חיסול סולימאני: עיראק ורוסיה מגנות, בארה"ב מזהירים מנקמה

ר"מ עיראק אמר כי "תוקפנות אמריקנית עלולה להצית מלחמה". גם שר החוץ הרוסי טוען כי "הפעולה תגביר את המתיחות במזה"ת". נסראללה: "נמשיך את דרכו של סולימאני - עד שנשיג את מטרותיו"

זמן צפייה: 02:50

חיסול קאסם סולימאני: ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי גינה הבוקר (שישי) את חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים בפעולה של ארה"ב בנמל התעופה בבגדד. "זהו מעשה של תוקפנות נגד עיראק והפרת ריבונותה, אשר תוביל למלחמה בעיראק, באזור ובעולם", אמר, "התקיפה הלילה מפרה את תנאי הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק".

שר החוץ הרוסי אמר כי "חיסולו בעיראק של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, תגביר את המתח במזרח התיכון". מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר כי ארגונו "ימשיך בדרכו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ויפעל להשיג את מטרותיו". עוד הוסיף: "האחריות על הענשת האחראים לחיסולו של סולימאני ושל האחרים מוטלת על כל הלוחמים".

בינתיים, בשגרירות ארצות הברית בבגדד קראו היום לכל האזרחים לעזוב את המדינה, מחשש לפיגוע נקמה. הנשיא טראמפ עדיין לא הגיב באופן רשמי לאירועים, למעט ציוץ בחשבון הטוויטר שלו עם הדגל האמריקני. מוקדם יותר אישר משרד ההגנה האמריקני כי בהוראת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חוסל קאסם סולימאני בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וקאסם סולימאני
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וקאסם סולימאני | צילום: טוויטר

יחד עם סולימאני חוסלו גם סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות. על פי השגריר האיראני בבגדד, עשרה נהרגו בתקיפה בסך הכל.

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה".

מוקדם יותר תקף גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. "ארצות הברית נושאת באחריות לכל ההשלכות של ההרתפקנות המסוכנת שלה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "מעשה הטרור הבינלאומי הזה של חיסול הגנרל סולימאני, הכוח הכי יעיל שלחם בדאע"ש, אל-נוסרה ואל-קאעידה, הוא מסוכן באופן קיצוני ומהווה הסלמה טיפשית".