אחראית להשבתת מתקן ההעשרה. בניגוד לדיווחים הראשוניים: ככל הנראה מטען חבלה הביא לתקלה החשמלית

זמן צפייה: 07:32

"התקלה במתקן בנתנז - פיגוע טרור" - כך אמר היום (ראשון) עלי אכבר סאלחי, ראש סוכנות הגרעין של איראן, והוסיף כי "לאיראן הזכות להגיב על כך". במקביל, גורמי מודיעין במערב דיווחו כי "המוסד עומד מאחורי תקיפת מתקן הגרעין", וכן ש"התקיפה גרמה לפגיעה חמורה בלב פרויקט ההעשרה באיראן". כמו כן, בעקבות הנזק הופסקה העשרת האורניום במתקן עד להודעה חדשה.

 

על פי דיווחים זרים, התקלה במתקן הגרעין נגרמה ממטען חבלה שהוטמן במקום. זאת, בניגוד לדיווחים הראשוניים, לפיהם הפגיעה נגרמה ממתקפת סייבר. כעת, לפי הערכות, יעברו חודשים רבים עד שאיראן תוכל להפעיל מחדש את 7,000 הצנטריפוגות שנמצאות במתקן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום במהלך אירוע הרמת כוסית בגופי הביטחון כי "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

האב שדקר למוות את בנו בקריית גת מואשם ברצח בנסיבות מחמירות

בית המשפט קבע: השוטר שנאשם ברצח דיאנה דדבייב כשיר לעמוד לדין

גנץ: "נעבוד כדי שכל הסכם עם איראן ימנע מרוץ חימוש גרעיני"

מתקן העשרה גרעינית באיראן
מתקן העשרה גרעינית באיראן | צילום: חדשות 13

עוד טען סאלחי, כך לפי ערוץ הטלוויזיה האיראני "אל-עאלם", כי "מה שאירע הבוקר במתקן הגרעין בנטנז מוכיח את הכישלון של מתנגדי ההתקדמות התעשייתית והפוליטית במדינה". עוד אמר ראש סוכנות הגרעין ברפובליקה האסלאמית כי "מטרתה של הפגיעה במתקן הגרעין בנטנז היא למנוע את ההתקדמות של תעשיית הגרעין של איראן".

כמו כן, ציין סאלחי כי "איראן מגנה את הפגיעה במתקן הגרעין בנטנז וכי הקהילה הבינלאומית והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צריכות להיאבק בטרור גרעיני זה".

בתוך כך, ראש הוועדה הטכנית שהורכבה על מנת לחקור את האירוע שאירע הבוקר במתקן הגרעין בנטנז, מסר לאתר החדשות האיראני "נור ניוז" כי הדיווחים בתקשורת הזרה לגבי הסיבה שהובילה לאירוע בנטנז אינם נכונים והבהיר כי מדובר בשמועות. עוד טען ראש הוועדה הטכנית כי צוות החקירה נמצא במתקן בנתנז מאז שהחל האירוע והבהיר כי נבחנות מספר אפשרויות שהובילו לתקלה ברשת החשמל במתקן. בנוסף, הוא ציין כי פרטים סופיים אודות הסיבה לאירוע יפורסמו בהמשך.

כזכור, הבוקר איראן דיווחה על "תקלה" ברשת החשמל במתקן הגרעין בנתנז. זאת, לאחר שאתמול הורה הנשיא חסן רוחאני להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות במקום. לפי הודעת הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, לא היו נפגעים באירוע, ולא נגרם זיהום כלשהו. באתר "אל-קבס" הכוייתי תואר האירוע בנתנז כפיצוץ.

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות 13

זאת ועוד, זמן קצר לאחר התקלה, השליח האיראני למשא ומתן על שיחות הגרעין בווינה עבאס עראקג'י, אמר כי "לא נעצור כעת את צעדינו 'המתקנים' בדמות העשרת האורניום לרמה של 20% ושימוש בצנטריפוגות מתקדמות".