החילוץ בתאילנד הושלם: לאחר 17 ימים - כל הלכודים הוצאו מהמערה

יומיים לאחר שהחלו פעולות החילוץ, הסתיימה בהצלחה משימת הצוללנים, כשחיל הים התאילנדי אישר שארבעת הילדים האחרונים ומאמנם חולצו • שליח חדשות עשר מדווח מהזירה

זירת החילוץ בתאילנד
זירת החילוץ בתאילנד | צילום: רויטרס

בוידאו: שליח חדשות עשר מדווח מאזור החילוץ

 

גורם רשמי בתאילנד הודיע היום (שלישי) בשעות הצהריים כי כשבע שעות לאחר שחודשו פעולות החילוץ הוצאו ארבעת הילדים האחרונים שנותרו במערה ומאמן הקבוצה. לאחר חילוצם הושלמה פעולת הצוללנים, שהחלה ביום ראשון, ולאחר 17 ימים במערה כל הלכודים חולצו ממנה.

ראש ממשלת תאילנד התייחס לתהליך החילוץ, ואמר כי "בתחילת החילוץ מהמערה ניתנו לילדים כדורים נגד חרדה, בדומה לכדורים שאני נוטל כשאני יורה ברובים". מפקד צוות החילוץ אמר מוקדם יותר היום בתחילת החילוץ כי הוא "מצפה שכל הלכודים שנמצאים במערה יחולצו במהלך היום". עוד הוסיף כי הוא "מקווה שפעולת החילוץ תהיה מהירה יותר או לכל הפחות באותו זמן כפי שערכה אתמול". עם זאת, בניגוד ליומיים הראשונים של מבצע החילוץ, גשם כבד פוקד את האזור.

עוד כתבות בחדשות עשר >>

תיעוד מי-ם: התעמת עם "קבצן" שגנב מילד - והחזיר לו את הטלפון

בפתח הדיון: יועמ"ש הכנסת נגד חוק הלאום; דיכטר: החוק לא מפלה

מינויה נפסל ע"י אקוניס: "אבסורד - שר המדע משבש ועדה מקצועית"

בחשבון הפייסבוק של יחידת העילית של חיל הים התאילנדי, אריות הים, פרסמו פוסט נרגש בתום חילוץ הלכודים: "אנחנו לא בטוחים אם זה נס, מדע, או משהו אחר - כל 13 חברי הקבוצה כעת מחוץ למערה". מוקדם יותר כתבה יחידת העילית התאית בפייסבוק כי קבוצת הכדורגל "חזירי הבר" תאוחד עוד היום.

הוריהם של שמונת הנערים, שחולצו עד כה מהמערה, ביקרו אותם בבית החולים מאחורי חלון זכוכית. ביומיים הקרובים, אם לא יתגלו זיהומים בבדיקות של הנערים, יורשו בני המשפחה לבקרם באופן מלא. עם זאת, גם אם לא ימצאו זיהומים, הם ישארו בהשגחה רפואית עוד שבוע אחד לפחות.

בעקבות ההודעה כי יצטרכו להישאר בהשגחה רפואית לפחות במהלך שבעת הימים הקרובים, לא יוכלו הנערים להיענות להזמנתו של נשיא פיפ"א, ג'יאני אינפנטינו, להגיע למשחק גמר המונדיאל שייערך ברוסיה ביום ראשון הקרוב.

אתמול, ביום השני של המבצע, חולצו ארבעה ילדים והועברו לבית החולים המקומי. הפעולות ארכו שעתיים פחות מאלה שנערכו ביום ראשון. הפעולות החילוץ אתמול חודשו לאחר שהופסקו בשלב מוקדם ביום ראשון בגלל הגשמים הקשים שפקדו את האזור ונוכח המחסור בחמצן במערה. ראש הצוות החילוץ לא הסכים לחשוף את שמותיהם של המחולצים "מתוך כבוד למשפחות שיקיריהן עדיין לכודים".

נרונגסנק אוסטנקורן, מושל מחוז צ'אנג ריי, אמר אתמול כי "הצלחנו להשלים את משימתנו ארבע או חמש שעות לפני המועד הצפוי". עוד הוסיף כי "אם תנאי מזג האוויר לא ישתנו ואם נוכל להיערך בזריזות רבה יותר, נצליח לנהל את המבצע במהירות גדולה יותר".

"תהיתי אם הוא יהיה בסדר, אמרתי לעצמי שהוא יהיה בסדר", אמרה או-טאן הונגוואטנה, דודתו של מונגקול בוניפאם, אחד הנערים שחולצו, "ידעתי שכך יהיה אך לא רציתי לומר זאת בקול רם. דאגתי, אך הקפדתי לשמור על קור רוח. עבר זמן מה מאז שצחקתי".

ניידת אמבונלנס בזירת החילוץ בתאילנד
ניידת אמבונלנס בזירת החילוץ בתאילנד | צילום: רויטרס

בבית הספר שבו לומדים שישה מהנערים מארגנים כל יום תפילה לשלומם. "אנחנו המומים למדי ממה שקרה", אמר לחדשות עשר אנטון ניקולס, מורה בבית הספר, "החילוץ מאוד משמח אותנו. אבל מותו של איש 'אריות הים' מעציב אותנו. זהו אובדן מצער".

"איננו מאשימים את המאמן. הם כבר היו שם פעמים אחדות וזהו פשוטו תזמון מצער ביותר", הוסיף ניקולס, "אנו מאמינים שהתלמידים עצמם הם גיבורים במובן מסוים, בשל החוסן החוזק והאומץ שהפגינו. באופן כללי, הם הצליחו לשמור על קור רוח ולכן אנו גאים בהם מאוד ופשוט מצפים לשובם".

רפי ארוש, ישראלי שחי כבר 30 שנה באזור, הגיע לעזור וסיפר לחדשות עשר: "מהבוקר נכנסים אנשים, והובאו בלוני חמצן. מאוד מרגש להיות שם, אווירה של אנדרנלין בגוף. (זו) שליחות מאוד חשובה למטרה אחת - להוציא את הילדים מהמערה".

ארוש סיפר על ביקורו באותה המערה לפני 25 שנה. "הייתי שם בתקופה שבה היה אפשר ללכת ברוב המערה מבלי להיכנס למים, רק בוואדיות מסוימים אתה עובר עם מים עד המותניים", הוסיף ארוש, "בתקופת הגשם זה סכנת נפשות. אם היו גשמים בימים האחרונים, כל הפעולה והחילוץ היו יורדים לטמיון ומאות אנשים היו יכולים למות בתוך המערה. הנערים נכנסו במים שהיו עד המותניים, ואז היה גשם עז, וזה כמו גל צונאמי בתוך המערה. למזלם, הם הצליחו להגיע לחלק גבוה וניצלו".