שבועיים לפני האסון: מנהיגי לבנון הוזהרו מפיצוץ מאגר האמוניום

סוכנות הידיעות "רויטרס" חשפה כי בכירים במערכת הביטחון הלבנונית הזהירו שיש לפנות את המאגר מהנמל, ושפיצוץ שלו עלול להחריב את ביירות. "חששנו שהחומר ייגנב וישמש למטרות טרור"

זמן צפייה: 04:03

סוכנות הידיעות "רויטרס" חשפה הבוקר (שלישי) כי שבועיים לפני הפיצוץ בנמל ביירות, בכירי מערכת הביטחון הלבנונית הזהירו את ראש הממשלה המתפטר, חסן דיאב, ונשיא המדינה, מישל עאון, מפני אירוע דומה שעלול להחריב את כל עיר הבירה. משרד ראש ממשלת לבנון בחר שלא להגיב לדווח.

גורם בכיר שהיה מוערב בכתיבת המסמך שנשלח לראשי המדינה והזהיר מפני האירוע סיפר לרויטרס כי נערכה ועדת חקירה שנפתחה בחודש ינואר, שקבעה כי יש לאבטח באופן מיידי את החומרים המסוכנים בנמל. "הזהרתי אותם שפיצוץ יכול להחריב את כל ביירות", אמר הגורם. לדבריו, מסקנות הוועדה אף קבעו כי מעבר לסכנת הפיצוץ - החומרים עלולים להיגנב למטרות טרור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל האסון בנמל ביירות: ראש ממשלת לבנון התפטר מתפקידו

חמישה ימים אחרי אסון הפיצוץ – גוברת המחאה והאנרכיה בביירות

ביירות: שוויץ של המזרח התיכון, או מגרש המשחקים של נסראללה?

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס

ברקע המחאות בלבנון נגד השלטון והטענות לטיפול לקוי במשבר, אתמול הודיע דיאב כי הוא מתפטר מתפקידו ומפזר את הממשלה. דיאב הגיע לארמון הנשיאות בביירות למסור לנשיא את מכתב התפטרות הממשלה. "הממשלה השקיעה מאמצים רבים במטרה להניח מפת דרכים להצלת המדינה", אמר דיאב בנאום מיוחד שנשא. "אין לנו אינטרסים אישיים בממשלה וכל מה שמעניין אותנו זה הצלת המדינה".

כאמור, המחאות בימים האחרונים גוברות בלבנון, וכמה שרים וחברי פרלמנט כבר הודיעו על התפטרותם. ביום שבת, כ-7,000 לבנונים התאספו ב"כיכר השהידים" במרכז העיר מול בניין הפרלמנט בביירות במחאה נגד השלטון. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "אתם רוצחים" וקראו "העם רוצה להפיל את המשטר". כלי תקשורת מקומי אף דיווח כי מפגינים הצליחו לפרוץ לבמנה משרד החוץ, שהיה ריק מאדם, לאחר שניזוק בפיצוץ. לפחות 258 נפצעו ושוטר אחד נהרג.

חסן דיאב מגיש את מכתב התפטרותו מראשות הממשלה לנשיא לבנון
חסן דיאב מגיש את מכתב התפטרותו מראשות הממשלה לנשיא לבנון | צילום: רויטרס