חרף דיווח על ביטול: משלחת מישראל ביקרה בבחריין • פרסום ראשון

פקיד ישראלי בכיר מסר לחדשות 13 כי בניגוד לדיווחים, משלחת משרד החוץ השתתפה בכנס בין-לאומי בנושא חדשנות שנערך בבירה מנאמה, ואף קיימה סדרת פגישות בשולי ההתכנסות

חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין
חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין | צילום: החדשות 13

פקיד ישראלי בכיר מסר היום (רביעי) לחדשות 13 כי משלחת של משרד החוץ הישראלי ביקרה השבוע בבחריין, והשתתפה בכנס בין-לאומי בנושא חדשנות. הפקיד ציין כי למרות הדיווחים על כך שהנציגים הישראלים ביטלו את השתתפותם בכנס, המשלחת הגיעה למנאמה ואף קיימה סדרה של פגישות בשולי הכנס.

בתחילת השבוע פרסמו פלוגות ההתנגדות האסלאמיות בבחריין סרטון, שלטענתם נשלח לחברות ול-30 הישראלים שהיו אמורים להשתתף בוועידה. בסרטון האנימציה נראה, לדבריהם, פיצוץ של מכונית המשלחת הישראלית. "אל-אבדאל", יחידת ההסברה של פלוגות ההתנגדות האסלאמיות, טענה אף כי מנגנון המודיעין של הארגון שלח הודעות SMS למכשירים הסלולריים של המשתתפים בוועידה שבהן נכתב: "אינכם רצויים בבחריין – העיניים שלנו עוקבות אחריכם".

קו הרקיע של מנאמה, בחריין
קו הרקיע של מנאמה, בחריין | צילום: רויטרס

ביום ראשון דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי ממשרדו של שר הכלכלה אלי כהן נמסר כי ביקורו המתוכנן לבחריין "נדחה בגלל סיבות פוליטיות", ושר אחר החבר בקבינט אמר לסוכנות כי הסיבה לביטול היא סבב ההתייעצויות עם הנשיא רובי ריבלין לקראת הרכבת הממשלה.

כאשר פורסם בבחריין כי משלחת ישראלית עם כ-30 משתתפים צפויה להגיע לכנס,הרשתות החברתיות געשו וחברי פרלמנט הצטרפו לקריאות לביטול הגעת המשלחת. כמו כן, אירעו מספר הפגנות קטנות ברחבי המדינה. לאחר שדווח כי המשלחת הישראלית ביטלה השתתפותה, ג'ונתן אורטמנס, מנכ"ל רשת היזמות הבינלאומית האחראית על הכנס, אמר בהצהרה: "בעוד ייעצנו למשלחת הישראלית כי היא תתקבל בברכה, הם החליטו הבוקר לא להגיע עקב חשש ביטחוני ומתוך רצון לא להפריע ל-180 המדינות האחרות שמשתתפות".

שר הכלכלה אלי כהן בראיון אצל אורלי וגיא
שר הכלכלה אלי כהן בראיון אצל אורלי וגיא | צילום: ערוץ עשר

הרב מארק שנאייר, יועצו של מלך בחריין, שקיים בתחילת השבוע פגישות עם שורה של בכירים באבו-דאבי, אמר אתמול לחדשות 13 כי בכירים באיחוד האמירויות הערביות - המדינה המובילה בברית החשאית בין מדינות המפרץ לבין ישראל נגד איראן - נדהמו מהצהרותיו של ראש הממשלה לגבי סיפוח חלקים מהגדה המערבית.

"שמעתי מכמה בכירים באיחוד האמירויות כי הם מבולבלים מאוד בעקבות המסרים הסותרים שהם מקבלים מראש ממשלת ישראל", אמר שנאייר. "מצד אחד הם יודעים שנתניהו רוצה מאוד לכונן יחסים עם מדינות המפרץ ובאותו זמן הם לא מבינים מדוע הוא מדבר על סיפוח הגדה המערבית". לדבריו, "לא הייתי אומר שהם מודאגים אלא שהם בעיקר תמהים ומבולבלים".

"יש דבר אחד שהם הבהירו לי בצורה חותכת", אמר שנאייר. "הם אמרו שאם יש מישהו שחושב שהסוגיה הפלסטינית לא נמצאת בסדר העדיפויות של איחוד האמירויות בפרט ומדינות המפרץ בכלל - הוא טועה לחלוטין". בירושלים, ברמאללה ובשאר העולם ממתינים לתכנית השלום של טראמפ. במדינות המפרץ, הבהיר שנאייר, הנורמליזציה עם ישראל עדיין קשורה להתקדמות מול הפלסטינים.

"אני מסכים עם טראמפ שלנתניהו יש את הסיכוי הטוב ביותר לעשות שלום יותר מכל ראש ממשלה ישראלי אחר", אמר שנאייר. "נתניהו אמר שוב ושוב כי החלום שלו הוא לכונן קשרים עם מדינות המפרץ". עם זאת, לדבריו, "במקביל ראש הממשלה צריך להכיר בכך שהנושא הפלסטיני הוא לא נושא שולי עבור מדינות המפרץ - לא עבור ההנהגה ולא עבור העם - והוא צריך לטפל בנושא הזה גם כן".

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד
יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד | צילום: רויטרס

באוקטובר אתשקד נודע לחדשות 13 כי משלחת מבחריין העבירה לפני כשנתיים מסר חשאי לישראל על רצונה בחימום היחסים בין המדינות. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי שר החוץ של בחריין, שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה, העביר את המסר לראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני.

בפברואר 2017 לבני ושר החוץ של בחריין נפגשו בחשאי במסגרת ועידת הביטחון במינכן שבגרמניה. זו הייתה פגישה דרמטית. לפי הפקידים הבכירים, השר הבחרייני עידכן את לבני שנפלה החלטה אצל מלך בחריין, חמאד בן עיסא אל-חליפה, להתקדם לכיוון נורמליזציה עם ישראל. שר החוץ הבחרייני ביקש מלבני באותה פגישה להעביר מסר לנתניהו שבחריין רוצה לקדם יחסים עם ישראל. היא חזרה לארץ ומיהרה לעדכן את ראש הממשלה. לבני סירבה להתייחס לפגישה הזו ולתכניה.