איראן: המועמד השמרן אבראהים ראיסי ניצח בבחירות לנשיאות

ראיסי, הנשיא הבא של הרפובליקה האסלאמית, הוכרז כזוכה לאחר שקיבל 62% מקולות הבוחרים, שהם יותר מ-17.9 מיליון קולות. המנהיג העליון עלי חמינאי: "הזוכה הגדול בבחירות הוא העם האיראני"

זמן צפייה: 05:41

המועמד השמרן אבראהים ראיסי ניצח היום (שבת) בבחירות לנשיאות איראן, זאת לאחר שקיבל 62% מקולות הבוחרים שהם יותר מ-17.9 מיליון קולות. "אשתף פעולה עם ממשלת רוחאני; מקווה שאהיה מקור אמון לעם האיראני", אמר הנשיא הנבחר.

בתגובה לניצחונו של ראיסי, המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, עלי חמינאי, אמר: "הזוכה הגדול בבחירות באיראן הוא העם האיראני".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפני השבעת נשיא איראני חדש: כך ינסה בנט לשפר את הסכם הגרעין

אלחרומי מאיים לפרוש מרע"ם: "יהיו הרבה הפתעות בימים הקרובים"

מחשש מהסלמה: שבתאי ביקש לפנות בכוח את עודה וטיבי משער שכם

מצביע, בחירות לנשיאות איראן
מצביע אירוני מחזיק בידיו דגל איראן, תמונה של ראיסי ולובש חולמה עם תמונתו של המנהיג הרוחני העליון חמינאי | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בירך על זכייתו של ראיסי והביע תקווה ל"המשך פיתוח שיתוף הפעולה בין המדינות". גם ארגון הטרור חמאס בירך על היבחרו של ראיסי לתפקיד ומסר: "אנו מברכים את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ואת העם האיראני לרגל תהליך הבחירות במסגרתו העם האיראני בחר באבראהים ראיסי כנשיאה של איראן. אנחנו מאחלים שראיסי ימשיך לחזק אתל עמדותיה של איראן המביעות הזדהות עם פלסטין ועם הסוגיה הפלסטינית".

ראיסי בן ה-60, שהפסיד לרוחאני בבחירות הקודמות לנשיאות ב-2017, נחשב מקורב לחמינאי. ראיסי מחזיק בדעות קיצוניות ביותר נגד ישראל והמערב, והתבטא בעבר נגד שיתוף הפעולה בין איחוד האמירויות וישראל ואף איים: "מדובר בבגידה בפלסטינים, באומה המוסלמית ובירושלים. בשל כך, איחוד האמירויות תזכה לתגובה הולמת מצד העמים המוסלמים כולם".

בתוך כך, ארגוני זכויות האדם אמנסטי והמשמר לזכויות האדם, קוראים לחקור את ראיסי באיראן בגין פשעים נגד האנושות. "כראש מערכת המשפט המדכא של איראן, ראיסי פיקח על כמה מהפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה האחרונה של איראן, שראויים לחקירה ולאחריות ולא לבחירות לכהונה בתפקיד בכיר", אמר מייקל פייג', סגן מנהל המזרח התיכון במשמר לזכויות האדם. מזכירת האמנסטי בלונדון, אנייס קלאמארד, התייחסה גם היא לעניין ואמרה: "ראיסי עלה לנשיאות במקום להיחקר על פשעים נגד האנושות, רצח ועינויים".