ארדואן: שוקלים להקפיא היחסים עם האמירויות עקב ההסכם עם ישראל

נשיא המדינה התייחס לנרמול היחסים ואיים להשיב את השגריר הטורקי מאבו-דאבי • עומאן בירכה על ההסכם: "צעד חשוב לחיזוק היציבות באזור" • תיעוד: מתפללים באל-אקצא מנסים לשרוף את דגל האיחוד

זמן צפייה: 02:31

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גינה היום (שישי) את ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, ואמר: "אנו שוקלים להקפיא את היחסים עמם עקב נרמול היחסים". ארדואן איים גם להשיב את השגריר הטורקי מאבו-דאבי. מנגד, במשרד החוץ של עומאן דווקא בירכו על ההסכם, ומסרו כי "מדובר בצעד חשוב להורדת המתח באזור ולחיזוק היציבות".

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל בירך גם הוא על ההסכם: "ההסכם מיטיב עם שתי המדינות וחשוב ליציבות באזור. השעיית הסיפוח היא צעד חיובי, התוכניות צריכות להיזנח לעת עתה. האיחוד האירופי מקווה לחידוש המו"מ הישראלי-פלסטיני בהתבסס על פתרון שתי המדינות".

במקביל בישראל, מתפללים במסגד אל-אקצא הפגינו נגד ההסכם ואף ניסו לשרוף את דגל איחוד האמירויות. גם בעזה נערכו הפגנות נגד נרמול היחסים, שם אמר בכיר חמאס מושיר אל-מצרי כי "כל המיליארדים של האיחוד וכל משאבי הנפט שלה לא שווים לאדמותיה של פלסטין. ההסכם הזה הוא מעשה תועבה דיפלומטי שאין עליו סליחה. ההסכם משווק את מדיניותה של ישראל - והוא ייזרק לפח הזבל של ההיסטוריה".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לנשיא מצרים א-סיסי, ולממשלות עומאן ובחריין על תמיכתם בהסכם, שלדבריו "מרחיב את מעגל השלום ויטיב עם האזור כולו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טראמפ: "הסיפוח ירד כרגע מהשולחן – ישראל עשתה ויתור גדול"

גם הלילה: צה"ל תקף מטרות של חמאס בעזה בתגובה לבלוני התבערה

רה"מ בנאום לאחר ההסכם עם האמירויות: "פריצת דרך לשלום במזה"ת"

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2008141428' autoplay='0' credit='' desc='amar assadi' kid='1_bdie84kp' duration='23'']

אתמול, כזכור, ישראל ואיחוד האמירויות הצהירו על הסכם היסטורי של נרמול היחסים בין המדינות, בתמורה להשהיית החלת הריבונות. ההסכם נעשה בתיווך אמריקני. מייד לאחר שהדבר פורסם, כתב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי זו "פריצת דרך ענקית היום, הסכם שלום בין שתי חברותינו, ישראל והאמירויות".

הלילה נאם טראמפ בפני עיתונאים בנושא ההסכם, ואמר: "ישראל לא תספח את השטחים - לפחות לעת עתה. הנושא הזה ירד מהשולחן". הנשיא הוסיף כי "זהו רגע היסטורי משמעותי - ישראל ואיחוד האמירויות הערביות ינרמלו לחלוטין את קשריהן הדיפלומטיים. מאז החתימה על הסכם השלום בין ישראל לירדן לפני יותר מ-25 שנים, לא נרשמה התקדמות רבה כל כך לעבר שלום במזרח התיכון".

רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס