מפגינים בבגדד פרצו את שערי שגרירות ארה"ב; "השגריר פונה"

אלפי משתתפים בהלוויות חללי המיליציה שהותקפה על ידי האמריקנים שברו את שער המבנה וניסו להצית חלק מבנה ביטחון במקום. טראמפ: "איראן אחראית למתקפה - היא תישא באחריות המלאה"

זמן צפייה: 03:15

אלפי תומכי המיליציות הפרו-איראניות, שהותקפו על ידי האמריקנים שלשום בגבול עם סוריה, פרצו היום (שלישי) לשגרירות ארצות הברית בבגדד, הציתו את מבנה הביטחון במקום ושרפו את דגלי ארצות הברית וישראל. קולות ירי נשמעו באירוע. שר הפנים העיראקי, הגיע למבנה השגרירות.

משרד החוץ העיראקי מסר כי שגריר ארצות הברית וצוותו פונו, בעקבות ההתפרעויות, שאירעו במהלך הלוויית חללי המיליציה. עם זאת, על פי דיווח אמריקני, השגריר לא פונה כלל. כוחות הביטחון העיראקיים ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע, ועל פי דיווח ברשת אל-ג'זירה, לאחר שהמתפרעים נכנסו למתחם השגרירות, הם פונו מהמקום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מפקד חיל האוויר: "תקיפת ארה"ב בעיראק – פוטנציאל לתפנית"

בריטניה תפנה לרשויות בקפריסין: "מודאגים מהוגנות משפט הצעירה"

349 הרוגים, עלייה של 10% בתאונות הקטלניות: סיכום 2019 בדרכים

[brightcove_iframe video_id='news-part-1912311150' autoplay='0' credit='' desc='מתפרעים סמוך לשגרירות ארה"ב בבגדד' kid='1_ciqhozts' duration='18'']

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בטוויטר בתגובה לאירוע, וכתב כי "איראן היא האחראית למתקפה - הם יישאו באחריות מלאה. בנוסף, אנו מצפים מעיראק שתשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות".

הבוקר התייחס מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, לתקיפה של המיליציות הפרו-איראניות, ואמר: "התקיפה של חיל האוויר האמריקני בעיראק היא בעלת פוטנציאל לתפנית". את הדברים אמר בוועידת כלכליסט.

כמו כן, התייחס האלוף למתיחות מול איראן ואמר: "אנחנו נמצאים בתקופה של שינוי. בזירה הצפונית עומד מולנו מערך קרקע אוויר מהמתקדמים בעולם בשנה האחרונה, עם S300 ו-S-400". עוד הוסיף: "המזרח התיכון שהיה כשהתגייסתי הוא לא אותו מזרח תיכון שאני רואה היום. המדינות השתנו, חלקן לא יחזרו להיות מה שהיו. העליונות האווירית היא מפתח ליציבות אזורית".

במקביל, ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית, "אל-עאלם", ציטט הודעת גינוי של משמרות המהפכה של איראן: "אנחנו מגנים את התקיפה האמריקנית על מוצבים של מליציית 'אל-חשד אל-שעבי', ואנחנו מדגישים שלעיראק יש את הזכות להגיב על הפשע הזה". משרד החוץ הרוסי התייחס אף הוא לפעולה האמריקנית ומסר: "התקיפות האמריקניות בעיראק ובסוריה לא מקובלות".

מוקדם יותר באותו היום, מטה משרד ההגנה האמריקני - הפנטגון, פרסם סרטון המתעד חלק מהתקיפה האמריקנית שבוצעה אמש על המיליציות הפרו-איראניות בגבול עיראק-סוריה. בתיעוד ניתן לראות את רגע פגיעת הטיל באתר המיליציה - וזה עולה באש.

בתוך כך, דווח כי מספר ההרוגים בתקיפות אלה עלה ל-27, בהם גם אבו עלי אל-ח'וזעלי, מפקד גדוד בחטיבה 45 של מיליציית "הגיוס העממי". כמו כן, דווח על 51 בני אדם שנפצעו, חלק גדול מהם בתקיפת המטה הראשי של מיליציית "חזבאללה עיראק" שבעיר אלקאים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-1912311213' autoplay='0' credit='' desc='מתפרעים סמוך לשגרירות ארה"ב בבגדד' kid='1_qaoqvpo2' duration='27'']

על פי הודעת הפנטגון לאחר התקיפה, חמישה יעדי טרור הותקפו, בהם מחסני תחמושת. זאת, לדבריהם, בעקבות תקיפות חוזרות ונשנות בבסיסים עיראקיים, שאחת מהן הביאה למותו של אזרח ארצות הברית ופצעה ארבעה נוספים.