פולין על דברי כץ: לא ניתן לפוליטיקאי חסר אמינות להתגרות בנו

סגן שר החוץ הפולני הגיב לריאיון ממלא מקום שר החוץ הישראלי בחדשות 13, שבו סירב להתנצל על דבריו נגד הפולנים. "אמינותו ירדה לאפס, קהילות יהודיות בעולם ביקרו אותו"

ישראל כץ
ישראל כ"ץ | צילום: החדשות 13

המשבר עם פולין: סגן שר החוץ הפולני, זיימון שיינקובסקי תקף היום (שישי) את ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ על כך שסירב להתנצל על דבריו נגד פולין, במהלך ריאיון בחדשות 13, ואמר כי "לא ניתן לפוליטיקאי שאמינותו ירדה לאפס להתגרות בנו". "קהילות יהודיות רבות בעולם ביקרו את דבריו השערורייתיים", הוסיף שיינקובסקי.

אתמול, כזכור, אמר כץ כי אינו מצטער על דבריו לפיהם "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים", שעוררו סערה גדולה. "לא מצטער על מה שאמרתי. שני ההורים שלי היו בשואה, ואני כבן לניצולי שואה חייב להגיד את האמת - פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה. ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה הייתה אנטישמיות בפולין. זה לא אומר דבר לגבי האפשרות לשיתוף פעולה עם פולין בימים אלה". את הדברים אמר כץ בריאיון לטלי מורנו במהדורה המרכזית של החדשות 13.

כתבות קשורות
השר כץ על דבריו נגד פולין: "לא מצטער - עליי להגיד את האמת" |21.02.19
ישראל ופולין נוקטות בקו תקיף - בשל הבחירות במדינות • פרשנות |18.02.19
בכירי הקהילה היהודית בפולין נגד השר כץ: "דבריו פגעו בנו" |18.02.19

נתניהו ומורבייצקי
נתניהו ומורבייצקי | צילום: חדשות 13

במקביל, שר החוץ של פולין יאצ'ק צ'אפוטוביץ שוחח אתמול עם מקבילו האמריקני מייק פומפיאו. האחרון הביע תמיכה בעמדתה של פולין מול אמירותיו של השר כץ.

כזכור, בתחילת השבוע התייחס כץ למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישגראד, בריאיון הבהיר כץ כי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, ואמר כי "אני בן להורים ניצולי שואה ואפילו גדלתי ונולדתי במושב של ניצולי שואה. זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו, הוא דבר ברור ואנחנו לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים שאנשים לא יעלבו, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית עבור שום דבר מהסוג הזה". לדבריו, "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר - הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת ואנחנו כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

דבריו של כץ עוררו כאמור סערה גדולה, שבמסגרתה שגרירת ישראל בוורשה, אנה אזארי, זומנה לשיחת הבהרה במשרד החוץ הפולני. כמו כן, פולין וצ'כיה ביטלו את השתתפות בוועידת וישגארד בירושלים ואף שגרירית ארצות הברית בפולין הוציאה הודעה רשמית ובה טענה כי על השר כץ להנצל על דבריו.

ביום שני, כזכור, הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריך, וראש הקהילה היהודית במדינה, מוניקה קראוצייק, תקפו את כץ, וטענו כי דבריו אודות העם הפולני בשואה פגעו בהם, בהיותם חלק מהחברה במדינה.

"זו עובדה שמספר פולנים השתתפו במעשי הרצח של הגרמנים כלפי יהודים, באופן ישיר או בעקיפין", כתבו השניים במכתב

רשמי. "אולם, אנו זוכרים גם כי הממשלה הפולנית לא שיתפה פעולה באופן ממוסד עם משטר הרייך השלישי". עוד טענו השניים כי הפולנים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר מבין חסידי אומות העולם, וכי ההאשמה פוגעת בהם כיהודים שחיים בחברה הפולנית. "זו עובדה שהפולנים הם הקבוצה הגדולה ביותר מחסידי אומות העולם. האשמת כל הפולנים באנטישמיות פוגעת בחסידי אומות העולם האלו, היא פוגעת בכל מי שרוצה לראות בהם את פניה האמיתיות של האומה הפולנית. וזו האשמה שפוגעת בנו, היהודים הפולנים, בהיותנו חלק מהחברה הפולנית".