ביהמ"ש בקנדה: אסור לסמן יין שיוצר בהתנחלויות כ"תוצרת ישראל"

ההחלטה, במסגרת עתירה שהגיש פעיל פרו פלסטיני, מבוססת על הטענה שקנדה לא מכירה בריבונות ישראל בשטחי יהודה ושומרון, ולכן סימון יין שיוצר בהם כתוצרת הארץ הוא "מטעה, שקרי ומוליך שולל"

יקב דרומית לבית לחם | צילום: רויטרס

בית המשפט הפדרלי בקנדה קבע היום (שני) כי יין המיוצר בהתנחלויות ביהודה ושומרון לא יסומן עוד כ"תוצרת ישראל". זאת, בטענה שהגדה המערבית היא שטח כבוש שלא בריבונות ישראל, ולכן להצהיר שהמוצר מיוצר בישראל יהיה הטעייה צרכנית.

בהחלטתו, קבע בית המשפט כי "אחת מדרכי המחאה השקטות שבאמצעותה יכולים אנשים לבטא את דעותיהם הפוליטיות היא בחירות צרכניות מושכלות. בשביל לעשות זאת, יש לספק לאנשים מידע מדויק על מקורם של המוצרים שהם רוכשים", נכתב בהחלטה. "החלטתו של המשרד האדמיניסטרטיבי היא לאשרר את מסקנת הסוכנות הקנדית לפיקוח על מזון שאסור לסמן יין שיוצר בהתנחלויות בגדה המערבית כ"תוצרת ישראל".

בית המשפט הקנדי הוסיף וקבע כי סימון יין שיוצר בהתנחלויות כ"תוצרת ישראל" הוא "מטעה, שקרי ומוליך שולל בזדון". לכן, כך נכתב, "החלטה שתאפשר ליין שיוצר בהתנחלויות בגדה המערבית להיות מסומן כמוצר שיוצר בישראל אינה תוצאה אפשרית או מקובלת מכיוון שלא ניתן יהיה להגן עליה בפני החוק".

לעוד כתבות בנושא >>

ברוב מוחץ: ארצות הברית אישרה הצהרה נגד תנועת ה-BDS

בשל ציוץ התומך ב-BDS: מנהל המוזיאון היהודי בברלין התפטר

מק-חרם: קמפיין הימין נגד מקדונלדס – שמסרבת לפעול ביו"ש

יין, אילוסטרציה
יין, אילוסטרציה | צילום: פוטוליה

ההחלטה הובאה במסגרת עתירה שהגיש ד"ר דיוויד קטנבורג, פעיל פרו פלסטיני, שטען כי יין שמיוצר בהתנחלויות לא יכול להיות מסומן כ"תוצרת ישראל" כיוון שקנדה אינה מכירה בשטחי יהודה ושומרון כשטח ישראלי.

בשבוע שעבר אישר בית הנבחרים האמריקני ברוב מוחץ הצהרה נגד החרמת ישראל ונגד תנועת ה-BDS. הצהרה זו, שהוגשה על ידי חברי שתי המפלגות במדינה, אינה מחייבת - אך עשויה להפוך את הפעילות של ארצות הברית נגד התנועה לפשוטה הרבה יותר. אישור ההצהרה הגיע לאחר חודשים אורכים של דיונים בבית המחוקקים בשאלה אם היא פוגעת בחופש הביטוי האמריקני.

ההחלטה, שהתקבלה ברוב מוחץ של 398 מחוקקים בעד לעומת 17 שהתנגדו, מביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות, טוענת כי תנועת החרם יוצרת דה-לגיטימציה של ישראל - ומפצירה בשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן ישיר. בנוסח שאושר נכתב כי "זוהי הדרך היחידה להשיג סוף לסכסוך הישראלי-פלסטיני". כמו כן, המסמך מבטא תמיכה מלאה בזכותו של האזרח האמריקני "למחות או לבקר את המדיניות של ארצות הברית או זו של ממשלות זרות". כעת עוד לא ברור אם הוועדה השופטת בבית הנבחרים תאשר את ההצעה.

תמרים תוצרת ישראל מוסרים ממדף בסופרמרקט צרפתי
תמרים תוצרת ישראל מוסרים ממדף בסופרמרקט צרפתי | צילום: חדשות עשר

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה האמריקנית החשבון הטוויטר שלו: "אני רוצה לברך את בית הנבחרים האמריקני שקיבל החלטה מוחצת וסוחפת ברוב גדול של שתיי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית כאחת, נגד החרמות נגד ישראל". עוד אמר, כי "זו עדות לעוצמה של התמיכה בישראל בארה״ב, תמיכה שהיא דו מפלגתית והיא חשובה לנו. אני מברך על ההחלטה הזאת, היא גם צודקת, גם נכונה וגם מאוד מועילה".