לאחר 18 שנה: ארצות הברית וטאליבן צפויים לחתום על הסכם שלום

השליח האמריקני לאפגניסטן קיים לאחרונה שיחות עם נציגים רשמיים במדינה ובארגון, ודן עמם על טיוטה שעשויה להביא לסיום המלחמה הארוכה ביותר שהאמריקנים ניהלו ולנסיגתם של כ-15 אלף חיילים

אירועי ה119, כוחות אמריקנים באפגניסטן
אירועי ה119, כוחות אמריקנים באפגניסטן | צילום: רויטרס

ארצות הברית וטליבאן צפויים לחתום בימים הקרובים על טיוטת הסכם שלום לאחר כ-18 שנה של לחימה באפגניסטן. אתמול (ראשון), נפגש שליח ארצות הברית לאפגניסטן והממונה על המו"מ, זלמיי חליזאד, עם הנשיא האפגני אשרף גאהני, לאחר שהשלים תשעה סבבי שיחות עם נציגי הטליבאן שנערכו בקטאר.

בהמשך השבוע הוא צפוי להיפגש עם בכירים נוספים בבירה קאבול כדי לכתוב טיוטה שתהיה לגביה הסכמה רחבה. בתוך כך, נשיא אפגניסטן דורש לראות את טיוטת ההסכם המתוכנן.

"אנחנו בפתחו של הסכם שיפחית את האלימות ויפתח דלתות לאפגנים לשבת יחד ולנהל משא ומתן על שלום מכובד ויציב ועל ריבונות אפגנית שלא תאיים על ארצות הברית, על בעלות בריתה או על אף מדינה אחרת", כתב חליזאד בטוויטר.

שליח ארצות הברית לאפגניסטן והממונה על המו''מ, זלמיי חליזאד
שליח ארצות הברית לאפגניסטן והממונה על המו''מ, זלמיי חליזאד | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

השר כץ במסר ללבנון: "אם לא תבלמו את חזבאללה – תיפגעו קשות"

גרסת הישראלים החשודים באונס בכרתים: "נפרדנו בחיבוק ונשיקה"

האלימות בביה"ח: אשת מטופל נעצרה בחשד שסטרה לאחות ונשכה מאבטח

חליזאד, אשר ממונה על המשא ומתן מטעם ארה"ב, לא מספר פרטים על ההסכם, שצפוי להביא לכך שאלפי חיילים אמריקנים, כ-14,500, ייסוגו מאפגניסטן ויחזרו לביתם – תמורת ערבויות מהטליבאן שלא להשתמש במדינה כבסיס להתקפות לוחמניות בחו"ל. דובר האגף המדיני של הארגון, סוהיל שאהין, אמר ששני הצדדים בדיונים אחרונים על סוגיות טכניות.

עם זאת, בזמן שהצדדים מנהלים משא ומתן, הטליבאן המשיכו בפיגועים ובמצבעים משולבים. רק בימים האחרונים תקף הארגון מחוז צפוני במדינה ופלש לעיר קונדוז עם מאות לוחמים – מה שהביא לקרבות עקובים מדם. הארגון הטיל מצור על העיר וסגר את ציר התנועה בין העיר לקאבול.

אשרף גאני אחמדזאי, נשיא אפגניסטן
אשרף גאני אחמדזאי, נשיא אפגניסטן | צילום: רויטרס

במקביל, משרד הפנים האפגני מסר אתמול כי 20 אנשי כוחות הביטחון וחמישה אזרחים נהרגו במתקפה וכי לפחות 85 בני אדם נפצעו.

ההסכם לא יביא לסיום הלחימה בין הטליבאן לכוחות הביטחון האפגנים, ביניהם מתקיימת עיקר הלחימה, אבל הוא עשוי להביא לקיום שיחות שלום פנים ארציות שצפויות להתקיים באוסלו, נורבגיה.

עם זאת, לא ברור אם הטליבאן יסכימו לדבר ישירות עם הנשיא גאהני, אשר נתמך על ידי המערב. כמה בכירים מהארגון מסרו שהם יסכימו לדבר עם גורמים אפגניים רשמיים רק באופן פרטי, ולא בזמן שהם בתפקיד ייצוגי.

לפי דוחות של האו"ם, בשנת 2018 נהרגו באפגניסטן 3,804 אזרחים, מתוכם למעלה מ-900 ילדים, ו-7,000 בני אדם נפצעו.

טליבאן מתכנסים כדי לחגוג הפסקת אש במחוז גאנ'כל במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן
טליבאן מתכנסים כדי לחגוג הפסקת אש במחוז גאנ'כל במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן | צילום: רויטרס
כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן
כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן | צילום: רויטרס

הטליבאן הוא ארגון פוליטי צבאי מוסלמי, אשר שלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001 והנהיג במדינה משטר הלכה אסלאמי נוקשה. המשטר נפל במלחמת אפגניסטן השנייה כאשר צבא ארצות הברית פלש למדינה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, לאחר שהואשם כי העניק חסות, מקלט ושטח לבסיסי טרור לארגון אל-קאעידה ולמנהיגם אוסאמה בן לאדן.

מאז שהמשטר הופל, הטליבאן הפך לארגון גרילה נגד השלטון החדש ונגד הכוחות האמריקנים, ומאז מנהלים נגדם מאבק. המלחמה הסתיימה בדצמבר 2014, אך כוחות צבא ארצות הברית לא עזבו את המקום – ולמעשה זוהי המלחמה הארוכה ביותר שארצות הברית מנהלת.