"לאיראן ייקח לפחות 9 חודשים לחדש את העשרת האורניום בנתנז"

לפי הניו יורק טיימס, ישראל הייתה מעורבת בתקלה שאירעה במתקן הגרעין, וגרמה לנזק במערכת החשמל שמספקת אנרגיה לצנטריפוגות. גורם במשרד הביטחון האיראני: "נחשפה זהותו של האחראי לפעולה"

זמן צפייה: 02:38

הניו יורק טיימס דיווח הלילה (שני) כי ישראל אכן הייתה מעורבת בגרימת התקלה החשמלית במתקן הגרעין בנתנז שבאיראן. כעת, למשטר בטהראן ייקחו תשעה חודשים לתקן את הנזק שנגרם לאתר העשרת האורניום. על פי גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים, התקלה נגרמה על ידי פיצוץ גדול ומכוון, שהרס את מערכת החשמל שמספקת אנרגיה לצנטריפוגות. במקביל, הוושינגטון פוסט דיווח כי ארצות הברית לא הייתה מעורבת בפעולה שגרמה לתקלה.

בתוך כך, לדברי גורם במשרד הביטחון האיראני, נחשפה זהותו של האחראי לתקלה במתקן ו"ננקטים הצעדים הנחוצים ללכידתו". נוסף על כך, שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, האשים הבוקר את ישראל בתקלה במתקן הגרעין בנתנז ואמר: "הציונים רוצים לנקום על כך שהצלחנו להסיר את הסנקציות המדכאות, אך אנחנו לא נרשה זאת וננקום בציונים על הפעולות הללו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"רב הנסתר על הגלוי": כך נראים אימוני שייטת 13 מבפנים • בלעדי

בדיר אל אסד מתקשים לעכל את החיסול הכפול: "מקרה אלים ומזעזע"

60 שנה למשפט אייכמן: ניצול השואה שנדרש לשמור על הפושע הנאצי

מתקן להעשרת גרעין באיראן
מתקן להעשרת גרעין באיראן | צילום: החדשות 13

כמו כן, הוסיף זריף כי "אם הם חושבים שנחלשנו במהלך המשא ומתן עלהסכם הגרעין, זה רק חיזק את עמדתנו בשיחות. על הצדדים במשא ומתן לדעת שאם עד כה במתקן העשרה היו צנטרפוגות מהדור הראשון, אז עכשיו האתר בנתנז יתמלא בצנטרפוגות מתקדמות".

אתמול התייחס לאירוע ראש סוכנות הגרעין של איראן וכינה את התקלה "פיגוע טרור". לדבריו, "לאיראן הזכות להגיב על כך". במקביל, גורמי מודיעין במערב דיווחו כי "המוסד עומד מאחורי תקיפת מתקן הגרעין", וכן ש"התקיפה גרמה לפגיעה חמורה בלב פרויקט ההעשרה באיראן". כמו כן, בעקבות הנזק הופסקה העשרת האורניום במתקן עד להודעה חדשה.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

על פי דיווחים זרים, התקלה במתקן הגרעין נגרמה ממטען חבלה שהוטמן במקום. זאת, בניגוד לדיווחים הראשוניים, לפיהם הפגיעה נגרמה ממתקפת סייבר. כעת, לפי הערכות, יעברו חודשים רבים עד שאיראן תוכל להפעיל מחדש את 7,000 הצנטריפוגות שנמצאות במתקן.

כזכור, אתמול בבוקר דיווחה איראן על "תקלה" ברשת החשמל במתקן הגרעין בנתנז. זאת, לאחר שאתמול הורה הנשיא חסן רוחאני להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות במקום. לפי הודעת הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, לא היו נפגעים באירוע, ולא נגרם זיהום כלשהו. באתר "אל-קבס" הכוייתי תואר האירוע בנתנז כפיצוץ.