ארה"ב סוערת: גז מדמיע רוסס לעבר מוחים בזמן נאום טראמפ

זה הלילה השישי של הפגנות אלימות ברחבי ארה"ב בשל מותו של ג'ורג' פלויד. כוחות מסיביים של המשטרה והמשמר הלאומי נפרסו בוושינגטון. טראמפ: "מעשים של טרור פנימי" • תיעוד ממוקד המהומות

זמן צפייה: 03:16

המהומות בארה"ב בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד נמשכות זה הלילה השישי, כאשר כוחות צבא מסיביים נפרסו ברחבי וושינגטון במטרה להשיב סדר ולהשתלט על ההפגנות האלימות. כוחות גדולים של המשטרה ושל המשמר הלאומי מסיירים ברחבי העיר ומנסים להשתלט על המהומות. קיים חשש מהחרפה של המחאה ואיבוד שליטה ברחובות הערים. עוצר הוטל על ניו יורק בשל ההפגנות לראשונה מזה 70 שנים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשא דברים, ובזמן נאומו מפגינים ליד הבית הלבן רוססו בגז מדמיע ונורו בכדורי גומי. ג'ו ביידן ביקר את המהלך וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "טראמפ משתמש בצבא ארה"ב נגד אזרחי ארה"ב. הוא השתמש בגז מדמיע וכדורי גומי נגד מפגינים שקטים - בשביל תמונה". לאחר דבריו של טראמפ הוא הלך מלווה בעשרות אנשים ביטחון לכנסיית סנט ג'ורג' שהוצתה במהלך המחאות והצטלם כשהוא אוחז ספר תנ"ך, מה שעורר ביקורת רבה.

התיעוד המלא מהמהומות - הערב במהדורה המרכזית

[brightcove_iframe video_id='news-part-2006020719' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i3hlo2pr' duration='54'']

מהומות בארה''ב בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד
מהומות בארה''ב בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד | צילום: רויטרס

טראמפ בנאומו תקף את המפגינים והתייחס אליהם כ"אנרכיסטים מקצועיים ופושעים", וציין שמדובר במעשים של טרור פנימי. כמו כן הוא העביר ביקורת על חלק ממושלי המדינות שלא נקטו באמצעים נגד המחאות ואמר כי "כמה מדינות וממשלות נכשלו בצעדים ההכרחיים כדי להגן על תושביהן. לכן, אני לוקח צעדים מידיים כדי להשיב את הביטחון לאמריקה".

עוד ציין טראמפ כי הוא משנע את כלל הכוחות הפדרליים, אזרחיים וצבאיים, כדי להפסיק את ההפגנות ו"לסיים את ההרס". "אם עיר או מדינה יסרבו לנקוט באמצעים הנדרשים כדי להגן על חייהם ועל הרכוש של אזרחיהם - אני אפרוס שם כוחות צבאיים והבעיה תיפטר במהירות. אני רוצה שהמארגנים של הטרור הזה ידעו שהם יעמדו בפני עונשים כבדים ומאסר".

אתמול פורסמו פרטי שיחה של טראמפ עם מושלי המדינות, בה הוא תקף ואמר כי "רובכם חלשים", והפציר בהם להקשיח עמדות: "אתם חייבים לשלוט". כמו כן, עורך הדין של משפחתו של פלויד ציין כי הנתיחה לאחר המוות מצביעה על זה שפלויד מת מחניקה בעקבות לחץ.

טראמפ מחוץ לבית הלבן
טראמפ מחוץ לבית הלבן | צילום: רויטרס

אחיו של ג'ורג' פלויד הגיע לזירה שבה הוא נהרג וביקש להימנע מאלימות: "אני מבין שאתם מאוכזבים, אבל אתם לא מאוכזבים כמוני. אז אם אני לא מתפרע, מפוצץ דברים, והורס את הקהילה שלי, אז מה אתם עושים? זה לא יחזיר את אחי. זה אולי מרגיש טוב באותו הרגע, אבל בסוף תתהו מה עשיתם".