"חש בר מזל": ניצול מהתרסקות המטוס באנדים לפני 47 שנה - משחזר

רוי הארלי הוא אחד מ-16 אנשים שהצליחו לשרוד 72 ימים בהרים המושלגים בתנאי קיצון. לפני חודש, הוא פרסם לראשונה תמונות מהמקום שממנו כמעט לא חזר. "אני לא חווה את הסיפור הזה כטרגדיה"

זמן צפייה: 13:08

לפני 47 שנים 16 צעירים שחקני נבחרת רוגבי מאמריקה הדרומית שרדו 72 ימים ולילות בשלגים לאחר התרסקות מטוס בלב הרי האנדים הקפואים שביבשת. בעולם היו משוכנעים שהם נספו בתאונה. לפני כחודש, רוי הארלי, אחד הניצולים, הסעיר את אמריקה הדרומית כשפרסם לראשונה תמונות ששמר שנים במגירה, תמונות שלא נראו עדיין, מאחד מסיפורי ההישרדות המופלאים ביותר שידע העולם: "אני תמיד אומר שאם הגיהנום קיים, זה היה הגיהנום", סיפר הארלי בריאיון לחדשות 13.

הארלי הוא מהבודדים שלא נפגעו. 18 אנשים נהרגו בהתרסקות, רבים נפצעו קשה. הם מצאו את עצמם בין הרים וקרחונים, בלי ציוד מתאים, בגובה של יותר מ- 4,200 מטרים. "הלילה הראשון ברכס ההרים היה גיהינום. צרחות, הכל היה חשוך מאוד, לא ראינו דבר, הצטופפנו מאוד, היה קר מאוד", סיפר הארלי, "השתוללה סופת שלגים חזקה מאוד, כולנו קפאנו שם". בימים הראשונים, הניצולים הפצועים והקפואים המתינו לחילוץ. אחרי 11 ימים הם שמעו ברדיו שמצאו במטוס - שהחיפושים הופסקו. "היינו נואשים, מתנו מקור, מתנו מרעב, הצמא היה נורא. שמענו את ההודעה שכולם חשבו שאנחנו מתים. צעקנו, בכינו", הוא משחזר. רעבים ותשושים הם ערכו אסיפה כדי לקבל החלטה גורלית, איך שורדים. החלטה שתהיה לסמל ההישרדות שלהם, ותעורר דיון בכל העולם - מה מוכן אדם לעשות כדי להישאר בחיים.

שחקני הראגבי אחרי התרסקות המטוס
שחקני הראגבי אחרי התרסקות המטוס | צילום: חדשות 13

"נאלצנו להחליט להשתמש בגופות חברינו כי כבר הגענו ממש לתחתית, כבר גססנו", סיפר הארלי, "פעלנו כמו רובוטים כשהסתובבנו בשלג. זו הייתה החלטה שקיבלה כל הקבוצה. חתמנו על ברית של כבוד בין כולנו והסכמנו שאם אחד מאיתנו ימות, החברים יוכלו להשתמש בגופו. לא רציתי למות, הייתי משוכנע שנחיה. אבל היו ימים שאמרתי, מכאן כבר לא נצא. אנשים מתו, אנשים התייאשו, אנשים נותרו מאחור, לא יכלו לעמוד בזה יותר. זה היה קשה מאוד, אבל אני אף פעם לא חשבתי שאמות".

חודשיים עברו, לניצולים ברור שאי אפשר להישאר במקום, שלא ישרדו עוד הרבה זמן. הייאוש גבר והם מחליטים על משלחת הצלה. שנים מהם יצאו למסע בלתי אפשרי – לחצות את פסגות האנדים ללא ציוד מתאים, כדי לנסות לקרוא לעזרה. עשרה ימים לאחר שיצאה משלחת ההצלה, ורק 14 ניצולים נותרו על ההר, הניצולים שמעו ברדיו שהגיעו לצ'ילה שני אנשים שטוענים שהם ניצלו מהתרסקות המטוס. 72 ימים אחרי ההתרסקות - משלחת ההצלה הובילה את מסוקי החילוץ אל האנשים שכולם חשבו שהם מתים. הארלי, ששקל לפני ההתרסקות 85 ק"ג, שקל עכשיו רק 38 קילו. "אני לא סובל מסיוטים, אני לא חווה את הסיפור הזה כרטגדיה", הוא סיפר, "אני מרגיש שאני בר מזל, כי עברתי חווייה בלתי רגילה ויצאתי ממנה בחיים כדי לספר על כך. חווינו אירוע שנחשב לסיפור ההישרדות הגדול בעולם, וזה משנה אותך. זה משנה את האופן שבו אתה מתמודד עם העולם".