אחרי חיסול "אבי הפצצה": הפגנות באיראן נגד ישראל וארה"ב

כיממה לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה יצאו אזרחים למחות בטהראן, כשהם שורפים דגלי ישראל וארצות הברית. בעוד שבאיראן מוסיפים לאיים בנקמה – באיחוד האירופי מגנים: "החיסול – פשע פלילי"

זמן צפייה: 03:12

חיסול "אבי הפצצה" באיראן: אזרחים איראניים יצאו היום (שבת) להפגנות בטהראן, כיממה לאחר חיסולו של מדען הגרעין האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה. בהפגנות, שאורגנו על ידי הממשל בבירה האיראנית, שרפו המוחים דגלי ישראל וארצות הברית, וקראו קריאות גנאי נגדן.

במקביל באירופה מגנים את החיסול, שמיוחס לישראל, ומכנים אותו "פשע פלילי שמנוגד לערכים של כבוד לזכויות אדם". בהודעה מטעם האיחוד האירופי נמסר, כי "הנציבות העליונה מוסרת את תנחומיה למשפחות של מי שנהרג בפעולה, ומאחלת החלמה מהירה לכל מי שנפגע".

עוד הוסיפו באיחוד, כי "בזמנים של חוסר ודאות, חשוב יותר מתמיד שכל הצדדים ישארו רגועים, יפגינו איפוק מירבי וימנעו מהסלמה שאף אחד אינו מעוניין בה". בגרמניה פרסמו הודעת גינוי נפרדת שבה נכתב כי "חיסול המדען הוא צעד שמערער את יציבות האזור", וכי עם כניסת הממשל החדש בארה"ב, יש לחדש את השיחות עם איראן ולפתור את המחלוקות הנוגעות לתוכנית הגרעין".

הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה
''פשע פלילי''. הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה | צילום: רויטרס

באיראן מוסיפים גם היום לאיים בנקמה. נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר לחיסול בהצהרה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית, האשים את ישראל והבטיח כי המעשה לא יאט את תוכנית הגרעין האיראנית. "שוב, ידיה המרושעות של היהירות העולמית הוכתמו בדמו של המשטר הציוני הרצחני", אמר רוחאני. "החיסול של פחריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק השנאה שלהם. מותו לא יאט את הישגינו".

"איראן תגיב על חיסולו של פחריזאדה בזמן המתאים, העם האיראני חכם מכדי ליפול בפח של האויב הציוני", הוסיף נשיא איראן. "נשלים את דרכו של השאהיד על ידי המשך פיתוחה של איראן". יועצו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הוסיף : "היישות הציונית נוקטת בטקטיקה מסוכנת בתקופות המעבר בין ממשל טראמפ לממשל ביידן".

בעקבות העליה במתיחות, הועלתה רמת הדריכות בנציגויות ישראל בעולם, כפי שננהג במקרים קודמים. אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שלושה גורמי מודיעין מסרו שישראל עומדת מאחורי החיסול. על פי הדיווח, הממשל האמריקני ידע אודות המבצע, אך בבית הלבן סירבו להגיב. היום טענו בסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן כי המחסלים הם אלה שפוצצו את המתקן בנתנז בחודש יוני האחרון.