דוח מודיעין אמריקני: יורש העצר הסעודי אחראי לחיסול חאשוקג'י

משרד החוץ של ארה"ב פרסם דוח שהיה עד כה סודי, ממנו עולה כי מוחמד בן סלמאן הורה על לכידתו וחיסולו של העיתונאי הסעודי בקונסוליה באיסטנבול. מאז התקרית, יורש העצר הכחיש אחריות לכך

ג'מאל חשוקג'י ומוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

משרד החוץ האמריקני פרסם הערב (שישי) דוח מודיעין סודי, לפיו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אחראי ישירות להוראה ללכידתו וחיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בשנת 2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. זו הפעם הראשונה שבה ארצות הברית מטילה על יורש העצר, שמכחיש מעורבות בחיסול, את האשמה באופן רשמי. מסעודיה נמסר כי היא דוחה את מסקנות הדוח, וכינתה אותו "שלילי, שקרי ולא מקובל".

במקביל, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על בכירי מודיעין סעודיים לשעבר שהיו מעורבים בפרשה. כמו כן, מוטלות הגבלות בוויזה של 70 אזרחים סעודיים.

כזכור, חשוקג'י, שהיה ידוע בביקורת נוקבת כלפי יורש העצר הסעודי, הגיע בתחילת אוקטובר שעבר לקונסוליה בבירה הטורקית כדי לטפל במסמכי הגירושין שלו במטרה להינשא בשנית. ארוסתו, הטיג'ה ג'נגיז, שהמתינה לו מחוץ למבנה, התלוננה לאחר כמה שעות כי חשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. בתקשורת דווח כי צוות של 15 סעודים עינה אותו וביתר את גופתו. בסעודיה הכחישו את הדיווחים, אך כעבור שבועיים מסרו את גרסתם הסופית, בכך שהעיתונאי נהרג במהלך קטטה.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בשנה שעברה הרשויות בסעודיה הודיעו כי מותו נגרם כתוצאה ממבצע שהשלטון לא היה מודע אליו, על ידי קבוצת סוכנים שנשלחה להשיבו לסעודיה. בית משפט בסעודיה גזר על חמישה בני אדם 20 שנות מאסר בספטמבר האחרון, אחרי שנגזר עליהם בתחילה גזר דין מוות.

העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוגי
העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוגי | צילום: חדשות 13

אתמול שוחח הנשיא ביידן עם המלך סלמאן, ו"הדגיש את החשיבות של זכויות אדם אוניברסליות ושלטון החוק עבור ארצות הברית", נמסר מהבית הלבן.

לפי דיווח ברויטרס, ממשל ביידן שוקל ביטול עסקאות נשק עם סעודיה המעלות חשש לפגיעה בזכויות אדם, כמו גם הגבלת מכירות נשק עתידיות ל"נשקים הגנתיים" בלבד.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס