טילי הנ"מ הרוסים ממשיכים להגיע לאנקרה - ארה"ב ממשיכה לשתוק

משלוח שני של מערכת ה-S-400 הגיע לטורקיה, אך למרות שוושינגטון ניסתה למנוע את העסקה ואף איימה בסנקציות – התגובה מהבית הלבן ומהפנטגון עדיין מתעכבת

טילי S-400 להגנה אווירית של צבא רוסיה
טילי S-400 להגנה אווירית של צבא רוסיה | צילום: רויטרס

טורקיה הודיעה אתמול (שישי) כי קיבלה מרוסיה משלוח ראשון של חלקים ממערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-400 – חרף איומי ארצות הברית כי תטיל עליה סנקציות אם תממש את העסקה. למרות האזהרות, בבית הלבן לא מיהרו להגיב: אתמול כינס הפנטגון תדריך לעיתונאים בנושא טילי הנ"מ הרוסיים - אך הוא מעולם לא יצא לפועל. במשך שעות שודרה מחדר התדריך שקופית: "הישארו עמנו, תכף עולים", ולאחר כשלוש שעות הוציא הפנטגון הודעה כי הוא נדחה "לזמן בלתי ידוע" – ודמם.

לאחר שתיקת הפנטגון, דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות הרוסית TASS על נחיתתו של משלוח נוסף בטורקיה. שר ההגנה הטורקי אישר את הידיעה ומסר כי מטוס משא רביעי מרוסיה נחת בבירה אנקרה, למרות הסיכון כי ארצות הברית תפנה לנאט"ו בבקשה להטיל עליה סנקציות. ארצות הברית עדיין לא הגיבה.

השתיקה האמריקנית מוזרה במיוחד, אם לוקחים בחשבון את העובדה כי וושינגטון ניסתה במשך חודשים ארוכים למנוע את העסקה, בטענה כי מערכות הנ"מ הרוסיות חורגות מההגבלות שהטילה נאט"ו. בכירים בוושינגטון, כאמור, הזהירו את טורקיה כי תיזרק מתוכנית ייצור מטוסי הקרב 35-F לייטנינג II בה היא שותפה - אם תקבל לידיה את משלוח טילי הנ"מ, ותיאלץ להתמודד עם הסנקציות שתטיל ארצות הברית בהתאם לחקיקה האמריקנית שמטרתה למנוע ממדינות אחרות לקנות ציוד צבאי מרוסיה. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען מצידו כי הנסיגה מהעסקה "אינה באה בחשבון".

"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן
"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

טורקיה טוענת שמערכות ה-S-400 הן למטרות הגנה בלבד, ובפרט של אבטחת הגבולות הדרומיים של המדינה, הגובלים בסוריה ובעיראק. לטענת אנקרה, כשחתמה על העסקה מול מוסקבה, ארצות הברית לא הציגה לה חלופה הניתנת ליישום. בד בבד סוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטה אתמול מקור דיפלומטי אנונימי שהודיע כי משלוח נוסף – של 120 טילים מונחים, יגיע לאנקרה בדרך הים עד סוף הקיץ. יש לציין, כי ה-S-400 מסוגלים להפיל כלי טיס ממרחק של 240 קילומטרים, וליירט טילים בליסטיים ממרחק של 61 קילומטרים.

קרע הולך ומעמיק

העימות בין שתי המדינות המחזיקות בצבאות הגדולים ביותר בנאט"ו, מסמלים את הקרע ההולך ומעמיק בברית הצבאית המערבית, שנוסדה לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה למנוע מרוסיה להתעצם בכוח צבאי.

לפני שנתיים, כאשר הודיעה טורקיה על העסקה במסגרתה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית. הוצפו לפני השטח שאלות רבות – האם היחסים האסטרטגיים בין טורקיה לארצות הברית ברי קיימא, וכן האם טורקיה יכולה להמשיך כחברה בברית נאט"ו.

העסקה הזו גם מסמלת את היחסים המתהדקים בין נשיא טורקיה ארדואן למקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. מעל הכל, העסקה מספקת לכוחות הטורקיים נשק מתקדם שהטווח שלו מגיע לרוב סוריה, ואפילו ליוון – שאף היא חברה בברית נאט"ו.

ולדימיר פוטין וטאיפ ארדואן בתקופה יציבה יותר
ולדימיר פוטין וטאיפ ארדואן בתקופה יציבה יותר | צילום: רויטרס (ארכיון)

קולות מבית

בינתיים, בעוד שקול דממה דקה נשמע מכיוונו של חשבון הטוויטר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, במערכת הפוליטית האמריקנית קוראים לממשל להתעשת - ולעצור את ההתחמשות הטורקית. מספר חברים בסנאט האמריקני שיגרו מכתב לטראמפ וקראו לו להגיב, ומהר: "לצערנו, הנשיא ארדואן דחה את הנסיונות האמריקניים לשמור על היחסים האסטרטגיים בינינו באמצעות האפשרות להגן על המרחב האווירי של טורקיה עם מטוסי החמקן ומערכת טילי הפטריוט של ארצות הברית", כתבו הסנאטורים. "טורקיה היא בת ברית חשובה בנאט"ו, אך השיפור המתמיד בשיתוף הפעולה בינינו לא יתאפשר אם הנשיא ארדואן ימשיך להתעקש על העמקת היחסים שלו עם פוטין, על חשבון הכלכלה הטורקית והברית".

בהצהרה נפרדת, כתבו הסנאטורים ג'יימס לנקפורד מאוקלהומה, ג'ין שייהין מניו המפשייר, טום טיליס מצפון קרוליינה וכריס ואן הולן ממרילנד כי מערכת הנ"מ הרוסית "נוצרה במטרה להשמיד את מטוסי הקרב האמריקניים", וכי ארצות הברית "לא יכולה להרשות לעצמה לסכן את הטכנולוגיה הצבאית הרגישה של מטוסי הקרב 35-F לייטנינג II". "טורקיה לא יכולה להחזיק ציוד הגנה אמריקני ורוסי אלו לצד אלו", כתבו. "על ארצות הברית לשמור לעצמה את מטוסי החמקן שלה, ולהטיל סנקציות על כל ממשלה שתרכוש ציוד צבאי רוסי".

הנשיא טראמפ והנשיא פוטין בוועידת G-20
הנשיא טראמפ והנשיא פוטין בוועידת G-20 | צילום: החדשות 13

בסוף החודש שעבר נפגש נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בשולי ועידת ה-G-20 באוסקה שביפן. השניים דנו בין היתר במתיחות בין המדינות על רקע העסקה הטורקית-רוסית. ארדואן אמר שהעסקה היא "עניין סגור", וכי אין בכוונת טורקיה לסגת ממנה; ואילו טראמפ אמר למקבילו הטורקי כי הוא מעוניין להגיע לפתרון המשבר ולייצוב היחסים בין המדינות.

בתחילת החודש, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית תפסיק לקבל טייסי קרב טורקים המתכננים להגיע ולהתאמן בשטחה על מטוסי ה-35-F. בעקבות מה שאז הייתה עדיין כוונה באנקרה לרכוש מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית ה-400-S. אך עד כה, שום צעדים משמעותיים לא נעשו כדי לעצור את המשך קיומה של העסקה.