ארדואן החזיק מפה בנאומו באו"ם: "מהם הגבולות של מדינת ישראל?"

בנאומו בעצרת התייחס נשיא טורקיה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, לאחר שאתמול השווה בשיחה עם אזרחים מוסלמים בין פעילות צה"ל בעזה לשואה. נתניהו: "מי שטובח בכורדים – שלא יטיף מוסר לישראל"

זמן צפייה: 00:15

נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן, נשא הערב (שלישי) נאום בעצרת הכללית של האו"ם, שבו בין היתר ביקר את מדיניות ישראל מול הרשות הפלסטינית. ארדואן הציג את מפת החלוקה מ-1947 לצד מפות נוספות המראות את הצמצום ההדרגתי בשטחי הרשות, ושאל: "מהם הגבולות של ישראל?" בהמשך האשים את ישראל ברצח פלסטינים והצהיר: "טורקיה תעמוד מאחורי אנשי פלסטין כמו שעשתה תמיד". זאת, לאחר שאתמול השווה בשיחה עם אזרחים מוסלמים בניו יורק את השואה לפעילות צה"ל בעזה. "אין כוח שיכול לעצור אותנו מלהגן על הזכויות של פלסטין. ירושלים לא שייכת רק לכמה מוסלמים בפלסטין בלבד. אלא ל-1.7 מיליארד המוסלמים בעולם", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברי הנשיא הטורקי ואמר: "מי שלא מפסיק לשקר על ישראל, מי שטובח בכורדים בארצו שלו, מי שמכחיש את הטבח הנורא בעם הארמני – שלא יטיף לישראל. ארדואן, תפסיק לשקר".

מוקדם יותר נשא דברים נשיא מצרים, פתח עבד א-סיסי, והתייחס אף הוא לסוגייה הפלסטינית וחזר על עמדת מדינתו בנושא: "יש להקים מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים", אמר. "מדינות ערב רוצות שלום עם ישראל ויוזמת השלום הערבית עדיין על השולחן אבל יש לתת לפלסטינים את זכויותיהם".

עוד בחדשות 13:

טראמפ בעצרת האו"ם: "צריך לעצור את מסלול הגרעין האיראני"

"בשל הנסיבות הפוליטיות": נתניהו לא יטוס לעצרת האו"ם

מזכ"ל האו"ם בפתח ועידת האקלים: "אנחנו לא יכולים לשטות בטבע"

עבד אל-פתאח סיסי
עבד אל-פתאח סיסי | צילום: רויטרס

גם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נאם הערב בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. בנאומו התייחס למתרחש במזרח התיכון – אך לא הזכיר את תוכנית המאה או פרסם פרטים חדשים ממנה. "בשנה שעברה מנהיגי איראן אמרו שישראל היא גידול סרטני שצריך להסיר ולהכחיד, זה אפשרי וזה עלול לקרות", אמר. "ארצות הברית לעולם לא תאפשר אנטישמיות שכזו. פנאטים לאורך שנים השתמשו בישראל כדי להסיח את הדעת מהכשלונות שלהם".

"למרבה המזל", המשיך. "יש הכרה הולכת וגדולה במזרח התיכון הרחב שמדינות האיזור חולקות אינטרסים משותפים במלחמה בקיצוניים ויוצרות הזדמנויות כלכליות. זו הסיבה שכל כך חשוב לכונן יחסים מלאים ויציבים בין ישראל לשכנותיה. רק מערכת יחסים שמבוססת על אינטרסים משותפים, כבוד הדדי וסובלנות דתית יכול ליצור עתיד טוב יותר​".

Capture.jpgdddd

טראמפ התייחס גם למתיחות במפרץ הפרסי ואמר: "הבעיות של השלטון באיראן ידועות לכולם. היא הספונסרית הגדולה בעולם של טרור", טראמפ הוסיף: "מנהיגי איראן מתדלקים את המלחמות הטרגיות בתימן וסוריה – אסור לנו לעולם לתת לזה לקרות. צריך לעצור את המסלול של איראן לנשק גרעיני וטילים".

"הטלנו סנקציות כבדות על איראן, ובתקווה להשתחרר מהן הממשל התנהג באלימות. בתגובה למתקפה האחרונה על סעודיה הטלנו את הסנקציות ברמה הגבוהה ביותר על הבנק המרכזי באיראן", אמר והמשיך לתקוף את טהראן. "כל עוד ההתנהגות של איראן ממשיכה, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

לאחר הנאום, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה שבה הוא קורא למדינות העולם להצטרף למאמצי טראמפ נגד איראן: "בריטניה, צרפת וגרמניה אמרו שאיראן אחראית למתקפה האחרונה נגד ערב הסעודית. הרשו לי לומר זאת בפשטות בשמה של ישראל: איראן עשתה את זה, מ-א' עד ת'. ישראל תדע להגן על עצמה נגד תוקפנות מסוג זה. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית להצטרף למאמציו של הנשיא טראמפ להגברת הלחץ על איראן. זו הדרך היחידה לעצור את התוקפנות האיראנית".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב לדבריו של טראמפ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את הנשיא על קריאתו לפתיחת חזית בין-לאומית נגד האיום הגרעיני האיראני. איראן היא קודם כל סכנה בין-לאומית לשלום העולם וגורם עוין ליציבות האזורית". עוד הוסיף גנץ כי "על מדינות העולם כולן להטיל עליה סנקציות, ולהחריף את הסנקציות הקיימות כדי להפעיל עליה לחץ. קריאתו של הנשיא טראמפ למדינות האזור לנרמל את היחסים עם ישראל היא חשובה ביותר, כחלק מראייה עתידית של הצורך לחתור להסדרים בין ישראל למדינות האזור".