ראש ממשלת אוסטרליה: מכירים במערב ירושלים בירת ישראל

סקוט מוריסון הודיע על המהלך, אך הדגיש כי השגרירות לא תועבר לבירה עד שיושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. כמו כן הוסיף כי רואה במזרח י-ם הבירה הפלסטינית העתידית

מוריסון מכריז על ירושלים המערבית כבירתה של ישראל
מוריסון מכריז על ירושלים המערבית כבירתה של ישראל | צילום: getty iamges

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע הבוקר (שבת) כי ארצו מכירה באופן רשמי במערב ירושלים כבירת ישראל. למרותה ההודעה, אמר מוריסון כי השגרירות האוסטרלית לא תעבור לבירה עד אשר יושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים במסגרת הסכם שתי המדינות. כמו כן, הדגיש ראש הממשלה האוסטרלי כי הוא רואה במזרח ירושלים כבירתה של המדינה הפלסטינית שתקו בעתיד.

"אוסטרליה כעת מכירה במערב ירושלים, שהיא מקום מושבה של הכנסת ומוסדות ממשלתיים רבים, כבירתה של ישראל", אמר מוריסון במסיבת עיתונאים שכינס בסידני. "נעביר את השגרירות למערב ירושלים כשהדבר יהיה מעשי", הוסיף. על אף שהודיע כי בשלב זה השגרירות לא תעבור למערב הבירה, ציין מוריסון שממשלתו תקים בירושלים משרד שיעסוק בביטחון ובמסחר, וכן תפעל לאתר מיקום מתאים לשגרירות שתוקם בעתיד בעיר.

הודעתו של מוריסון הבוקר:

 

לקראת ההכרזה הבוקר, אוסטרליה עמדה בשבועות האחרונים תחת לחץ כבד מצד מלזיה ואינדונזיה שאף איימו כי הכרה אוסטרלית בכל ירושלים כבירת ישראל תפגע בהסכמי הסחר בינן לבין אוסטרליה. אתמול בלילה הזהירו הרשויות במדינה את האזרחים שנמצאים באינדונזיה, מדינה בעלת רוב מוסלמי, מפני מפגיעה מכוונת של המקומיים, זאת נוכח ההצהרה הצפויה של ראש הממשלה האוסטרלי. משרד החוץ האוסטרלי פנה למטיילים המתכננים לבקר באי באלי ובאתרים נוספים וביקש מהם "לפעול בזהירות רבה" במהלך הטיול.

אתמול דיווח ה"סידני מורנינג הראלד" כי מוריסון צפוי להודיע כי אוסטרליה מכירה במערב ירושלים בלבד כבירת ישראל, וידגיש כי מזרח ירושלים צריכה להיות בירת המדינה הפלסטינית העתידית. נוסח ההכרה עליו החליט ראש ממשלת אוסטרליה הוא תוצאה של חודשיים של דיונים פנימיים בממשלה בקנברה. בניגוד לארה"ב, האוסטרלים החליטו להכיר רק במערב ירושלים כבירת ישראל.

ביום שלישי דווח בכלי תקשורת בבירה קנברה כי ממשלת אוסטרליה צפויה להכריז על הכרה בירושלים בירת ישראל. לפי הדיווח, השגרירות האוסטרלית לא תעשה מסלול זהה בשל עלויות גבוהות מדי שמסתכמות ככל הנראה ב-200 מיליון דולרים. במקום זאת תיפתח נציגות קונסולארית בעיר שתאפשר קבלת שירות בנושא דרכונים ואשרות.

בתגובה להודעה קרא ביום שלישי מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, "לכל המדינות הערביות והמוסלמיות להשעות את כל הקשרים עם אוסטרליה במידה וזו תכיר בירושלים בירת ישראל - כפי שכבר הוחלט בעבר בוועידות הפסגה של הליגה הערבית וארגון המדינות המוסלמיות".

מוריסון מכריז על ירושלים המערבית כבירתה של ישראל במסיבת עיתונאים שכינס בסידני
מוריסון מכריז על ירושלים המערבית כבירתה של ישראל במסיבת עיתונאים שכינס בסידני | צילום: getty iamges

בחודש שעבר התייחס ראש ממשלת מלזיה, מאהאטיר מוחמד, בפגישה בסינגפור עם מקבילו האוסטרלי, סקוט מוריסון, לאפשרות שאוסטרליה תעביר את שגרירותה לירושלים, ואמר לעיתונאים כי מהלך שכזה יפגע ברגשות המוסלמים וכי הוא "יגביר את הסיבות למעשי טרור". בתגובה אמר ג'וש פרידנברג, שר האוצר האוסטרלי, כי קנברה תקבל את החלטותיה בעצמה ותקף את ראש הממשלה המלזי על התבטאויות אנטישמיות.

לפני כחודשיים שוחח ראש הממשלה מוריסון עם עמיתו בישראל, בנימין נתניהו, והבהיר לו כי הוא שוקל בכובד ראש להכיר באופן רשמי בירושלים כבירתה של ישראל וכן להעביר את השגרירות לעיר. בשיחת טלפון בין השניים הודה לו נתניהו על הדברים, והמנהיגים שוחחו על צעדים להמשך חיזוק הקשרים בין המדינות. באותו היום של השיחה, הודיע מוריסון על כוונתו להכיר בירושלים בריאיון שערך עם ה"דיילי טלגרף".