אוסטרליה לאזרחיה: הגבירו עירנות באינדונזיה לקראת ההכרה בי-ם

הרשויות במדינה הזהירו את התושבים הנמצאים במדינה, בעלת רוב מוסלמי, מפני פגיעה מכוונת נוכח ההצהרה הצפויה של רה"מ סקוט מוריסון להכיר בירושלים בירת ישראל

ראש ממשלת אוסטרליה הנכנס, סקוט מוריסון
ראש ממשלת אוסטרליה הנכנס, סקוט מוריסון | צילום: רויטרס

הרשויות באוסטרליה הזהירו הלילה (שישי) את האזרחים הנמצאים באינדונזיה, המוגדרת כמדינה בעלת רוב מוסלמי, מפני מפגיעה מכוונת של המקומיים, זאת נוכח ההצהרה הצפויה של ראש הממשלה האוסטרלי, סקוט מוריסון, בדבר ההכרה בירושלים בירת ישראל. משרד החוץ האוסטרלי פנה למטיילים המתכננים לבקר באי באלי ובאתרים נוספים וביקש מהם "לפעול בזהירות רבה" במהלך הטיול.

ביום שלישי דווח בכלי תקשורת בבירה קנברה כי ממשלת אוסטרליה צפויה להכריז על הכרה בירושלים בירת ישראל. בניגוד לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שלצד ההכרה בירושלים העביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, נכתב בדיווח כי השגרירות האוסטרלית לא תעשה מסלול זהה בשל עלויות גבוהות מדי שמסתכמות ככל הנראה ב-200 מיליון דולרים. במקום זאת תיפתח נציגות קונסולארית בעיר שתאפשר קבלת שירות בנושא דרכונים ואשרות.

על פי הדיווחים, ההחלטה התקבלה ביום שני על ידי הקבינט הביטחוני האוסטרלי והייתה צפויה לקבל את אישור הממשלה בהמשך השבוע. בשלב זה לא ברור האם ההכרה האוסטרלית היא במערב ירושלים או בירושלים בכללותה, כשהדגש הוא על הגבולות הסופיים שייקבעו במו"מ עתידי.

בתגובה להודעה קרא ביום שלישי מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, "לכל המדינות הערביות והמוסלמיות להשעות את כל הקשרים עם אוסטרליה במידה וזו תכיר בירושלים בירת ישראל - כפי שכבר הוחלט בעבר בוועידות הפסגה של הליגה הערבית וארגון המדינות המוסלמיות".

בחודש שעבר התייחס ראש ממשלת מלזיה, מאהאטיר מוחמד, בפגישה בסינגפור עם מקבילו האוסטרלי, סקוט מוריסון, לאפשרות שאוסטרליה תעביר את שגרירותה לירושלים, ואמר לעיתונאים כי מהלך שכזה יפגע ברגשות המוסלמים וכי הוא "יגביר את הסיבות למעשי טרור". בתגובה אמר ג'וש פרידנברג, שר האוצר האוסטרלי, כי קנברה תקבל את החלטותיה בעצמה ותקף את ראש הממשלה המלזי על התבטאויות אנטישמיות.

בחודש אוקטובר דווח באוסטרליה כי מוריסון, שוקל להכיר בירושלים כבירת ישראל. עם זאת, מוריסון הבהיר אז כי "אין שום החלטה על הכרת ירושלים כבירת ישראל, או לגבי העברת השגרירות". לדבריו, "אני חייב להיות ברור: אלו שני דברים שונים. אפשר להכיר בה כעיר בירה, אבל השגרירות היא כבר עניין אחר".

הדיווחים זכו אז לגינויים מצד מפלגת הלייבור האוסטרלית, שנמצאת באופוזיציה וטענה כי העברת השגרירות "לא תסייע לשלום באזור". כמו כן, השגריר הפלסטיני באוסטרליה הזהיר את הממשלה מפני הצעד. מוריסון שוחח אז עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר כי ישקול גם להעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. ראש הממשלה הודה לו על הדברים. כמו כן, השניים שוחחו אז על צעדים להמשך חיזוק הקשרים בין המדינות.

כמו כן, לפני כחודשיים הזהירה סוכנות הביון האוסטרלית את השרים במדינה כי הצעתו של מוריסון, להעביר את השגרירות האוסטרלית מתל אביב לירושלים עשויה "לעורר מחאה ולהתסיס אלימות ברצועת עזה ובגדה המערבית" - כך דווח אז ב"גרדיאן" הבריטי. על פי הדיווח, סוכנות הביון טוענת כי "הכרזה על מעבר אפשרי של השגרירות תמשוך תשומת לב בין-לאומית בלתי רצויה". מלבד הביקורת הבין-לאומית והתסיסה במזרח התיכון, הזהירה הסוכנות גם מפני התנגדות בתוך אוסטרליה למהלך המדיני. עם זאת, לטענתם ההתנגדות לא צפויה להיות אלימה.