איראן עונה לאיומי טראמפ: "ארה"ב לא תעז לפעול נגדנו צבאית"

בכיר במשמרות המהפכה תקף את דבריו של הנשיא האמריקני מאמש לפיהם הוא לא שולל אופציה צבאית, והוסיף כי "טהראן לא תנהל שיחות עם וושינגטון". ארה"ב הזהירה את גרמניה: אל תסחרו עם איראן

זמן צפייה: 04:23

המתיחות במפרץ: סגן מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל ידולה ג'באני, אמר הבוקר (שישי) כי "ארצות הברית לא תעז לפעול צבאית נגד איראן". זאת, בתגובה לדבריו אמש של נשיא ארצות הברית דונלד טראפ, לפיהם וושינגטון אינה שוללת אופציה צבאית מול האיום האיראני.

עוד הוסיף הבכיר, כי "אין בכוונת טהראן לנהל משא ומתן עם וושינגטון. העם האיראני רואה באיומים האמריקניים לא אמינים". באירוע בבית הלבן אמר אמש טראמפ שאינו שולל עימות צבאי עם איראן, אך הדגיש שהוא אינו מעוניין בו. בנוסף, סיפר טראמפ שנושאת המטוסים נשלחה למפרץ בשל איומים הנשקפים מאיראן.

"הם היו מאיימים", אמר. "יש לנו מידע שאתם לא רוצים לשמוע. ואנחנו פשוט רוצים ביטחון במדינה הזו ובמקומות רבים אחרים". בתגובה לשאלה האם קיים סיכוי לעימות צבאי עם איראן ענה טראמפ: "ניתן לומר שתמיד קיימת סכנה כזו, לא? אני לא רוצה להגיד שלא אבל אני מקווה שזה לא יקרה. יש לנו את אחת הספינות החזקות ביותר בעולם מוכנה ואנחנו לא רוצים להיאלץ לעשות דבר".

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו, אתמול
אינו שולל אופציה צבאית. נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ | צילום: Getty Images

בתוך כך ממשיכה ארה"ב להפעיל לחץ על מעצמות אירופה החתומות על הסכם הגרעין. בריאיון לעיתון "בילד" הגרמני, הזהיר שגריר ארצות הברית לגרמניה, ריצ'ארד גרנל, כי חברות גרמניות שיהיו מעורבות במסחר עם האיראנים - לא יסחרו עם ארה"ב. בנוסף איים כי גם הכניסה לארה"ב תיאסר למי שסוחר עם איראן - גם למחזיקי ויזה אמריקנית.

אתמול קיימו יועצי המודיעין והצבא הבכירים של טראמפ פגישה יוצאת דופן במטה ה-CIA ודנו באיראן - כך דיווחה היום רשת NBC. על רקע התגברות המתיחות בין וושינגטון לטהראן, החליט שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שהיה בביקור באירופה, לשוב לארצות הברית לטובת השתתפות בשיחות הביטחוניות בבית הלבן בנוגע לאיראן ולצפון קוריאה. בעוד שאיראן רוצה לחזור להסכם הגרעין בתצורתו המקורית ולכן הציבה את האולטימטום של חזרה להעשרת אורניום ברמה גבוהה, שואפת ארה"ב בגלוי להיכנס למשא ומתן עם איראן על הסכם חדש. כאמצעי לחץ נוסף נמצאת כעת על הכוונת תעשיית המתכות של איראן, ענף הייצוא השני בחשיבותו במדינה אחרי הנפט.

מאוחר יותר התבטא בנושא שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו: "איראן ביצעה מספר פעולות מאיימות בשבועות האחרונים. כל מתקפה מצידה או מצד בעלות בריתה נגד אזרחי ארה"ב או נגד האינטרסים שלנו תיענה בתגובה מהירה".

לעומת ארה"ב שפרשה מהסכם הגרעין, מדינות אירופה פרסמו הודעה משותפת שבה נאמר: "אנחנו קוראים לאיראן להמשיך ולקיים את תנאי ההסכם וההתחייבויות שבו כפי שעשתה עד כה כדי למנוע הידרדרות. אנחנו דוחים בתוקף כל ניסיון לאולטימטום ונבחן את התנהלותה של איראן תחת תנאי ההסכם הקיים". הטון האירופי תקיף יותר מזה שנשמע מכיוון רוסיה וסין, והמסר הוא: להפרה האיראנית של ההסכם יהיו השלכות.

בינתיים, חצתה נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן" את המפרץ הפרסי. גורמים בפנטגון אומרים כי איראן נתנה אור ירוק לארגוני החסות שלה, כדוגמת חזבאללה, לתקוף יעדים אמריקניים במפרץ.