ר"מ ניו זילנד: בעקבות הטבח - נאסור על החזקת רובי סער

ג'סינדה ארדרן הכריזה כי מדינתה תקדם חקיקה בהקדם האפשרי, שתוציא מחוץ לחוק את החזקת כלי הנשק מהסוג שבהם השתמש הרוצח בטבח המסגדים בקרייסטצ'רץ'

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה הלילה (חמישי) כי תיאסר לאלתר החזקת רובי סער "חצי אוטומטיים מסוג צבאי", כמו אלה בהם השתמש הרוצח במסע ההרג במסגדים בקרייסטצ'רץ', במהלכו נרצחו 50 בני אדם.

"החקיקה בנושא תוצג ותקודם בדחיפות", אמרה ארדרן, והוסיפה כי היא מקווה שהחוק ייכנס לתוקף כבר ב-11 לאפריל. ראש הממשלה קראה לבעלי הנשק למסור את נשקיהם החל מהיום.

ג'סינדה ארדרן ר''מ ניו זילנד עם הקהילה המוסלמיתלאחר הטבח
ג'סינדה ארדרן ר''מ ניו זילנד עם הקהילה המוסלמיתלאחר הטבח | צילום: gettyimages

ארדרן דיברה ביום שלישי בפרלמנט, לראשונה מאז הטבח במסגדים, הביעה ביקורת כלפי הרשתות החברתיות ונשבעה שלעולם לא תתייחס ליורה בשמו. "אנחנו בניו זילנד לא ניתן לו כלום – אפילו לא את השם שלו".

לדברי ארדרן, ישנן דאגות שהחשוד ישתמש בהופעתו בבית המשפט כדי לקדם דעות ימניות קיצוניות. "הוא קיווה להשיג הרבה דברים מהמעשה שביצע", אמרה. "אחד מהם היה פרסום – ולכן לא תשמעו אותי מתייחסת אליו בשמו".

ארדרן גם הביעה ביקורת כלפי הרשתות החברתיות, והזהירה כי ינקטו נגדן צעדים אחרי שהיורה שידר את הטבח בשידור חי ברחבי האינטרנט. יוטיוב ופייסבוק אמרו שהן הורידו מיליוני גרסאות של הווידאו אבל קיבלו ביקורת כיוון שהסרטון עדיין נגיש.

ראשת ממשלת ניו זילנד הוסיפה שהיא תבחן מה ניתן לעשות ברמה הבינלאומית ובתיאום עם השותפות של המדינה. "אנחנו לא יכולים פשוט לקבל את זה שהדברים שנאמרים ומפורסמים בפלטפורמות האלה לא נמצאים תחת אחריות של המקום בו הם מפורסמים", מתחה ארדרן ביקורת על הרשתות, "הם המפרסמים, לא רק השליחים. לא יכול להיות שהם רק מרוויחים בלי לקחת אחריות".

בתוך כך, המשטרה המקומית פרסמה שהושלמו החקירות לאחר המוות של כל 50 הקורבנות. 12 מהם זוהו, ושישה כבר הוחזרו למשפחותיהם. זאת, לאחר הודעה שהוציאו בה נאמר כי הם מודעים לתסכול של המשפחות בנוגע לזמן שלוקח לתהליך הזיהוי: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לבצע את העבודה הזו מהר ככל שנאחנו יכולים ולהזחיר את הקורבנות לאהוביהם. על אף שחושבים שהתהליך הזה הוא פשוט, המציאות היא שהוא מורכב מאוד, במיוחד בסיטואציה כזו. העדיפות העליונה שלנו היא לבצע זיהוי נכון ללא טעויות".

היורה במסגדים בניו זילנד
היורה במסגדים בניו זילנד | צילום: החדשות 13

כזכור, שלשום הואשם ברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה בן 28, ברצח 50 המתפללים ובפציעתם על עשרות נוספים. הוא הובא לבית המשפט המחוזי בעיר כשהוא אזוק וסירב לדבר. הוא צפוי לחזור לבית המשפט בחמישה באפריל ולעמוד בפני אישומים נוספים. ארדרן אמרה כי טרנט תכנן להמשיך את המתקפה הרצחנית, אך נעצר ע"י המשטרה המקומית, לפני שהספיק לסיים אותה.

טרנט תיעד את מסע הירי שלו בשידור חי בפייסבוק. לא ברור עדיין מה המניע, אולם נבדק קשר לארגונים גזעניים השייכים לזרם ה"עליונות הלבנה". על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, טרנט כתב מניפסט בן 74 עמודים נגד מהגרים ובעד עליונות לבנה.