גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

השליח האמריקני למזה"ת התייחס ל"עסקת המאה" בריאיון ל-CNN, והצהיר כי "אנו מקווים ששני הצדדים יסכימו לפתרון שתי המדינות - אבל לא מתכוונים לזקק קונפליקט בהיקף כזה למילים ספורות"

זמן צפייה: 02:08

ג'ייסון גרינבלט, שליח ארה"ב למזרח התיכון, התייחס היום (חמישי) לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ וטען כי "אנחנו מקווים ששני הצדדים יסכימו לפתרון שתי המדינות - אבל אין בכוונתנו לצמצם קונפליקט בסדר גודל כזה לשלוש מילים בלבד". את הדברים אמר בריאיון לרשת CNN.

גרינבלט הדגיש כי "אין בכוונתנו להשתמש בסיסמאות שמשמעותן שונה עבור אנשים שונים. התוכנית עצמה, על עשרות העמודים שכוללת, הולכת לפרוס את האופן שבו אנו מאמינים שניתן לפתור את הקונפליקט – במידה ששני הצדדים יהיו מחוייבים אליה ויסכימו לפשרות. הנשיא טראמפ הגדיר זאת באופן מיטבי כשאמר שנתמוך בכל פתרון ששני הצדדים יסכימו לו".

לכתבות נוספות בנושא:

שר החוץ של בחריין בריאיון מיוחד לשליח חדשות 13

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

קושנר: "הדלת עדיין פתוחה עבור הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ"

ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקהי למזרח התיכון
ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון | צילום: GettyImages

בתוך כך, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, התייחס לוועידה בבחריין בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, וטען כי "היא הייתה הצלחה עצומה - נכחו בה גורמים מכל העולם, דבר המצביע על עניין רב בסיוע לפלסטינים. אני סבור כי כינוס של קהיליית העסקים היא בבחינת גישה חדשה לפתרון סכסוך זה".

קושנר הוסיף כי "התוכנית שהפקנו היא תוכנית מפורטת והגיונית. אנשים חושבים שהיא ניתנת להשגה. אני לא חושב שהתוכנית הכלכלית היא שוחד - היא הזדמנות עבור אנשים להתגבר על בעיות שמהן סבלו זמן רב. התוכנית לא תבוצע אלא עם קיומו של פתרון מדיני, אך בו בזמן אנו לא יכולים להסתפק רק בפתרון מדיני מבלי שיפור בחייהם של האנשים, שכן דבר זה יכשיל את הפיתרון המדיני".

לדבריו, "אנו עדים בשנים האחרונות לכך שמדינות ערב וישראל מתקרבות זו לזו. אני חושב שזה הכרחי שהאזור יתאחד. כשזה יקרה ישתחרר פוטנציאל כלכלי עצום והביטחון יגבר".

קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין
קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

אתמול הסתיימה ועידה בת יומיים בבחריין, שבה הושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית בהשתתפות אנשי עסקים ודיפלומטים מרחבי העולם. עם זאת, בוועידה לא השתתפו גורמים רשמיים מישראל או פלסטינים. ג'ארד קושנר, בתדרוך לעיתונאים אמר קושנר כי "הדלת עדיין פתוחה עבור הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן. אנחנו מחכים לשמוע את תגובות הפלסטינים שיקראו את התוכנית הכלכלית".

"החלטנו לפרסם את החלק הכלכלי לפני המדיני כדי שאנשים יוכלו לראות מה החזון ומה הם יכולים להרוויח אם יהיה הסכם שלום", הסביר קושנר. "החלק המדיני של התוכנית יהיה מפורט כמו החלק הכלכלי שלה. עד עכשיו היו חצי מיליון הורדות של מסמך החלק הכלכלי בתוכנית".

על אף הביקורות הרבות שנשמעות על תוכנית השלום של טראמפ, קושנר טען כי חלקה הכלכלי התקבל בחיוב במהלך הוועידה, ואמר: "מה ששמעתי שוב ושוב מאנשים בוועידה זה שהתוכנית הכלכלית ניתנת לביצוע ויכולה להביא לשינוי חיובי של חיי הפלסטינים".

משרד החוץ הצרפתי סיכם היום את הוועידה, שבה יוצגה המדינה על ידי ראש המחלקה הכלכלית בשגרירות צרפת באל-מנאמה: "עמדתנו בנוגע לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הובעה פעמים רבות והיא לא השתנתה: אנחנו מחויבים למסגרת של החוק הבינלאומי ובמיוחד להחלטות מועצת הביטחון; הדרך: שיחות; המטרה: שתי מדינות – ישראל ופלסטין – החיות בשלום ובביטחון בגבולות מוכרים וירושלים בירת שתיהן. אנחנו מוכנים ללוות כל תכנית כלכלית למען השטחים הפלסטיניים במידה והיא משלימה את המאמצים המדיניים המבוססים על פרמטרים בינלאומיים מוסכמים".

הוועידה הכלכלית בבחריין
הוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

ערב קודם לכן, נשא קושנר דברים בפתח הוועידה, והצהיר: "המסר שלי לפלסטינים - למרות מה שמנסים להגיד לכם, ארצות הברית לא ויתרה עליכם. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון".

"האנשים כאן לא מתחמקים מפתרון בעיות קשות, ורוצים למצוא פתרון לקונפליקט הישראלי-פלסטיני", אמר. "העובדה שנמצאים פה כל כך הרבה משקיעים ומנהיגים מרחבי העולם מצביעה על הנכונות לעזור לפלסטינים ולמצוא את הפתרון הנכון".

"הכלכלה הפלסטינית נפלה קורבן פעם אחר פעם למשברים, ולהיעדר פתרון מדיני לסכסוך. פתרון שישמור על ביטחון ישראל ועל כבודם של הפלסטינים", טען קושנר. "אבל היום לא באנו לדבר על העניין המדיני אלא על העניין הכלכלי. הפלסטינים הפכו להיות העם היחיד שאין לו פתרון, והגיע הזמן לשינוי. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון. דמיינו מרכז כלכלי בעזה ובגדה המערבית, שבו אנשי עסקים יוכלו לעבוד ולפרוח יחד – מדענים, מנהלים, מהנדסים. דמיינו את הכלכלה נהיית עשירה יותר".