גיברלטר שחררה את 4 חברי הצוות שנתפסו על המכלית האיראנית

המשטרה המקומית הודיעה שהארבעה, שהיו על המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי הצי הבריטי, שוחררו בערבות וללא כל אישומים

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

משטרת גיברלטר שחררה הלילה (שבת) את ארבעת חברי הצוות שהיו על המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי הצי הבריטי סמוך לגיברלטר לפני כשבוע, בטענה שהיא בדרכה לסוריה ובכך מפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי. הארבעה שוחררו בערבות וללא כל אישומים.

כזכור, המכלית "גרייס 1" נעצרה בגיברלטר שנמצאת בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון.

לכתבות נוספות בנושא >>

עבור איראן – מעצר המכלית שלה הוא איתות הסלמה מארה"ב • פרשנות

בריטניה לאחר תקרית המכלית: "מודאגים מההסלמה במפרץ"

בריטניה: איראן ניסתה למנוע ממכלית שלנו לעבור במצרי הורמוז

Oil Supertanker Grace 1 On Suspicion Of Being Carrying Iranian Crude Oil To Syria Is Seen Near Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למעצר מכלית הנפט וצוותה על ידי בריטניה ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך" - כך צוטט הנשיא בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

בכיר בצבא האיראני התייחס לאירוע, ואמר כי "המעצר התבצע תחת תירוצים מומצאים, ולא ייענה בשתיקה. טהראן תגיב בתזמון הראוי". יום לפני כן, שר ההגנה האיראני תיאר את הצעד כ"מהלך מאיים ושגוי". לדבריו, "מעצר המכלית האיראנית על ידי בריטניה היה מהלך פיראטי, ואיראן לא תסבול את זה". משרד החוץ האיראני התייחס אף הוא למעצר המכלית, וטען כי "טהראן לוקחת צעדים פוליטיים, חוקתיים ודיפלומטיים בנוגע למעצר המכלית על ידי הצי הבריטי".

ימים ספורים לאחר מכן גורמים אמריקנים דיווחו לרשת CNN כי חמש ספינות של משמרות המהפכה ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית שחצתה את המפרץ הפרסי. על פי הדיווח, האיראנים דרשו מהכוח הבריטי שהיה על מכלית הנפט לשנות את כיוון השיט ולהגיע למים הטריטוריאליים של איראן, אך שבו על עקבותיהם לאחר שספינת מלחמה בריטית שליוותה את המכלית הזהירה אותם באמצעות אותות רדיו והודיעה להם כי תירה בהם אם לא יעזבו.

בהמשך ממשלת בריטניה הודיעה ששלוש ספינות איראניות "ניסו למנוע" מעבר של מכלית בריטית במצרי הורמוז, ומסרה כי היא מודאגת מהתקרית ושהיא דוחקת באיראן שלא להסלים את המצב. עם זאת, משמרות המהפכה הכחישו את הדיווחים והצהירו שאם ירצו, כוחותיהם יוכלו לתפוס באופן מיידי כל כלי שיט זר באותו אזור גיאוגרפי. בתוך כך, מקורות בריטיים מסרו ל"סקיי ניוז" כי נבחנת האפשרות של תגבור הצי הבריטי באזור המפרץ מחשש לפגיעה איראנית.