נשיא קולומביה לשעבר: "היחס לפלסטינים – כמו ליהודים בגרמניה"

חואן מנואל סנטוס הסביר בריאיון לרדיו במדינתו מדוע החליט להכיר במדינה פלסטינית לפני עזיבת תפקידו. משרד החוץ: "השוואה אבסורדית בין חקיקה דמוקרטית לחוקים הגזעניים של הנאצים"

זמן צפייה: 00:25

נשיא קולומביה לשעבר, חואן מנואל סנטוס, התייחס היום (חמישי) בריאיון לרדיו במדינתו להחלטתו להכיר במדינה פלסטינית לפני עזיבתו את תפקידו באוגוסט 2018. "הממשל הישראלי העביר את חוק הלאום, שמתייחס לפלסטינים כפי שהנאצים התייחסו ליהודים בגרמניה בשנות ה-30".

דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, מסר בתגובה: "בערב יום השואה הישראלי, נשיא קולומביה לשעבר מסר הצהרה אומללה ושקרית, בה יצר השוואה אבסורדית בין חקיקה דמוקרטית לחוקים הגזענים של הנאצים".

בחודש דצמבר העביר שגריר ישראל בבוגוטה, מרקו סרמונטה, מסר מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החוץ הקולומביאני החדש, קרלוס הולמס טרוחיו, ולסגנית נשיא קולומביה החדשה, מרתה לוסיה רמירז, בנוגע להחלטת הנשיא היוצא, חואן מנואל סנטוס להכיר בפלסטין כמדינה ריבונית ועצמאית.

נשיא קולומביה איוון דוקה
נשיא קולומביה איוון דוקה | צילום: רויטרס

השגריר הישראלי אמר לשר החוץ ולסגנית נשיא קולומביה כי ישראל מודאגת מאוד מהחלטת הממשלה הקודמת. זאת, כיוון שמדובר בשינוי יסודי במדיניות החוץ של קולומביה, "שמאז ומתמיד הייתה בעלת ברית של ישראל".

נוסף על כך, העביר השגריר לבכירי ממשלת קולומביה כמה הצעות ישראליות לגבי צעדים שאותם הממשלה החדשה בבוגוטה יכולה לבצע. סגנית הנשיא רמירז מסרה כי תעביר את המסר לנשיא, איוואן דוקה. רמירז הוסיפה כי בתקופה הקרובה יכנס הנשיא את ועדת השרים לענייני יחסי חוץ, כדי לדון בהחלטת הנשיא הקודם, להכיר בפלסטין כמדינה.

בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בהר הרצל
בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בהר הרצל | צילום: החדשות 13

באוגוסט הודיעה ממשלת קולומביה על הכרה בפלסטין כמדינה ריבונית ועצמאית. ההודעה על החלטה, שהתקבלה על ידי ממשלתו של הנשיא הקודם חואן מנואל סנטוס עוררה ביקורת חריפה בישראל, כמו גם הודעה מצד שר החוץ הקולומביאני הנוכחי, לפיה הממשלה החדשה תבחן את ההחלטה.

"ממשלתו של חואן מנואל סנטוס החליטה להכיר במדינת פלסטין כמדינה חופשית, ריבונית ועצמאית", מסר שר החוץ טרוחיו, "תוך התחשבות בליקויים אפשריים באופן שבו ההחלטה התקבלה על ידי הנשיא היוצא, הממשלה תבחן באופן מדוקדק את השלכותיה ותפעל בהתאם לחוק הבינלאומי".