עינויים, תקיפות מיניות והוצאות להורג: כך איראן מדכאת מחאות

מדוח של הארגון "אמנסטי" עולה כי מאות מפגינים נגד השלטון בטהראן נשפטו בהליכים לא הוגנים בגין "פגיעה בביטחון הלאומי", ועונשי מוות נפסקו על בסיס "הודאות" שחולצו בזמן עינוי העצורים

זמן צפייה: 00:25

דוח ארגון זכויות האדם "אמנסטי" שהתפרסם הלילה (רביעי) מעלה כי מאז נובמבר 2019 איראן מפרה בבוטות את זכויות האדם של אזרחיה בעת דיכוי המחאות נגד השלטון. על פי הדוח, השלטון בטהראן משתמש בשיטות שונות של עינויים, תקיפות מיניות והוצאות להורג של המפגינים - גם נגד ילדים.

בין שיטות העינוי שמנה הארגון, בהן משתמש המשטר במדינה, נמצאות הלקאות, מכות חשמל, הטבעה, הרעלה בכפייה ושלילת טיפול רפואי. כמו כן, מאות נשפטו בהליכים לא הוגנים על אישומים חסרי בסיס בגין "פגיעה בביטחון הלאומי", ועונשי מוות נפסקו על בסיס "הודאות" שחולצו בעינויים מהעצורים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"הזמינו אחד את השני לחדר": פרטים חדשים על פרשת האונס באילת

קצין צולם מצמיד את ברכו לצוואר של פלסטיני; צה"ל: תיעוד מגמתי

דיווח פלסטיני: ההסכם עם איחוד האמירויות ייחתם ב-13 בספטמבר

איראן
איראן | צילום: רויטרס

"בסרטון שצולם מספר ימים לאחר פרוץ המחאות הגדולות במדינה, ניתן לראות את כוחות הביטחון האיראניים הורגים ופוצעים במכוון מפגינים לא חמושים", אמרה דיאנה אלטווי האחראית על אגף המזרח התיכון וצפון אפריקה ב"אמנסטי". "במקום לחקור את הטענות על עינויים, היעלמויות של אנשים ועוד הפרות, בתי המשפט מסייעים בדיכוי המחאות".

בינואר האחרון יצאו איראנים רבים למחות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, למרות אזהרות משמרות המהפכה כי ישתמשו בכוח נגד מפגינים. זאת, בעקבות ההודאה האיראנית על הפלת המטוס האוקראיני. לפי חלק מהדיווחים, במהלך ההפגנות בוצע ירי חי לעבר האזרחים המפגינים.

הפגנות נגד עלי חמינאי באיראן
הפגנות נגד עלי חמינאי באיראן | צילום: חדשות 13

ברשתות החברתיות דווח כי עשרות מפגינים התאספו אמש בכמה מוקדים, בהם מול אוניברסיטת איספהאן, כשהם קוראים הצהרות נגד השלטון. בין היתר, קראו המפגינים: "לא הקרבנו דברים לשווא כדי להתפשר או להאדיר מנהיג שהוא רוצח". חלק מהמפגינים בטהראן הדליקו נרות והניחו פרחים לזכרם של ההרוגים בהתרסקות המטוס.

באחד מהמוקדים נראו המפגינים כשהם הולכים מסביב לדגלי ארצות הברית וישראל כדי לא לדרוך עליהם, וצועקים כי המדינות אינן האויב - אלא המשטר האיראני. במוקד אחר קראו המפגינים: "משמרות המהפכה רוצחים - וחמינאי תומך בהם".