מנהיגים ואנשי עסקים בכ-12 מיליון מסמכים: אלה מסמכי פנדורה

ההון המוסתר של פוטין לכאורה והכסף שברשות המאהבת שלו, הנכסים של נשיא אזרבייג'ן שהוא ומשפחתו נחשדו בשחיתות ובתי הפאר של מלך ירדן – וכמובן הזווית הישראלית. העיקרים ממסמכי פנדורה

זמן צפייה: 02:36

מסמכי פנמה שפרצו לעולם בשנת 2016 חשפו את התופעה הגלובלית של מקלטי מס וטענות להלבנת הון וקשרים פסולים, שבין היתר היו מעורבים גם מנהיגים מרחבי העולם. אתמול נחשפו המסמכים החדשים תחת הכותרת "מסמכי פנדורה" – לא פחות מכ-12 מיליון מסמכים שהודלפו מ-14 מקורות לארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ ששיתף כ-600 עיתונאים חוקרים מ-117 מדינות. בישראל לקחו חלק העיתונאי אורי בלאו וארגון שומרים, בהם העיתונאי דניאל דולב.

ברקת, רמון ושטיינמץ - הזווית הישראלית במסמכי פנדורה

אותם מסמכים מתחלקים ליותר מ-6.4 מיליון מסמכים, כמעט 3 מיליון תמונות, 1.2 מיליון תכתובות דואר אלקטרוני ועוד. היקף החומרים הוא 2.94 טרה בייט. לשם ההשוואה, מסמכי פנמה היו בהיקף של 11.5 מיליון מסמכים ו-2.6 טרה בייט. אלה עיקרי התחקיר שפורסם עד כה:

ההון המוסתר והמאהבת:

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ידוע כאיש עשיר. המסמכים מציגים את סבטלנה קריבונוגיקיה, שלטענת רבים היא המאהבת של אחד האנשים החזקים בעולם. לפי המסמכים, הונה מוערך בכ-100 מיליון דולר במה שמוגדר כ"הון צללים". בין היתר ברשותה דירות ויאכטה וכל זאת למרות שהיא בת למשפחה למעמד ביניים.

קריבונוגיקיה, בת 46 כיום, הכירה את פוטין עוד כשכיהן כסגן ראש העיר בעיר הולדתה סנט פטרסבורג. מדורי הרכילות כבר דיווחו בעבר כי לשניים יש בת משותפת. המסמכים גילו כי לה ולמקורבים נוספים של פוטין יש חברות קש בעולם באיי הבתולה ובמקומות נוספים בעולם שידועים כמקלטי מס לעשירים.

אחד האנשים העשירים בעולם. ולדימיר פוטין
אחד האנשים העשירים בעולם. ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

בספטמבר 2003, חברה בשם ברוקוויל פיתוחים בע"מ דרך שתי חברות פנמיות, קנו דירת יוקרה בת 4 קומות במונטה קרלו שבמונאקו. קריבונוגיקיה, כך לטענת המסמכים, קנתה דירה נוספת בסנט פטרסבורג ונכסים נוספים. בכלל, יש נוהג לפוטין ולאנשיו לקנות נכסים במונאקו. בין השאר ניתן למצוא גם את גנאדי טימשנקו, חברו משכבר הימים של פוטין. טימשנקו קיבל בשנת 1991 רישיון לחיפוש נפט על ידי פוטין ולאחר מכן הקים חברה לחיפושי נפט, כשפוטין תמיד נחשד כשותף שקט בחברה. לפי "פורבס", הונו של טימשנקו מוערך ב-22 מיליארד דולר. "מונאקו הפכה למוסקבה על הים. המנטליות היא להשתחצן", אמר אחד ממנתחי המסמכים ל"גרדיאן הבריטי". פוטין עצמו הכחיש כל קשר למעורבות שמיוחסת לו במסמכי פנדורה.

הנכס של ר"מ בריטניה לשעבר ורעייתו

ב-BBC מביאים את סיפורו של טוני בלייר ורעייתו שרי מתוך המסמכים. בדיווח נטען כי אין ספק שבלייר ורעייתו לא הסתירו את הונם, אך נטען כי לא שולם מס על נכס שקנו השניים בשווי כמעט 6.5 מיליון לירות שטרלינג. הזוג בלייר רכשו את הבניין במרכז לונדון ביולי 2017 לאחר שרכשו חברה שהחזיקה בבניין. בבריטניה זה חוקי לרכוש בניין וגם אין חובה בהכרח לשלם מס, אך בלייר היה מבקר חריף של התחמקויות ממס.

