פוארטו ריקו: לאחר גל המחאות והתפטרות רוסלו - הושבע מושל חדש

עורך הדין פדרו פירלויסי מונה לתפקיד במקומו של ריקרדו רוסלו, שהודיע על פרישה לאחר גל מחאות שהוצת בשל הדלפות שיחות צ'אט בינו לבין מקורביו - בהן התבטאויות הומופוביות ומיזוגניות

זמן צפייה: 02:26

עורך הדין פדרו פירלויסי הושבע הלילה (שבת) לתפקיד מושל פוארטו ריקו במקומו של ריקרדו רוסלו, לאחר שבית הנבחרים במדינה אישר את מועמדותו של פירלויסי לתפקיד שר החוץ של האי - דבר שהציב אותו כשני בתור לתפקיד המושל. עם כניסתו לתפקיד אמר פירלויסי שאם בית הנבחרים לא יאשר את מינויו, שרת המשפטים וונדה וסקז תהפוך למושלת.

כזכור, רוסלו הודיע בשבוע שעבר על פרישתו לאחר כשבועיים של מחאות ענק, שהוצתו בחלקן בעקבות הדלפת שיחות צ'אט בטלגרם בין רוסלו למעגל הקרוב שלו שקיבלה את הכינוי "RickyLeaks" - בשל ההתבטאויות ההומופוביות נגד הזמר ריקי מרטין. במהלך גל המחאות דרשו מאות אלפי המפגינים את התפטרותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"לעג למתים, נשים ולהט"ב": בפוארטו ריקו נלחמים להדחת המושל

"לא להישאב לעצבות": הקימו מיזם לזכר בנם כדי לשמח ילדים חולים

סוד המרציפן הנעלם: הקונדיטוריה המיתולוגית שנסגרה אחרי 84 שנה

פדרו פירלויסי
פדרו פירלויסי | צילום: רויטרס

"אין דבר בעולם שצועק יותר דיכוי פטריארכלי מאשר ריקי מרטין. ריקי מרטין הוא עד כדי כך שוביניסט גברי שהוא שוכב עם גברים כי נשים פשוט לא טובות מספיק. פטריארכיה טהורה", כתב רוסלו. בעקבות הדברים, הופיעו מרטין ואמנים אחרים בתקשורת המקומית ודרשו ממנו להתפטר. "הם לעגו למתים שלנו, לנשים, לקהילה הלהט"בית", אמר הזמר בסרטון שהעלה בטוויטר. "הם עשו צחוק מאנשים מוגבלים פיזית ונפשית ומהשמנת יתר. זה מספיק".

עוד בשיחות, שנכתבו בין סוף שנת 2018 לינואר 2019 ונפרשות על פני 900 עמודים, לעגו רוסלו, עוזריו וחברי הקבינט שלו לניצולים ולהרוגים באסון "הוריקן מריה", הסופה הקטלנית שפקדה את האי בשנת 2017. היועץ הכלכלי לשעבר סוברינו וגה, התלוצץ בשיחות על גופות ההרוגים מהאסון ואמר: "האם אין לנו כעת עם מה להאכיל את העורבים? הרי הם זקוקים לתשומת לב".

ריקרדו רוסלו
ריקרדו רוסלו | צילום: gettyimages

חברי המעגל המצומצם אף ביטאו אמירות גסות, הומופוביות ומיזוגניות בנוגע לפוליטיקאים אחרים במדינה, אנשי תקשורת וסלבריטאים. קצין הכספים של האי באותו זמן, קריסטיאן וגה, כתב על ראשת עיר הבירה סאן חואן, כרמן יולי קרוז: "אני מזיל ריר מהמחשבה לירות בה". רוסלו השיב, לפי הצ'טים המודלפים, "אתה תעשה לי טובה גדולה".

האי פוארטו ריקו הוא למעשה מדינת חסות של ארצות הברית, כך שכל מושל מכהן תחת סמכותה. הנשיא דונלד טראמפ כינה בתגובה לפרשה את רוסלו "מושל גרוע מאוד". ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלזיו התייחס גם הוא לשיחות שהודלפו ואמר: "רוסלו הציג התנהגות סקסיסטית, הומופובית ולחלוטין לא הולמת".

מחאות ענק בפוארטו ריקו
מחאות ענק בפוארטו ריקו | צילום: רויטרס

בבסיס המחאה עומדים משברים עמוקים יותר מהצ'טים שהודלפו. בתחילת החודש, ימים ספורים לפני פרסום השיחות הגסות, עצרו סוכני FBI שניים מבכירי הממשל של רוסלו, בחשד שהטו מכרזים בשווי מיליונים לחברות אליהן היו מקושרים פוליטית. יתרה מכך, זה כחמש שנים שהאי מצוי בחוב כלכלי עצום וסובל משיעור אבטלה גבוה, ותושביו מתמודדים עם רמות גבוהות של שחיתות וניהול כושל של הדרג הפוליטי.

מצבו של האי הידרדר עוד יותר בשל סופת "הוריקן מריה", שגבתה את חייהם של אלפים והשביתה את החשמל למשך 11 חודשים. אוכלוסיית האי הידלדלה ויותר אזרחים החלו לעזוב אותו - וביקורת רבה הופנתה לרוסלו על אופן טיפולו במשבר.