סין ואיראן חתמו על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה

ההסכם בין שתי המדינות כולל שיתופי פעולה כלכליים וצבאיים. בייג'ינג תשקיע בפרויקטים בטהראן בתמורה לאספקה שוטפת של נפט מצד הרפובליקה האסלאמית • ביידן הזמין 40 מנהיגים לוועידת אקלים

זמן צפייה: 00:21

סין ואיראן חתמו היום (שבת) על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה במהלך ביקורו של שר החוץ של סין וונג יי בטהראן בנוכחות עמיתו מוחמד ג'וואד זריף. בין היתר, ההסכם יכלול השקעות סיניות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן שיעמיקו את המעורבות הצבאית של סין במזרח התיכון, ובתמורה איראן תספק עבורה נפט באופן שוטף ב-25 שנים הבאות. ההסכם בין המדינות נידון מאז 2016. ממשרד החוץ האיראני נמסר בתגובה: "אנחנו מאמינים שהמסמך יסייע לפיתוח ושיתוף הפעולה בין סין לאיראן ויביא שגשוג לשני העמים".

מסוכנות הידיעות האיראנית IRNA נמסר: "החתימה על הסכם שיתוף הפעולה המקיף בין הרפובליקה האסלאמית של איראן והרפובליקה העממית של סין על ידי שרי החוץ של המדינות היא תכנית נוספת במסגרת ביקור בין יומיים". לאחר טקס החתימה, שר החוץ הסיני יי אמר כי "היחסים שלנו עם אירן הם קבועים ואסטרטגיים", והוסיף: "איראן מחליטה באופן עצמאי על יחסיה עם מדינות אחרות, והיא לא כמו מדינות מסוימות המשנות את המדיניות שלהן באמצעות שיחת טלפון".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סביבת בנט: אם הוא לא יהיה ר"מ ראשון – הוא יישאר עם נתניהו

הותר לפרסום: השף שנפגע קשה כשהתעמת עם גנב – שלום קדוש מי-ם

"כל המדינה חשבה שאני רוצחת, אין לי קשר לזה": א"ק שוברת שתיקה

מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן | צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

ההסכם המשמעותי שנחתם בין שתי המדינות עוקף את הסנקציות שהטילה ארצות הברית תחת שלטונו של הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ, והוא עשוי להקשות את מאמצי המערב לחזור להסכם הגרעין. כזכור, לפני כחודש איראן דחתה את ההצעה של מעצמות אירופה לקיום שיחות עם ארה"ב בנושא הסכם הגרעין, משום שדרשה להסיר מעליה את הסנקציות לפני תחילת השיחות - כך מסרו דיפלומטים בכירים.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזמין אמש 40 מנהיגים מרחבי העולם, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לפסגה בנושא אקלים שתתקיים בחודש הבא באופן וירטואלי, זאת כחלק מהמאבק העולמי בהתחממות הגלובלית.