חודש לפיצוץ בביירות: כיצד הצליח נסראללה לחמוק מזעם ההמונים?

מאות בני אדם נהרגו בפיצוץ שהרעיד את הנמל לפני ארבעה שבועות, הכלכלה נפגעה קשות והציבור התקומם. נראה שחזבאללה ממשיך לשלוט בנעשה בלבנון - אך המדינה שוב ניצבת בפני סכנת מלחמת אזרחים

זמן צפייה: 08:08

למרות שעברו ארבעה שבועות מאז אירע הפיצוץ שהרעיד את לבנון, בבירה ביירות עדיין לא מבינים את גודל הנזק, ההרס והכאב. האירוע הקטלני שהביא לחורבן גדול בעיר, הכה בזמן שברירי את הלבנונים שחיפשו מעט שפיות בתוך הכאוס הכלכלי והפוליטי במדינה. חרף האסון, נוצרה מעט תקווה למהפכה בתוך המדינה הלבנונית. המפגינים החלו לצאת בהמוניהם לרחובות וקראו "חזבאללה טרוריסטים" וגם תלו את דמותו של נסראללה בכיכר העיר.

על המסך זה היה נראה כמו תחילתה של תנועה אמיתית, ברית המורכבת מאזרחים מיואשים שעתה סיימו חצי שנה של הפגנות נגד יוקר מחיה, שחיתות וקורונה. אך הדמות השנואה ביותר בקרב המפגינים, הנציג של איראן בלבנון והשליט בפועל של מדינתם, נשאר על כנו. הלבנונים המיואשים נאלצו להתספק בעובדה ששום דבר לא יצליח להזיז אותו מלשבת על חבית הנפץ שנקראת לבנון.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המתווה המסתמן: עוצר לילי ב-40 ערים אדומות, בתיה"ס יושבתו

גמזו בכנסת: "שואפים לרדת למאות נדבקים ביממה עד החורף"

ראשי ערים חרדיות במכתב חריף לנתניהו: "רואים בך האשם היחידי"

ההריסות בנמל בביירות אחרי הפיצוץ | צילום: רויטרס

נסראללה, שידע שהוא יהפוך לחשוד המיידי, פתח בקמפיין תקשורתי מתוחכם שבו הוא שתק בהתחלה ולאחר מכן פצח בשרשרת הכחשות בסדרת נאומים בלתי פוסקת לתקשורת. "אני רוצה להודיע ולהדגיש שאני מכחיש לחלוטין שיש בנמל משהו ששייך לנו". לאחר מכן האשים נסראללה את האויבת הידועה ישראל: "תשלם מחיר באותו היקף של הפשע שביצעה". אחרי חודש של מחאות גדולות, התוצאה נותרה עגומה - המרד נשכח והייאוש גבר על התקווה.

נסראללה ניצח את לוחמי החופש ואת החולמים על מדינה חילונית, וכרגע לבנון שוקעת לעתיד שאין לדעת בידי מי הוא יונהג. העובדה שנסראללה חזר לאיים על הגבול הצפוני של ישראל והכניס את צה"ל לכוננות ספיגה, מראה עד כמה נסראללה צלח את האירוע וחזר לשגרה, על אף שהאמוניום שהתפוצץ היה שייך לו והאחריות היא עליו. הפיצוץ בביירות שבר את הצעירים שיצאו לרחובות, וכעת לאחר שהשלימו עם המציאות החדשה בלבנון - הם ניצבים בפני סכנת מלחמת אזרחים. שוב.