האישה שמובילה את טראמפ למרחק נגיעה מנשיאות ארה"ב

קליאן קונווי הפכה ב-17 באוגוסט למנהלת הקמפיין השלישית של המועמד הרפובליקני תוך חצי שנה וגרמה לכך שהמרוץ לנשיאות עדיין פתוח. הבלוגרית הפוליטית טל שניידר: "היא מצליחה ל'החליק' את טראמפ בגרון של הרבה אנשים". מנכ"לית משרד לייעוץ תקשורתי טל אלכסנדרוביץ-שגב: "בזכות האישיות שלה היא הפכה לדמות מובילה בקמפיין"

קליאן קונווי, מנהלת הקמפיין של טראמפ
קליאן קונווי, מנהלת הקמפיין של טראמפ | צילום: רויטרס

ב-17 באוגוסט נרשמה רעידת אדמה נוספת בקמפיין של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ.

בפעם השלישית תוך חצי שנה, מינה טראמפ מנהל קמפיין חדש כאשר קידם את קליאן קונווי מתפקיד של יועצת בכירה.

לכתבות נוספות בנושא אמריקה בוחרת

>> קלינטון על החלטת ה-FBI: "צריך לחשוף את כל המידע"

>> מלכת היופי של פינלנד: "טראמפ תפס אותי בישבן"

>> טראמפ: "המדיניות של קלינטון תוביל למלחמת עולם שלישית"

קונווי נחשבת למומחית למגדר שמרנית שבמשך שנים חקרה מגמות בקרב נשים. "אני רוצה לנצח בבחירות האלה", אמר טראמפ רגע לאחר הקידום, "בשביל זה הבאתי אנשים נהדרים שיודעים איך לנצח".

מנהלת הקמפיין הנוכחית, שגדלה בדרום ניו ג'רזי ביחד עם אם חד הורית, שתי דודות וסבתא, תמכה במהלך הבחירות המקדימות ביריבו של טראמפ למועמדות לנשיאות, טד קרוז, עזרה בגיוס כספים עבור הקמפיין שלו ועבדה בתור הסוקרת הראשית שלו.

דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות בפלורידה
דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

ביולי 2016 הצטרפה לצוות הקמפיין של טראמפ בתור יועצת בכירה ומצאה את עצמה עובדת עם האיש, שיותר מ-60% אחוזים מהאמריקניות מסתייגות ממנו. בכך, עשתה היסטוריה והפכה לאשה הראשונה שמנהלת קמפיין של מועמד רפובליקני לנשיאות.

קונווי נכנסה לתפקיד בזמן שטראמפ פיגר בצורה משמעותית בסקרים והיה ברור כי על מנת לשמור על סיכוייו במרוץ לנשיאות, חובה לבצע שינויים בהתנהלות שלו ושל הקמפיין שלו. בהוראתה, טראמפ הפסיק לאלתר והחל להקריא נאומים בצורה מסודרת. לעיתים, הוא אף נראה היה מועמד שקול ואחראי.

ניהול הוצאות הקמפיין של טראמפ עבר גם הוא שינוי. לפי דיווחים, צוות הקמפיין של הטראמפ הוציא יותר כסף על כובעים וחולצות, שכוללים ססמאות בעד טראמפ, מאשר על סקרים. על פי דיווח בוושינגטון פוסט, ההוצאה על סקרים בחודשים יוני-ספטמבר עמדה על 1.8 מיליון דולר לעומת 3.2 מיליון דולר על כובעים.

המגמה הזו השתנתה לאחר מינויה של קונויי. ואכן, כשהוא הקשיב לה, הוא החל להמריא בסקרים וצמצם את הפערים מול קלינטון במהלך חודש ספטמבר. "אחרי הוועידה הדמוקרטית טראמפ חווה צלילה בגלל האמירות שלו נגד האמא של החייל ההרוג הפקיסטני", מסבירה הבלוגרית הפוליטית טל שניידר, "היא החלה לעבוד בתור מנהלת הקמפיין שלו בערך בשלב הזה והראתה לו סקרים רלוונטיים. באופן מסורתי, נשים יותר מצביעות למועמדים דמוקרטיים והוא הבין שהוא צריך לפנות בצורה אחרת לקול הנשי".