טוני בלייר
טוני בלייר | צילום: רויטרס

כיום, משרד הייעוץ של בלייר ממוקם באותו בניין שרכש עם אשתו. בלייר מייעץ לממשלות שונות ברחבי העולם וגם מתפעל יחד עם אשתו את קרן הצדקה למען זכויות נשים. שרי בלייר טענה כי מוכרי הבניין התעקשו למכור להם את הבניין באמצעות אותה חברת חוץ. לדבריה, ישולם מס אם ימכרו את הנכס בעתיד.

הנשיא הכל יכול שכבר נחשד לא פעם בשחיתות

במסמכי פנדורה מופיע גם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, שלפיהם רכש נכסים בבריטניה דרך חברות חוץ. אלייב ומשפחתו רכשו, כך לפי המסמכים, 17 נכסים כולל בניין משרדים בלונדון בשווי 33 מיליון פאונד עבור בנו בן ה-11 בסך הכול של הנשיא. הבניין בכלל נקנה על ידי חברה שמוחזקת בידי חבר של משפחת אלייב בשנת 2009 וחודש לאחר מכן הועבר תחת שמו של הילד בן ה-11 של הנשיא. בניין אחר שהוחזק בידי משפחת אלייב נמכר תוך שנה ב-66 מיליון לירות שטרלינג.

נשיא אזרבייג'ן אזרבייג'אן אילהאם אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב | צילום: צילום: רויטרס

מקניה דרך אוקראינה ועד ירדן

לא מעט שמות מופיעים ב-12 מיליון המסמכים שנחשפו. בין היתר ניתן למצור את נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי, שלפי המסמכים העביר את מניותיו בחברת חוץ מעט לפני שזכה בבחירות במדינה בשנת 2019.

גם נשיא קפריסין ניקוס אנטסידיאס מוזכר במסמכים, שלפיהם חברת עורכי הדין שהקים העניקה לכאורה שירותים לקונים פוטנציאליים להסתיר זהותם שלהם ולייצר בעצם "קונים מזויפים". אחד המעורבים הוא פוליטיקאי רוסי ששמו לא צוין ומואשם בהונאה. חברת עורכי הדין של הנשיא הקפריסאי מכחישה את המיוחס לה.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: צילום: רויטרס

נשיא קניה אוהרו קנייטה ושישה מבני משפחתו החזיקו בשורה של חברות חוץ באופן חשאי. כך לפי המסמכים. הם קושרו ל-11 חברות כשאחת מהן מחזיקה באחזקות בשווי של 30 מיליון דולר.

הדלפת הענק גילתה גם כי עבדאללה מלך ירדן העביר לא פחות מ-100 מיליון דולר למקלטי מס ואף רכש 14 נכסים יוקרתיים בערים שונות בעולם בזמן שאזרחיו נאנקים תחת העול הכלכלי.

מניתוח מסמכי פנדורה עולה כי בבעלותו של המלך הירדני ומקורביו היו לפחות 36 חברות שונות שנרשמו במקלטי מס. דרך החברות הללו רכש המלך, בין 2003 ל-2014, 14 בתי פאר בבריטניה ובארצות הברית. הסכום הכולל ששולם על הנכסים הגיע לכ-106 מיליון דולר. בין הנכסים: בית בעיירת היוקרה הבריטית אסקוט, דירות במרכז לונדון בשווי מוערך של מיליוני דולרים וארבע דירות במתחם יוקרתי בוושינגטון הבירה המשקיף לנהר הפוטומק.

עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן | צילום: צילום: רויטרס

המלך, כך מתברר, מחבב גם את החוף המערבי בארצות הברית ורכש שלושה בתי חוף באזור מאליבו שבעיר לוס אנג'לס. אחד הבתים הוא למעשה אחוזה בת שבעה חדרי שינה, על צוק המשקיף לעבר האוקיינוס​. האחוזה נקנתה ב-2014 דרך אחת מהחברות של המלך, "נביסקו אחזקות" שמה, תמורת 33.5 מיליון דולר. שני הבתים האחרים נרכשו ב-12 מיליון דולר וב-23 מיליון דולר. המלך הירדני הכחיש גם הוא כל מעורבות.