"אין עבודה": כך השפיעו הסנקציות על אזרחי איראן • תיעוד מיוחד

לנוכח מאמצי השלטון האיראני למנוע מהמערב מידע על הלך הרוח ברחובות, תושבי המדינה צילמו עבור חדשות 13 את החנויות הריקות, ואת המציאות הקשה אותה חווה מי שאינו מקורב למשטר • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 08:33

השלטון האיראני משקיע מאמצים רבים בניסיון למנוע מהמערב להשיג מידע על הלך הרוח ברחוב האיראני. אזרחי המדינה חוששים אומנם לבטא את תחושותיהם, אך כבר שנים שהם נושאים עמם מטענים וביקורת קשה על החיים תחת שלטון האייתולות.

בשבועות האחרונים צילמו בחשאי אזרחים צעירים עבור חדשות 13 תמונות מחיי היום-יום שלהם - תמונות שמהוות דוח מודיעיני יקר על מצבה של איראן בימים אלה. באחד הסרטונים שתיעדו האזרחים האיראנים נראית שדרת חנויות בעיר שיראז, כמעט ריקה מלקוחות: "זה מצב המסחר שלנו בעקבות החרם הכלכלי", אמר הצלם.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

הפגנות באיראן
הפגנות באיראן | צילום: חדשות 13

גם השוק באספהאן נראה ריק מלקוחות, ונדמה שזהו המצב בכל מקום במדינה. "כולם סגורים ואף אחד לא בא לעבוד, אין עבודה", אמר לחדשות 13 תושב המקום.

בסרטון אחר נראים לקוחות בחנות בבירה טהראן, ממהרים לקנות עוף מאחר שמחירי המוצרים עולים בקצב בלתי נתפס בעקבות האינפלציה הגבוהה שמשתוללת במדינה: "הודיעו בחדשות שמחר המחירים של העוף יעלו ב-22%", סיפר לחדשות 13 תושב איראן.

מוצרי מזון אינם היחידים שמחירם מופרז. כך למשל, ניתן לראות בתיעוד כי מחיר מעילי העור המוצגים לראווה בחלון אחת החנויות עומד על 2.1 מיליון תומאן - סכום השווה ערך ל-500 דולרים.

ככל שעובר הזמן, הלחץ הכלכלי המופעל על המדינה מראה את אותותיו ומשפיע על האזרחים. אולם, השלטון האיראני, באמצעות שימוש בכוח, מצליח לדכא את כל ניסיון לשינוי מבפנים ולהשתיק מחאות והתנגדויות ברחוב.