משמעון פרס ועד הטליבאן: 20 שנים ליום השלום הבין-לאומי

ג'רמי גילי, שהיה מתוסכל משנאה ומלחמות, יצא למסע בעולם כדי לשכנע מנהיגים להניח את נשקם ליום אחד. האו"ם אימץ את היוזמה ואפילו נשיא המדינה לשעבר בירך אותו • האם הוא הצליח במשימתו?

Shimon
ג'רמי גילי ושמעון פרס | צילום: יוטיוב

שלום הוא אחד המושגים העתיקים בעולם, ויחד עם זאת אחד הרעיונות הקשים ליישום, שהפך למן חלום אבסטרקטי.

אך לפני 20 שנה, צלם בריטי צעיר וחולמני, שהיה מתוסכל מכך שהעולם רווי במוות, שנאה ומלחמות, החליט לקחת את המושכות לידיים ולהפוך את הרעיון למציאותי - לפחות ליום אחד. בזכות האמביציה שלו הוא רתם אליו מפורסמים ברחבי העולם, זוכי פרס נובל, את האו"ם, את שמעון פרס וגל גדות ואפילו את הטליבאן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

79 מדליות ב-5 שנים: מדעני העתיד שמביאים כבוד לישראל בעולם

"חובה אסלאמית לאמת": ריאיון עם הטרוריסט שהפך לוחם למען ישראל

מי יודע מדוע ולמה? זברה מנוקדת נדירה תועדה בקניה • צפו

48398115 10155953048542196 569
ג'רמי גילי והדלאי לאמה | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

בעוד בעולם נוהגים לציין ימים מיוחדים כמעט לכל נושא - יום האישה והילד, יום זכויות האדם ואפילו יום הכלב, ג'רמי גילי תהה לעצמו למה אין יום שכולו מוקדש לשלום. וכך, בשנת 1999, הוא הגה רעיון שאפתני והקים תנועה בשם Peace One Day - שלום ליום אחד, שמטרתה לגרום לכל המדינות, הצבאות והארגונים בעולם להניח את נשקם, מתוך האמונה שיום אחד בשנה שיוקדש לשלום ייתן תקווה וישנה את תפיסת עולמם של רבים. "לא היה יום לאחדות בין לאומית, לשיתוף בין תרבותי. יום שבו האנושות התאחדה", אמר באחת ההרצאות שלו.

עם המון מוטיבציה, יחד עם משפחה וחברים, ג'רמי כתב לראשי מדינות, דמוקרטיים ולא דמוקרטיים, לשגרירים, לזוכי פרס נובל לשלום, למובילי דת וארגונים רבים, שבו סיפר על הרעיון לקיים יום אחד של שלום, וביקש מהם לשקול להצטרף ליוזמה. ג'רמי חשב על התאריך ה-21 בספטמבר, המספר האהוב על סבא שלו שהיה שבוי מלחמה.

ג'רמי לא האמין, אבל מנהיגים רבים לא נשארו אדישים ושלחו לו מכתבי תמיכה בחזרה. עם תקציב דל ומצלמה שמתעדת כל רגע, הוא התחיל מסע בעולם שבמהלכו נפגש עם הדלאי לאמה, שהיה נרגש ונרתם לפנות למנהיגים נוספים בבקשה שיתמכו ביוזמה. הוא נפגש גם עם קופי אנאן, מזכ"ל האו"ם וחתן פרס נובל לשלום, עם מרי רובינסון - לשעבר נשיאת אירלנד ונציבת האו"ם לזכויות אדם, עם נלסון מנדלה, מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא, שמעון פרס ומנהיגים גדולים רבים נוספים.

68261675 10156446519477196 175
אוזבקיסטן | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

ביולי 2000, ברקע ועידת קמפ דיוויד שנערכה באותם ימים, ג'רמי אף הגיע לישראל. אחרי מאמצים רבים הוא הצליח להיפגש עם חתן פרס נובל לשלום - שמעון פרס. "השלום הוא האמנות של המשך קיומנו. במקום למלא את הראש והזיכרונות שלנו בעבר, בואו נלמד את ילדינו על העתיד", אמר פרס לג'רמי. "אם אנחנו רוצים 365 ימים של שלום, בואו נתחיל ביום אחד".

לאחר מכן, ג'רמי הגיע לרשות הפלסטינית ונפגש עם בכיר אש"ף הישאם עבד אל-ראזק - שריצה 21 שנות מאסר בישראל לאחר שניסה להיכנס לשטחה עם חומר נפץ, ובעקבות תקלה המטען התפוצץ ברכבו והוא נפצע. עבד אל-ראזק נשפט למאסר עולם בישראל, ושוחרר כחלק ממחווה להסכם אוסלו. מאז הוא פועל לקידום השלום בין העמים, ובריאיון לג'רמי הוא אמר: "כל בר דעת אין לו ברירה אלא לתמוך ברעיון השלום".

התמיכה בתנועה הייתה כמעט גורפת. ממשלות קוסטה ריקה ובריטניה החליטו לעזור בקידום היוזמה, ויחד עם ההתגייסות חסרת הפשרות של קופי אנאן, ב-7 בספטמבר 2001 הרעיון התמים של ג'רמי הפך למציאותי - 192 חברי האו"ם אישרו בעצרת הכללית, שנערכה בניו יורק, את אימוץ היוזמה. הם הכריזו על היום הראשון בהיסטוריה של הפסקת אש והודיעו עליו כיום קבוע בלוח השנה.