קליאן קונווי, מנהלת הקמפיין של טראמפ
קליאן קונווי, מנהלת הקמפיין של טראמפ | צילום: רויטרס

משבר ראשון

ב-30 בספטמבר קונוואי נאלצה להתמודד עם נקודת שפל בקמפיין של טראמפ, שתקף בשעות המוקדמות של אותו בוקר את מיס יוניברס לשעבר אליסה מצ'אדו. קונווי מצאה את עצמה מדלגת מאולפן לאולפן, כדי להסביר, לתרץ ולהגן על המועמד הרפובליקני.

"רואים שההגעה שלה הייתה טובה עבור הקמפיין שלו", אומרת מנכ"לית משרד הייעוץ התקשרותי בן חורין אלכסנדרוביץ', טל אלכסנדרוביץ-שגב, "היא הרגיעה את טראמפ והובילה אותו לכך שהוא החל להעמיק במסרים שהוא מעביר. היא אשת מקצוע מעולה ובסופו של דבר זה מעדן את טראמפ ומוסיף לו ערך. בנוסף, זה יתרון עבורו, איש שידוע בכך שהוא לא 'פמיניסט גדול', שיש אישה לידיו. במבט מבחוץ, היא נראית אישה רצינית דמות שיודעת מה היא רוצה".

ההתנהלות שלה אף זיכתה אותה במערכון באחת מתוכניות הבידור הנחשבות ביותר בארה"ב סאטרדיי נייט לייב. "צפיתי בה וניכר שהיא מצליחה לבדל את עצמה מהתדמית שנוצרה לו", אומרת שניידר, "היא שומרת על קור רוח ולא יורדת לרמות נמוכות. היא אישה מאוד נעימה, עם חוש הומור, ועיתונאים מאוהבים בה. היא מצליחה ל"החליק" את טראמפ בגרון של הרבה אנשים".

דונלד טראמפ בעימות הנשיאותי השלישי בלאס וגאס
דונלד טראמפ בעימות הנשיאותי השלישי בלאס וגאס | צילום: רויטרס

"אין אחד שלא יכיר את שמה"

מקרה שבו היא התקשתה לשמור על קור רוח הוא לאחר פרסום קלטת משנת 2005, שבה התרברב בפני מנחה הטלוויזיה בלי בוש כי "אני מיד נמשך לנשים יפות ומתחיל לנשק אותן. זה כמו מגנט. פשוט מנשק, אפילו לא מחכה. כשאתה כוכב אתה יכול לעשות להן הכל, כולל לתפוס באיבר המין שלהן".

קונווי ניתקה עם טראמפ מגע למשך סוף שבוע שלם ולא התייצבה לראיונות שתואמו לה בתכניות האקטואליה של יום ראשון. לאחר מכן שמעה מטראמפ הסבר מפורט על הקלטת והנשים, הסבר שהחליטה לקבל. "צריך לזכור שהמועמד הוא זה שקובע את הטון ואי אפשר לשנות אותו", אומרת אלכסנדרוביץ-שגב, "מנהל קמפיין זה אחד שיודע לעבוד עם התכונות הטובות של המועמד ולהסתיר את הרעות".

למרות כל הסערות שחווה הקמפיין, קונווי משוכנעת שהלקוח שלה יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. אחרת, לדבריה, היא לא הייתה עובדת איתו. "אנשים כבר הבינו שזה לא חכם להמר נגד דונלד טראמפ", היא אמרה ל-CNN.

במקרה שבו התחזית של קונווי תתממש, זר הפרחים הראשון שיצטרך טראמפ לשלוח יהיה לכתובת של מנהלת הקמפיין שלו. "היא הפכה לדמות מובילה בקמפיין הזה", אומרת אלכסנדרוביץ', "גם בזכות האישיות שלה, גם בזכות הכריזמה והמקצועיות שלה, וגם בזכות העובדה שהיא מנהלת את הקמפיין הנשיאותי המעניין ביותר. לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות האלה, אין אחד שכבר לא יכיר את השם שלה".