הצבא ערוך להתערבות: ארה"ב בוערת בעקבות מות העצור השחור

הגשת כתב אישום על רצח נגד השוטר שחנק את ג'ורג' פלויד לא הרגיעה את הרוחות: בכל רחבי המדינה, מוושינגטון הבירה ועד מניאפוליס - מפגינים התעמתו עם שוטרים והציתו ניידות . מטה CNN הושחת

זמן צפייה: 08:32

ארבעה ימים מאז התפרסם תיעוד מותו של ג'ורג' פלויד בידי קצין משטרה במהלך מעצר, והרוחות עדיין סוערות. גם הלילה (שבת) התקיימו הפגנות זעם בכל רחבי ארצות הברית. המפגינים קראו קריאות נגד אלימות המשטרה ונגד תופעות גזעניות; חלקם גם התעמתו עם כוחות המשטרה, הציתו שריפות והשליכו אבנים וחפצים אחרים. כמה ניידות משטרה הוצתו אף הן.

בסוכנות הידיעות AP דווח כי בצעד חריג, הפנטגון הודיע לשתי פלוגות של המשטרה הצבאית להיערך לההיכנס למיניאפוליס אם המהומות בעיר יתלהטו.עוד דווח מפי גורמים שתוארו כ"מעורים בבקשה", כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פנה לשר ההגנה מארק אספר וביקש ממנו פתרונות צבאיים אפשריים לעצירת המפגינים בעיר.

מלבד במניאפוליס שבמינסוטה, שם אירעה התקרית, התקיימו הפגנות בין היתר בוושינגטון הבירה, סמוך לבית הלבן, בדנבר, בניו יורק ובמקומות רבים נוספים. בדטרויט נורה למוות בן 19 במהלך העימותים, במקביל פונה שוטר לבית החולים לאחר שנפגע מסלע שהושלך לעברו. גם ביוסטון, טקסס פונו כמה שוטרים לאחר שנפגעו בעימותים עם המפגינים. אמש הכריז ראש עיריית מניאפוליס על עוצר לילי בעקבות המהומות.

במהלך המהומות הוטל עוצר על הבית הלבן. מחוץ למטה רשת CNN באטלנטה התאספו מפגינים רבים, חלקם השחיתו את קירות המבנה וניפצו את קירות הזכוכית החיצוניים, זאת לאחר שאמש נעצרו כתב וצלם של הרשת בשידור חי ללא סיבה נראית לעין במהלך סיקור ההפגנות במיניאפוליס – ושוחררו לאחר זמן קצר.

הפגנות מחוץ למטה CNN באטלנטה, במחאה נגד מותו של העצור השחור
הפגנות מחוץ למטה CNN באטלנטה, במחאה נגד מותו של ג'ורג' פלויד | צילום: רויטרס
שוטרים במיניאפוליס
שוטרים במיניאפוליס

ההפגנות התקיימו למרות שאמש נעצר דרק שובין, קצין המשטרה שתועד כשהוא חונק למוות את פלויד, והואשם ברצח מדרגה שלישית ובעבירת הריגה. ממסמכי האישום עלה, כי שובין חנק את פלויד עם הברך שלו במשך שתי דקות ו-43 שניות אחרי שפלויד כבר היה ללא תזוזה. בנוסף נעצרו שלושה שוטרים נוספים שהיו עמו בזירה, והתביעה במינסוטה הודיעה כי כתבי אישום צפויים להיות מוגשים גם נגדם.

הנשיא טראמפ הודיע בלילה כי שוחח עם בני משפחתו של פלויד, והביע בפניהם את תנחומיו. הוא הגדיר את בני המשפחה "אנשים נהדרים", אך הוסיף כי לא יאפשר את "האנרכיה והכאוס", כהגדרתו, במיניאפוליס.

גם התובע הכללי וויליאם בר פרסם הצהרה בה נכתב: "התמונות מהתקרית מטרידות מאוד. התובע במדינה וכן מחלקת המשפטים חוקרים את האירוע, ועובדים בשיתוף פעולה כדי לאתר את כל הראיות. אני בטוח שייעשה צדק".

לאחר האישום, הודיעה אשתו של שובין כי תתגרש ממנו, כך על פי הצהרה שמסר לכלי התקשורת בארצות הברית עורך דינה. עוד נכתב בהצהרה כי "היא הרוסה ממותו של פלויד וכי היא שולחת את תנחומיה הכנים למשפחתו ולקרוביו שאבלים בעקבות הטרגדיה".