טורקיה: מפלה למפלגתו של ארדואן בבחירות המקומיות

מועמד המפלגה הדמוקרטית בבירה אנקרה גבר על מועמד מפלגת הצדק והפיתוח לראשונה זה 25 שנה. גם באיסטנבול מסתמן הפסד למפלגתו של נשיא המדינה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בנאום בפרלמנט | צילום: רויטרס

לראשונה מאז החל רג'פ טאיפ ארדואן לכהן כנשיא טורקיה לפני 16 שנים, איבדה מפלגת הצדק והפיתוח שבראשותו את השליטה בבירה אנקרה, בבחירות המקומיות במדינה שנערכו אתמול (ראשון) - כך לפי ספירת הקולות עד כה. מלבד הניצחון של מפלגת האופוזיציה החילונית באנקרה, מסתמן כי תגבר עליה גם באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר במדינה, שספירת הקולות בה עדיין נמשכת.

במשך 25 שנה שלטה המפלגה האסלאמיסטית בבירה וניצחונה של המפלגה הדמוקרטית באנקרה, בהובלת המועמד לראשות העיר, מנסור יבס, מכה גלים במדינה. בתגובה להפסד מפלגתו בבירה, אמר הנשיא ארדואן כי "לא יתקיימו בחירות כלליות עד שנת 2023, מה שיקנה לממשלה את המשך תקופת פעילותה ללא הפרעה".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בנאום בפרלמנט
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בנאום בפרלמנט | צילום: רויטרס
תומכי ארדואן באיסטנבול, ארכיון
תומכי ארדואן באיסטנבול, ארכיון | צילום: רויטרס

התמיכה היציבה שלה זכה ארדואן במשך 16 שנות שלטונו במדינה החלה להתערער לאחרונה בעקבות המצוקה הכלכלית שהולכת ומשפיעה על אהדתם של האזרחים הטורקים כלפי השלטון. התמודדותו של ארדואן עם הבעיות הכלכליות ערערה את עצמאותו של הבנק המרכזי והובילה, בין היתר, להאצת ההגירה אל מחוץ לאנקרה.

בטורקיה יש יותר מ-57 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה בבחירות המקומיות הנוכחיות, שבמהלכן נרשמו מספר גדול של תקריות אלימות. לפחות ארבעה בני אדם נהרגו בדרום ובמזרח המדינה ועשרות רבות נפצעו במריבות על רקע הבחירות. באיסטנבול נדקר אדם במהלך קטטה שבה השתתפו 15 תומכים של מתמודדים שונים.

המפלגה הדמוקרטית הפרו-כורדית הצליחה להשיג מספר מקומות במועצות הערים שבהן חיים תושבים כורדים. בשנים הקודמות החליף השלטון ראשי ערים מהמפלגה הכורדית שנבחרו, בנאמני המפלגה השלטת, בתואנה לקשר בינם לבין הארגון המחתרתי הכורדי, ה-PKK.