כ-150 אלף מכורים לסמים ברצועה - בחמאס מאשימים את ישראל

ארגונים הומניטריים מזהירים כי בעיית הסמים בעזה יוצאת משליטה, בהיעדר מענה טיפולי מספק. הארגון מנסה להילחם בהברחות באמצעות מבצעי סיכול, אך נראה כי התופעה רק הולכת ומתרחבת

זמן צפייה: 05:12

ברצועת עזה מתחת לרדאר מסתובבים על פי הערכות 150 אלף פלסטינים שמכורים לסמים. חמאס מנסה להילחם בהברחות ובמשתמשים ומאשים את ישראל, אך למכורים הרבים כמעט ואין פתרונות. על פי נתונים רשמיים שפורסמו ברצועה, כולל על ידי משרד הפנים של חמאס – תופעת המשתמשים והצרכנים של הסמים הולכת ומתרחבת.

הסמים נכנסים לרצועת עזה ומוברחים אליה ממצרים וממקומות נוספים, כאשר מבריחי הסמים רואים בכך עסק רווחי, שמכניס כסף רב. ד"ר מאזן א-סקא, חבר הארגון למלחמה בסמים בעזה הגדיר את התופעה "מכה שמאיימת על בני העם שלנו". הסיבות לשימוש בסמים ברצועה מגוונות: הייאוש, האבטלה, הסכסוך המתמשך עם ישראל, חוסר התקווה והאופק של הצעירים. הרצון לחלום ולהיות בעולם אחר, הרחק מהמציאות הקשה, המורכבת והמאכזבת, גורמים להם ליפול לסמים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעזה מציינים 32 שנים לחמאס; הפרות סדר בעצימות נמוכה בגבול

סינוואר והניה יצאו לביקור במצרים; "ידונו בהסרת המצור על עזה"

בכיר חמאס: "המגעים עם מצרים – על רגיעה שלא תכבול את ידינו"

סחר בסמים בעזה
סחר בסמים בעזה | צילום: חדשות 13

המכורים עצמם נחשבים לכופרים, שכן השימוש בסמים אסור על פי השלטון האסלאמי של חמאס ברצועה. משתמש בסמים נחשב לאדם שסרח ולעבריין, ולכן החברה, ולעיתים גם המשפחה המורחבת, מתנערות ממנו. משתמשים בסמים מדברים למצלמה כשהם מוצללים או כשפניהם לא מצולמים מפחד שיפגעו בהם וגם בגלל הבושה. תושב עזה, שהתראיין לטלווזייה המקומית סיפר: "סם הטרמדול גרם לי אינספור בעיות, השם שלי הוכפש, היחסים שלי עם אשתי ועם הוריי הפכו לגיהינום.

כוחות הביטחון של חמאס ברצועת עזה מאשימים גם את פתח וגם את ישראל באחריות להתפשטות התופעה. סאמח א-סולטאן, ראש המחלקה למלחמה בסמים בעזה הצהיר: ננהג ללא רחמים בסוחרים ובמפיצים". בחמאס מנהלים מפעם לפעם מבצע של סיכול הברחות סמים ומעצר מבריחים ומשתמשים. המבצעים האלה מצולמים ומופצים בתקשורת של חמאס ברצועה – למען יראו וייראו. במסגרת החרפת הענישה של משתמשי הסמים, החליט חמאס, כבר לפני שלוש שנים, להטיל עונשים כבדים, עד כדי מאסר עולם ועונש מוות - על המבריחים והסוחרים.

ארגונים הומניטריים שנכנסים לעזה מנסים לסייע וארגון "רופאים לזכויות אדם" מתריע כי התופעה יצאה משליטה. ברצועת עזה אין היום אפילו מכון גמילה אחד – או מוסד מסודר שתפקידו לגמול מכורים לסמים. ברצועה יש רק מה שנקרא "מרכז שיקום". לרוב מדובר במבנה ארעי שאליו מכניסים את המכורים בלי פיקוח מקצועי או רפואי, ופשוט אומרים להם – אל תשתמשו.