הפגנות נדירות במצרים: מאות מחו נגד הנשיא א-סיסי

כיכר תחריר בקהיר, ומוקדים נוספים ברחבי המדינה, התמלאו במאות בודדות של אנשים שקראו לנשיא לעזוב את תפקידו בעקבות טענה לשחיתות מצידו ומצד הצבא

זמן צפייה: 00:26

הפגנות נדירות נערכו אמש (שישי) בכיכר תחריר בקהיר ובערים נוספות במצרים, כאשר כמה מאות בני אדם יצאו לרחובות ומחו נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בטענה לשחיתות, וקראו לו לפרוש מתפקידו.

כוחות הביטחון הגיעו למוקדי ההפגנות ופיזרו את המשתתפים באמצעות גז מדמיע, אולם צעירים רבים לא נרתעו, ובכיכר תחריר נשארו ברחובות וצעקו "א-סיסי, תעזוב". על פי דיווחים, כמה מפגינים נעצרו על ידי המשטרה. עם זאת, לא דווח על נפגעים. כאמור, הפגנות נוספות התקיימו באלכסנדריה, בסואץ ובנילוס.

הפגנות במצרים הפכו לנדירות מאוד מאז שא-סיסי השתלט על השלטון, לאחר הפלת הנשיא מוחמד מורסי בשנת 2013, בעקבות הפגנות המוניות שהתקיימו נגדו.

הקריאה למחאה התפשטה ברשתות החברתיות, כאשר מוחמד עלי, קבלן מצרי המתגורר בספרד, אשר הפך לפעיל פוליטי, פרסם סדרה של סרטונים שבהם האשים את א-סיסי ואת הצבא המצרי בשחיתות. בשבוע שעבר, הנשיא המצרי דחה את הטענות שעלו נגדו וכינה אותן: "שקרים והכפשות".

Small Groups Of Protesters Gather In Central Cairo Shouting Anti Government Slogans In Cairo
הפגנות במצרים נגד הנשיא א-סיסי | צילום: רויטרס

למרות האירוע הנדיר, ואולי בגלל, הטלוויזיה הממלכתית לא סיקרה את האירועים. עם זאת, ערוץ טלוויזיה פרו-ממשלתי דיווח כי רק קבוצה קטנה של מפגינים התקבצו במרכז קהיר כדי לצלם תמונות לפני. ערוץ אחר התומך בממשל המצרי דיווח כי המצב בכיכר תחריר היה שקט.

מנגד, כלי תקשורת העונים את מצרים, כמו אל-ג'זירה התומך באחים המוסלמים, סיקרו את הנושא בהרחבה והפיצו לא מעט דיסאינפורמציה וסרטונים מתקופות שונות במצרים בהן היו הפגנות גדולות יותר נגד השלטון.