קיצוצים וביטול חלוקת תרופות: כך פגעו סנקציות ארה"ב בחזבאללה

הארגון השיעי, שנתמך במשך שנים על ידי טהראן, נאלץ כעת לשחרר פעילים, לבטל תוכניות סיוע לעניים ולבקש תרומות מאזרחים. "סנקציות הן רכיב במלחמה - וכך נתייחס אליהן"

תומכי חיזבאללה
תומכי חיזבאללה | צילום: רויטרס (ארכיון)

הסנקציות שהטילה ארצות הברית פגעו לא רק באיראן עצמה, אלא גם בשלוחותיה במזרח התיכון, בהן חזבאללה. מאז שהנשיא טראמפ הטיל את הסנקציות בשנה שעברה, טהראן מתקשה לממן את שותפיה ותקציבי הארגון הלבנוני קוצצו משמעותית. כך אמרו היום (ראשון) בכירים בארגון ל"וושינגטון פוסט".

במשך שנים ארוכות, שגשג חזבאללה, שנשען על תרומות נדיבות לחיילים, תמיכה בשירותים חברתיים וכן תשלום איראני עבור מצבורי הנשק שברשותו. לאחרונה, נאלץ הארגון לבצע קיצוצים חריפים, כך לפי בכירים בחזבאללה, חברים בו ותומכיו.

עוד כתבות בנושא

ארה"ב תטיל סנקציות על אנשים וארגונים הקשורים לחזבאללה

ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות על ייצוא מתכות מאיראן

שליח הבית הלבן בנושא איראן: "סנקציות חדשות צפויות בעתיד"

הפגנה של תומכי חזבאללה בביירות
הפגנה של תומכי חזבאללה בביירות | צילום: רויטרס

חלק מהלוחמים שוחררו לחופשות ללא תשלום או שהועברו לשירות מילואים, שם מקבלים שכר נמוך יותר או שאינם מקבלים שכר כלל, כך על פי עובד מנהלה של חזבללאה. רבים מהם נשלחים לביתם ולמעשה סיימו את תפקידם בסוריה, שם המיליציות של חזבאללה היו חלק מהותי בהישרדות אסד ושלטונו.

קיצוץ נוסף מתבטא בערוץ הטלוויזיה של הארגון "אל-מנאר", שם בוטלו תוכניות והצוות שעבד בהן פוטר, כך לפי מקור פנימי בחזבאללה. כמו כן, תוכניות סיוע שחיזקו את תמיכת הקהילה השיעית הענייה קוצצו ובוטלו, בהן חלוקת תרופות ללא תשלום וכן סלי מוצרים ללוחמים, העובדים ומשפחותיהם.

תומכי חזבאללה
תומכי חזבאללה | צילום: רויטרס

הסנקציות, שהוטלו על איראן לאחר נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין, שמטרתו הייתה לבלום את שאיפות ההתחמשות הגרעינית של איראן, הן דרקניות הרבה יותר מאלה שהביאו את איראן לשולחן המשא ומתן, וישפיעו באופן מהותי על כלכלת איראן, כך מעריכים אנליסטים.

ממשל טראמפ טען כי הצליח למחוק 10 מיליארד דולרים מהכנסותיה של איראן מאז נובמבר, דבר שגרם הפסדים רבים בקרב איראנים רבים חפים מפשע, וכן לעלייה בהוצאות הממשלה.

כזכור, המתח בין וושינגטון וטהראן עלה לאחרונה לאחר שסבב סנקציות נוסף נכנס לתוקף בתחילת החודש. בסבב זה הודיע ממשל טראמפ שלא יאפשר יותר למדינות לקנות נפט איראני ללא סנקציות אמריקניות, כשהמטרה של המהלך הזה היה הורדת ייצוא הנפט היאראני לאפס.

מזכ''ל חזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חזבאללה חסן נסראללה | צילום: רויטרס

אמצעי הצנע שחזבאללה נקט מהווים אינדיקציה להיקף השפעת הסנקציות, וניתן לראות כי לא רק כלכלתה נפגעה אלא גם יכולתה לתמוך בשותפותיה האזוריות. בכיר בחזבאללה התייחס לכך שהמימון האיראני פחת: "אין ספק שהסנקציות משפיעות עלינו לרעה", ואמר: "סנקציות הן רכיב במלחמה וכך נתייחס אליהן".

הבכיר לא מסר מה גודל הקיצוץ או בכמה מתוקצב חזבאללה על ידי איראן, אך השליח האמריקני המיוחד לנושא איראן בריאן הוק אמר לעיתונאים באפריל האחרון כי איראן מממנת את ארגון הטרור בכ-700 מיליון דולרים בשנה ומהווה כ-70% מההכנסות שלו. נוסף לסנקציות על איראן, בחזבאללה מתמודדים גם עם מגבלות כלכליות על חברות, בנקים ואנשים פרטיים שמשתפים עמם פעולה. הקיצוצים מאיראן מגיעים במקביל לירידה חדה בכלכלה הלבנונית, שפגעת גם היא בחברות המספקות מימון לארגון. האסטרטגיה של חזבאללה היא לזהות מקורות הכנסה אלטרנטיביים.

תומכי חזבאללה בלבנון
תומכי חזבאללה בלבנון | צילום: רויטרס

בארגון הלבנוני מקווים "להפוך את האתגר להזדמנות", ופועלים להשגת מקור מימון אחר. בכירים בארגון ולוחמים במשרה מלאה ימשיכו לקבל משכורת, אבל לא יקבלו הטבות והחזרים על הוצאות נוספות כגון ארוחות, דלק ותחבורה - כך לפי בכיר בארגון. משפחות מחבלי חזבאללה, שמתו כשלחמו כחלק מהמיליציה בסוריה ובמלחמות עבר עם ישראל, ימשיכו לקבל קצבאות.

בינתיים, הארגון יצא בקמפיין ענק במטרה לפצות על המפלה במימון האיראני על ידי בקשת תרומות. אנשיו מפזרים קופסאות תרומה ברחובות, עוברים עם משאיות ועליהן רמקולים עם קריאות לציבור לתרום, ומפרסמים סרטונים ברשתות החברתיות שמזכירים לאזרחים את "חובתם הדתית". ועדיין, בכירים בארגון מתעקשים שלקיצוצים לא הייתה השפעה על מוכנותם.

פגישה של בכירים בחזבאללה ואיראן
פגישה של בכירים בחזבאללה ואיראן | צילום: רויטרס

"אנחנו עדיין מקבלים נשק מאיראן, ועדיין מוכנים לעימות עם ישראל. התפקיד שלנו בעיראק וסוריה נשאר. אין אדם בארגון שעזב בגלל שלא קיבל משכורת, והשירות החברתי לא הפסיק", אמר הבכיר, "הסנקציות לא ימשיכו לנצח, וכמו שהצלחנו לנצח צבאית בסוריה ועיראק, ננצח גם במלחמה הזו".