"לעג למתים, נשים ולהט"ב": בפוארטו ריקו נלחמים להדחת המושל

אתמול הגיעו המחאות לשיא כשמאות אלפים דרשו את התפטרותו המיידית של המושל ריקרדו רוסלו, שאף שהודיע כי לא ירוץ בשנית לתפקיד - סירב להתפטר. את ההפגנות הציתו התכתבויות צ'ט בטלגרם שהודלפו

זמן צפייה: 02:26

המוני מוחים צפוים לצאת היום (שלישי) לרחובות פוארטו ריקו בדרישה להתפטרותו של המושל ריקרדו רוסלו, בהפגנות ענק שייכנסו ליומן ה-11. אתמול הגיעו המחאות לשיא, כשעל פי ההערכות כ-500 אלף איש חסמו דרך ראשית וצעדו לכיוון מעונו של המושל בבירה סאן חואן כשהם קוראים: "ריקי, תתפטר, העם דוחה אותך".

המחאות הוצתו בחלקן בשל הדלפת שיחות צ'ט בטלגרם, בין רוסלו והמעגל הקרוב שלו, הדלפה שקיבלה במהרה את הכינוי "RickyLeaks" - בשל ההתבטאויות ההומופוביות נגד הזמר ריקי מרטין שנמצאו בחלופת ההודעות: "אין דבר בעולם שצועק יותר דיכוי פטריארכלי מאשר ריקי מרטין. ריקי מרטין הוא עד כדי כך שוביניסט גברי שהוא שוכב עם גברים כי נשים פשוט לא טובות מספיק. פטריארכיה טהורה", כתב רוסלו.

בעקבות דברי המושל הופיעו מרטין ואמנים אחרים בתקשורת המקומית ודרשו מרוסלו להתפטר. "הם לעגו למתים שלנו, לנשים, לקהילה הלהט"בית", אמר מרטין בסרטון שהעלה בטוויטר לפני הצעדה אתמול. "הם עשו צחוק מאנשים מוגבלים פיזית ונפשית, ומהשמנת יתר. זה מספיק".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

עקב הפסקת חשמל: לא תתקיים קבלת קהל בכול סניפי משרד הרישוי

בעקבות תקלה במפעל של בז"ן: לפיד אש בער בשמי מפרץ חיפה

דיווח: שירות המודיעין של אוגנדה עצר פעיל חזבאללה בסיוע המוסד

מחאות ענק בפורטו ריקו
מחאות ענק בפורטו ריקו | צילום: רויטרס

רוסלו הודיע מצידו כי לא ירוץ לבחירה מחודשת בשנה הבאה. עם זאת סירב להתפטר, ולא ענה על דרישתם המפורשת של התושבים. בריאיון לפוקס ניוז אמר, "אמשיך בעבודה שלי ובאחריות שלי כלפי אנשי פוארטו ריקו".

עוד בשיחות, שנכתבו בין סוף 2018 לינואר 2019 ונפרשות על פני 900 עמודים, לעגו רוסלו, עוזריו וחברי הקבינט שלו לניצולים ולהרוגים באסון "הוריקן מריה", הסופה הקטלנית שפקדה את האי בשנת 2017. היועץ הכלכלי לשעבר סוברינו וגה, התלוצץ בשיחות הצ'ט על גופות ההרוגים מהאסון ואמר: "האם אין לנו כעת עם מה להאכיל את העורבים? הרי הם זקוקים לתשומת לב".

עוד ביטאו חברי המעגל המצומצם אמירות גסות, הומופוביות ומיזוגניות על פוליטיקאים אחרים במדינה, אנשי תקשורת וסלבריטאים. קצין הכספים של האי באותו זמן, קריסטיאן וגה, למשל, כתב על ראשת עיר הבירה סאן חואן, כרמן יולי קרוז, "אני מזיל ריר מהמחשבה לירות בה". רוסלו השיב, לפי הצ'טים המודלפים, "אתה תעשה לי טובה גדולה".

מחאות ענק בפורטו ריקו
מחאות ענק בפורטו ריקו | צילום: רויטרס

האי פוארטו ריקו הוא למעשה מדינת חסות של ארצות הברית, כך שכל מושל, כולל רוסלו כמובן, מכהן תחת סמכותה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כינה בתגובה לפרשה את רוסלו "מושל גרוע מאוד". ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלזיו התייחס גם הוא לשיחות שהודלפו ואמר: "רוסלו הציג התנהגות סקסיסטית, הומופובית ולחלוטין לא הולמת".

מושל פורטו ריקו - ריקרדו רוסלו
מושל פורטו ריקו - ריקרדו רוסלו | צילום: gettyimages

אך בבסיס המחאה עומדים משברים עמוקים יותר מהצ'טים שהודלפו - בתחילת החודש, ימים ספורים לפני פרסום השיחות הגסות, עצרו סוכני FBI שניים מבכירי הממשל של רוסלו, בחשד שהטו מכרזים בשווי מיליונים לחברות אליהם היו מקושרים פוליטית. יתרה מכך, זה כחמש שנים שהאי מצוי בחוב כלכלי עצום וסובל משיעור אבטלה גבוה, ותושביו מתמודדים עם רמות גבוהות של שחיתות וניהול כושל של הדרג הפוליטי.

מצבו של האי התדרדר עוד יותר בשל סופת "הוריקן מריה", שגבתה את חייהם של אלפים והשביתה את החשמל למשך 11 חודשים. אוכלוסיית האי התדלדלה ויותר אזרחים החלו לעזוב אותו, וביקורת רבה הופנתה לרוסלו על אופן טיפולו במשבר.

כאמור, כרגע נראה כי אין בכוונתו של רוסלו להתפטר מתפקידו. אם בכל זאת יחליט להיכנע לדרישות המחאה, שרת המשפטים, ונדה ווזקז, צפויה להתמנות למושלת האי במקומו.

מחאות ענק בפורטו ריקו
מחאות ענק בפורטו ריקו | צילום: רויטרס
מחאות ענק בפורטו ריקו
מחאות ענק בפורטו ריקו | צילום: gettyimages