בעקבות הטבח בניו זילנד: פייסבוק תגביל פרסום שידורים ישירים

סמנכ"לית התפעול של החברה הודיעה כי בכוונתה לנקוט בצעדים במטרה להגביל את התכנים הפוגעניים המועברים בשידור חי באתר. זאת, לאחר שהרוצח תיעד בזמן אמת את מסע הירי

פייסבוק הודיעה היום (שבת) כי בכוונתה לבחון מגבלות שיוטלו על פרסומי שידורים חיים ולחדד את כללי השידורים, זאת, בעקבות הטבח במסגדים בניו זילנד שהועבר בשידור חי ברשת החברתית, ולאחר ביקורת שהופנתה כלפי פייסבוק על כך שלא הגיבה באופן רשמי לאחר האסון. סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, הודיעה כי החברה מסכימה עם הקריאות לפיהן על הרשת החברתית "לנקוט צעדים בעניין". עם זאת, טרם דווח על צעדים ממשיים שננקטו בסוגיה.

"כולנו בפייסבוק מביעים תמיכה בקורבנות הטבח, בבני משפחותיהם, בקהילה המוסלמית ובניו זילנד כולה", פנתה סנדברג לתושבי המדינה. "רבים מכם שאלו בצדק כיצד פלטפורמות וירטואליות כמו פייסבוק מאפשרות להפיץ תכנים מחרידים של התקיפה. קיבלנו משוב לפיו אנחנו צריכים לפעול ביתר שאת – ואנו מסכימים". פייסבוק דיווחה כי פחות מ-200 אנשים צפו בסרטון הטבח בעת ששודר בזמן אמת, וכי המשתמש הראשון שדיווח על תוכנו עשה זאת 12 דקות לאחר שהסתיים המשדר החי.

אנדרו ליטל, שר המשפטים הניו זילנדי, טען כי החוקים הנוכחיים לא מתמודדים כראוי עם "הרשע והשנאה שאנו רואים במרחב הוירטואלי", והצהיר כי הממשלה והוועדה לזכויות אדם יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לקדם רפורמות בסוגיה.

שריל סנדברג, סמנכ''לית התפעול של פייסבוק
שריל סנדברג, סמנכ''לית התפעול של פייסבוק | צילום: Flickr/Krista Kennell/Fortune Most Powerful Women

50 בני אדם נהרגו ועוד עשרות נפצעו בירי לפני כשבועיים בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'. היורה, ברנטון טרנט, אוסטרלי בן 28, נעצר בידי כוחות הביטחון בחשד למעורבות בירי, יחד עם עוד שלושה חשודים נוספים, שני גברים ואישה.

טרנט תיעד את מסע הירי שלו בשידור חי בפייסבוק. לא ברור עדיין מה המניע, אולם נבדק קשר לארגונים גזעניים השייכים לזרם ה"עליונות הלבנה". על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, טרנט כתב מניפסט בן 74 עמודים נגד מהגרים ובעד עליונות לבנה. ארבעת החשודים נלקחו לחקירת כוחות הביטחון.

כמה ימים לאחר המקרה, פרסמה משטרה המקומית כי הושלמו הנתיחות שלאחר המוות של כל 50 הקורבנות. 12 מהם זוהו, ושישה כבר הוחזרו למשפחותיהם. זאת, לאחר הודעה שהוציאו בה נאמר כי הם מודעים לתסכול של המשפחות בנוגע לזמן שלוקח לתהליך הזיהוי: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לבצע את העבודה הזו מהר ככל שנאחנו יכולים ולהזחיר את הקורבנות לאהוביהם. על אף שחושבים שהתהליך הזה הוא פשוט, המציאות היא שהוא מורכב מאוד, במיוחד בסיטואציה כזו. העדיפות העליונה שלנו היא לבצע זיהוי נכון ללא טעויות".

בתוך כך, הואשם טרנט ברצח 50 המתפללים ובפציעתם על עשרות נוספים. הוא הובא לבית המשפט המחוזי בעיר כשהוא אזוק וסירב לדבר. הוא צפוי לחזור לבית המשפט בחמישה באפריל ולעמוד בפני אישומים נוספים. ארדרן אמרה כי טרנט תכנן להמשיך את המתקפה הרצחנית, אך נעצר ע"י המשטרה המקומית, לפני שהספיק לסיים אותה.