חרף סגר מהארוכים בעולם: מספר הנדבקים בקורונה בפרו ממשיך לזנק

למרות 3.5 חודשים של מגבלות, יותר מ-270 אלף איש נדבקו ו-8,760 מתו. התושבים, שלחלקם אין מקרר, נאלצים לצאת לשווקים ולמקומות צפופים - ומפיצים את הנגיף. "היה קל אם לכולם היה חשבון בנק"

זמן צפייה: 00:26

ב-16 במארס הכריזה ממשלת פרו על סגר מוחלט ברחבי המדינה שיימשך כשבועיים. זאת, על מנת למנוע את התפשטות מגפת הקורונה. הגבולות נסגרו, הרחובות התרוקנו והאזרחים נותרו נצורים בבתיהם. אולם, בשל המגפה החליטה הממשלה להאריך מעת לעת את הסגר, וגם היום, אחרי כמעט 270 אלף נדבקים ו-8,761 מתים - הוא נמשך בחלקו.

פרו הייתה מהמדינות הראשונות באמריקה הלטינית שהטילה סגר על אזרחיה, לפני מדינות רבות באירופה, ועשתה זאת בצורה מחמירה - ובכל זאת, שלושה חודשים אחרי, היא שביעית בעולם מבחינת מספר הנדבקים. "הסגר לא הניב בדיוק את התוצאות שציפינו להן", הודה לאחרונה נשיא פרו מרטין ויסקרה.

מומחים טענו כי מערכת הבריאות במדינה לא הייתה מוכנה להתמודד עם התפרצות הנגיף - מה שתרם לבסוף לעלייה במניין הנדבקים והמתים. מלבד הנתונים הרשמיים, רשת BBC פרסמה כי השנה, ביחס לשנה שעברה, מספר מקרי המוות בפרו קפץ ב-87%, כך שייתכן כי הנגיף השפיע על האוכלוסייה הרבה יותר מאשר דווח.

לכתבות נוספות בנושא >>

"הכול סגור ואין עבודה": הקורונה מאיימת למוטט את הכלכלה בסיני

דרום אפריקה נפתחת חרף הזינוק בשיעור הנדבקים: "חייבים פרנסה"

יותר מ-30% מהנבדקים – מאובחנים חולים: הקורונה מכה במקסיקו

קורונה בפרו
קורונה בפרו | צילום: רויטרס

הנשיא ויסקרה האשים את השווקים במדינה ככאלה שהיוו מוקד התפרצות עצום בגדולו. "אנשים קנו סחורה בשוק, נדבקו, חזרו הביתה עם הנגיף והפיצו אותו לכל המשפחה", אמר. ואכן, באחד השווקים בלימה הבירה - 86% מהמוכרים חלו בקורונה.

נתון זה בעל משמעות חשובה ביותר, משום שאזרחי פרו נאלצים ללכת לשווקים בתדירות גבוהה מאוד. בסקר ממשלתי שנערך בתחילת השנה, נודע כי יותר מ-40% ממשקי הבית במדינה אינם מחזיקים מקרר בביתם. כלכלן מקומי הסביר כי "לרבים אין את הלוגיסטיקה הנדרשת להחזיק מזון במשך ימים רבים, כך שהם נאלצים לצאת הרבה לשווקים".

קורונה בפרו
קורונה בפרו | צילום: רויטרס

רגע לפני תום הסגר, הממשלה אירגנה מחדש את השווקים, אולם יש הטוענים כי זה עדיין לא מספיק. בבנקים, למשל, קשה לשמור על ריחוק חברתי בין אחד לשני. שם, התווצרו בימים האחרונים תורים ארוכים בעקבות הצעדים שנקטה פרו על מנת לסייע למובטלים ולשקם את הכלכלה.

הממשלה הקצתה עד 12% מהתוצר המקומי הגולמי כדי לעזור לאנשים שאיבדו את מקום עבודתם ולחברות שאיבדו הכנסות בשל הסגר. הבעיה היא כי רק 38% מאזרחי פרו מחזיקים בחשבון בנק, כך שלא ניתן להעביר לכולם את הכספים ישירות לחשבון - מה שמאלץ את המובטלים להגיע פיזית לסניף ולדרוש את הכסף. "זה היה כל כך קל אם לכולם היה חשבון בנק", אמר הנשיא.

קורונה בפרו
קורונה בפרו | צילום: רויטרס