42582114 10155751492242196 394
ג'רמי גילי וקופי אנאן | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

ארבעה ימים לאחר מכן, ב-11 בספטמבר, קופי אנאן הזמין את ג'רמי לערוך מסיבת עיתונאים, לספר לעולם על הבשורה ולצלצל בפעמון השלום היפני, המוצב במתחם מטה האו"ם. אבל האירוע לא התקיים, והיוזמה שהייתה אמורה להפוך את העולם לטוב יותר התנפצה בפיגוע המחריד ביותר בהיסטוריה האנושית.

אבל ג'רמי לא התייאש. הוא האמין בכל ליבו שהשינוי צריך להגיע דרך האינדיבידואל, ולכן המשיך במאמצים להפיץ את הבשורה במטרה להעלות מודעות ולחנך את האנשים שיש דרך אחרת לחיות. עם הזמן הוא הצליח לגייס מפורסמים כמו ג'וד לאו, שהפך לשגריר של הארגון, את אנג'לינה ג'ולי, את חברת קוקה קולה שהטביעה את שם הארגון על הפחיות שלה, את בן אנד ג'ריס ואפילו את גוגל ואמזון.

67209841 10156415336012196 468
ציון יום השלום באיחוד האמירויות | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

בשנת 2007 קרה דבר בלתי יאמן שאף תסריטאי הוליוודי לא העז לכתוב  - אחמד פאוזי, נציג האו"ם שליווה את הפרויקט מתחילתו, התקשר לג'רמי ואמר שגורמים באפגניסטן, שהייתה בעיצומה של מלחמה עם האמריקנים בעקבות פיגוע התאומים, רוצים לקדם את היוזמה במדינתם ולהביא לכך שב-21 בספטמבר טליבאן יפסיק את המאבק האלים ויאפשר להעניק חיסונים לילדים בכפרים במדינה.

נרגש מההזדמנות יוצאת הדופן, ג'רמי נסע עם ג'וד לאו לאפגניסטן, שם נפגשו עם בכירים בממשל ואנשים בעלי כוח במדינה שהביעו רצון לקחת חלק ביום השלום, והבטיחו שיעשו כל שביכולתם להוציא אותו לפועל. קצת אחרי שחזר, ג'רמי קיבל מכתב מראש טליבאן שהצהיר כי לא ייזום תקיפות צבאיות נגד ארגונים הומניטריים ובכך הארגון ייתן להם לחסן ילדים.

10628047 10154570833220386 839
ציון יום השלום בפקיסטן | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

ב-21 בספטמבר 2007, אלפי פעילים מארגונים הומניטריים נכנסו לכפרים באפגניסטן ללא הפרעה של טליבאן - וחיסנו 1.4 מיליון ילדים נגד פוליו. במקביל, בכל אפגניסטן נערכו עשרות אירועים שציינו את יום השלום, כפרים עוינים מסרו את נשקם, במסגדים העבירו דרשות על שלום ועוד. ההתגייסות הזו הביאה לירידה של 70% באלימות באפגניסטן.

אותו יום היה פורץ דרך, והרעיון החל להכות שורשים של ממש. בסודאן, ארגון האוכל הבין-לאומי זרק ממטוסים 60 טון אוכל שהגיעו בשלום ליעדם. בקונגו העניקו טיפול ל-600 אלף ילדים נגד מחלות מיתושים ועוד, וכך גם באוגנדה, בהודו, באתיופיה ובאידונזיה. באזורי לחימה שונים באפריקה אפשרו איחוד משפחות, באנגליה הכניסו את "שלום ליום אחד" לתוכנית הלימודים ועוד.

48414924 10155943201142196 268
ג'רמי גילי ונלסון מנדלה | צילום: עמוד הפייסבוק של Peace One Day

ביום השלום הבין-לאומי בשנת 2016, על פי דוח שפרסם הארגון, 2.2 מיליארד אנשים בעולם נחשפו למסר של יום השלום, ו-940 מיליון בני אדם היו מודעים ליום השלום הבין-לאומי. על פי הערכה, הרעיון השפיע על התנהגותם של 16 מיליון איש באותו יום.

באותה יום בסוריה, ארגון JCI Syria ערך את מצעד השלום מדמשק הישנה דרך שערי העיר. בבגדאד, עיראק, עשרות אלפי צעירים הגיעו לפסטיבל השלום.

גם גל גדות ציינה את היום כשפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה פוסט תמיכה.

 

View this post on Instagram

 

Listen to John #InternationalDayOfPeace

A post shared by Gal Gadot (@gal_gadot) on

היום, במאות מדינות מציינים את יום השלום הבין-לאומי, ביניהן ישראל והרשות הפלסטינית, סוריה, סעודיה, מצרים, קניה, פקיסטן, תימן, זימבבואה, אוזבקיסטן, בורמה, קמבודיה, קמרון, אינדונזיה, סודאן, טוגו, בנגלדש, דרום אפריקה.

הארגון בנה תוכנית לימודים אינטרנטית חינמית שכל מוסד יכול להשתמש בה, הכוללת שיחה עם ג'רמי דרך הסקייפ. בשנים האחרונות עשרות אלפי תלמידים נחשפו לתוכנית הלימוד, ביותר מ-300 מוסדות ב-62 מדינות בעולם. ביניהן גם ירדן, לבנון, איראן, מצרים, סעודיה, אוגנדה וקניה. נוסף לכך הארגון יוזם משחקי כדורגל ברחבי העולם, ורק בשנה שעברה התקיימו 840 משחקים ב-170 מדינות ברחבי העולם - כלל ישראל.

"אני חושב שכוחו של האינדיבידואל הוא מאוד חזק ומשמעותי", אמר ג'רמי. "האנשים הם אלה שמעצבים את העולם מבחינה תרבותית. לעשות טוב זה כל כך חשוב להישרדות העולם - במיוחד עכשיו. ככל שנעשה ונראה דברים טובים קורים - יש סיכוי גדול יותר שנעצור את סבלם של אנשים אחרים".