וורן על התנהלות ישראל בשטחים: הפסקת סיוע כלכלי עומדת על הפרק

המועמדת המובילה לנשיאות ארה"ב מטעם הדמוקרטים התייחסה למערכת היחסים עם ירושלים: "נתניהו אמר שהוא מתכנן להרחיב את ההתנחלויות, אם יתרחק מפתרון שתי המדינות – נשקול תגובתנו"

אליזבת וורן
אליזבת וורן | צילום: רויטרס

הסנטורית האמריקנית, אליזבת וורן, הנחשבת למועמדת המובילה לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמרה כי מדיניות ההתנחלויות של ישראל עלולה לגרור הפסקת סיוע כלכלי לישראל. "נכון לעכשיו, נתניהו אמר שהוא מתכנן להרחיב את ההתנחלויות, צעד שלא מקדם אותנו לכיוון פתרון שתי המדינות בו ארצות הברית תומכת. אם ישראל תתרחק מפתרון שתי המדינות – נשקול תגובתנו. כל האפשרויות על השולחן".

התבטאותה של וורן מצטרפת לכמה פוליטיקאים דמוקרטים בכירים המבקרים את מדיניות ישראל. בחודש אוגוסט אסרה ישראל על כניסת שתי חברות קונגרס אמריקניות-מוסלמיות לישראל בשל תמיכתן ב-BDS. יושבת ראש הקונגרס, ננסי פלוסי, הגיבה לכך בחריפות: "החולשה של נתניהו והחולשה של טראמפ השתלבו למדיניות של 'לא'", אמרה. "יש לנו יחסים עמוקים וממושכים עם ישראל, שיוכלו לשרוד את טראמפ ונתניהו. לא ניתן לחולשה שלהם לעמוד בדרכם של היחסים הללו", הוסיפה.

עוד בחדשות 13:

נסיגת ארה"ב מסוריה: חשש גדול בישראל מהמהלך של טראמפ

הוצאתו להורג של אסיר יהודי עוכבה – בטענה שהשופט היה אנטישמי

ננסי פלוסי, יור בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יור בית הנבחרים | צילום: רויטרס

"היחסים בינינו עמוקים יותר מהתקרית הזו. אך באופן אישי, התגובה של ישראל עוררה בי עצב רב בגלל האהבה שלנו לישראל ובגלל שאני לא מייחסת אותה דווקא לישראל, אלא לנשיא טראמפ ולנתניהו. זה סימן לחולשה וייאוש", הוסיפה פלוסי. "חברי הקונגרס יכולים להחליט לגבי עצמם באופן עצמאי, אבל אני לא אעודד אף אחד להחרים את ישראל".

בחודש אפריל התייחס לנושא ברני סנדרס, אף הוא מהמועמדים המובילים לנשיאות מטעם מפלגתו, ואמר כי "ארצות הברית צריכה להתייחס בשוויון לשני הצדדים בסכסוך במזרח התיכון, ולא לתמוך רק במדינה אחת, ישראל. ממשלתה ימנית ואעז לומר - גם גזענית".

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר
חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר | צילום: רויטרס

במהלך עימות בין מועמדים דמוקרטים התייחס סנדרס לשאלת הסכסוך הישראלי-פלסטיני וסיפר: "כשהייתי צעיר, ביליתי מספר חודשים בישראל וגרתי בקיבוץ. יש לי משפחה שם, אני לא אנטי-ישראלי. למרות זאת, העובדה היא שנתניהו הוא פוליטיקאי ימני ואני חושב שהיחס שלו לפלסטינים לא הוגן". עוד הוסיף סנדרס: "ארצות הברית מסייעת לישראל ונותנת לה מיליארדי דולרים. אני חושב שלא מדובר במעשה קיצוני, אני פשוט מאמין שעלינו להשוות בין הצדדים. במילים אחרות, המטרה היא לקרב בין בני אדם ולא לתמוך רק במדינה אחת עם ממשלה ימנית, שאגדיל ואומר, היא גם גזענית".

"אני תומך בישראל ב-100%. יש לה זכות קיום, בשלווה ובביטחון וללא פיגועים. ארצות הברית צריכה להתמודד ולנהל מגעים את שני הצדדים, ישראל והפלסטינים", סיכם סנדרס.