מאסר עולם למבצע טבח המסגדים בניו זילנד: "מעשה בלתי אנושי"

בית המשפט במדינה קבע כי ברנטון טרנט, שירה למוות ב-51 מוסלמים בעודם מתפללים ב-2019, ירצה את שארית חייו מאחורי סורג ובריח - בלי אופציה לשחרור מוקדם. השופט: "אם לא במקרה הזה - מתי?"

ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד
ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד | צילום: רויטרס

בית המשפט בניו זילנד גזר הלילה (חמישי) מאסר עולם ללא אפשרות לשחרור על ברנטון טרנט, אוסטרלי בן 29 שירה למוות ב-51 מוסלמים בעודם מתפללים במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבמדינה בחודש מארס בשנה שעברה. טרנט, שהודה לפני מספר חודשים בביצוע הרצח ההמוני וכן בניסיון רצח של 40 מתפללים נוספים בשני מסגדים בעיר, הוא האדם הראשון בתולודותיה של ניו זילנד שקיבל עונש כזה.

השופט כינה את מעשיו "בלתי אנושיים", והוסיף כי היורה אפילו "לא גילה רחמים על פשעיו המרושעים". על הטלת עונש המאסר ללא אופציה לשחרור, אמר השופט: "אם לא במקרה הזה - אז מתי?". נציין כי בניו זילנד אין עונש מוות, כך שטרנט קיבל את העונש הכי חמור בחוק. בעת הקראת גזר הדין שהוטל עליו, וגם לאחר מכן, שמר מבצע הטבח על זכות השתיקה ולא הגיב.

לכתבות נוספות בנושא >>

ניו זילנד: עשרות הרוגים בתקריות ירי בשני מסגדים; היורה נלכד

רדף אחרי הרוצח והסיח את דעתו: הגיבור של הטבח בניו זילנד

ר"מ ניו זילנד: בעקבות הטבח – נאסור על החזקת רובי סער

ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד
ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד | צילום: רויטרס

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן התייחסה להכרעת השופט, ואמרה: "אין לנו שום סיבה לחשוב על המחבל, לראות אותו או לשמוע ממנו שוב. אני מקווה שהיום זו הפעם האחרונה שנזכיר את שמו". פחות מחודש לאחר הירי, הפרלמנט בניו זינלד שינה את מדיניות מכירת כלי הנשק במדינה.

במהלך הדיונים בענייניו, שנמשכו במשך שלושה ימים, התעמתו כמה ממשפחות הנרצחים עם היורה - שמצידו, לא הגיב להם. שרה קאסם, שאביה נרצח בטבח, דיברה על רגעיו האחרונים של אביה, ואמרה: "אני תוהה אם הוא סבל מכאבים, אם הוא נבהל מהרי ומה היו מחשבותיו הסופיות. הלוואי שיכולתי להיות שם כדי להחזיק לו את היד ולהגיד לו שהכול יהיה בסדר".

אב שבנו נרצח בטבח המסגדים בניו זילנד
אב שבנו נרצח בטבח המסגדים בניו זילנד | צילום: רויטרס

כאמור, בשתי המתקפות הרצחניות שביצע טרנט במסגד אל-נור ובמרכז האסלאמי לינווד במחוז קנטרברי, שקרייסטצ'רץ' היא בירתו, נרצחו 51 מתפללים מוסלמים, בהם שישה פלסטינים. בעת ביצוע הטבח, שידר היורה את המתקפה הרצחנית בשידור חי באינסטגרם. קודם לכן, פרסם טרנט מניפסט בן עשרות עמודים כנגד קהילת המוסלמים בניו זילנד.

רוב הקורבנות באירוע הירי הרצחני היו מהגרים או פליטים ממדינות כמו פקיסטאן, הודו, מלזיה, אינדונזיה, טורקיה, סומליה ואפגניסטן. המוסלמים מהווים רק מעל 1% מאוכלוסיית ניו זילנד. "אני לא בטוח שאדע איך להתמודד עם זה. הניסיון למחול על אירוע מתועב כזה ייקח זמן רב", אמר עומאר נבי, שאביו, יליד אפגניסטאן שהגיע לניו זילנד לפני ארבעה עשורים, נורה למוות בטבח.

מתאבלים בניו זילנד
מתאבלים בניו זילנד | צילום: רויטרס