דיווח: בכירי מודיעין הזהירו - רוסיה פועלת לבחירת טראמפ מחדש

לפי עיתון "הניו יורק טיימס", גורמי ביון סיפרו בתדרוך מסווג לקונגרס כי מוסקבה מתערבת במערכת הבחירות לבית הלבן ומנסה לקדם את הנשיא הנוכחי. טראמפ מודאג שיריביו השתמשו במידע נגדו

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח היום (שישי) כי במהלך תדרוך מסווג, גורמי מודיעין הזהירו את הקונגרס האמריקני, לפיו רוסיה פועלת לבחירות מחדש של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. דובר הקרמלין הכחיש את הטענות.

העיתון האמריקני דיווח כי גם על פי חמישה גורמים המעורים בנושא, העברת המידע לקונגרס הרגיזה את טראמפ, שמודאג מכך שיריביו הפוליטיים ישתמשו בו נגדו, ואף זעם על ראש המודיעין הלאומי היוצא, ג'וזף מגווייר, שלטענתו, אפשר את התדרוך. כמה ימים לאחר התדרוך, הודיע הנשיא האמריקני כי ימנה לתפקיד את שגריר ארצות הברית בגרמניה, ריצ'רד גרנל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"פתיחת חקירת 'הממד החמישי' לפני הבחירות – החלטה פוליטית"

שדר פרסם תמלולי שיחות אשכנזי-מנדלבליט תחת צו איסור פרסום

מכה ומפילה לרצפה: תיעוד התעללות המטפלת הזרה בקשישה בירושלים

טראמפ בנאום מול הקונגרס
טראמפ בנאום מול הקונגרס | צילום: רויטרס

לטענת גורמי מודיעין שונים, התדרוך המסווג היה משמעותי בהחלטה למנות ראש מודיעין לאומי חדש במקום מגווייר, שרק בימים האחרונים אמר כי הוא מאמין שיישאר בתפקיד. עם זאת, בכירים אחרים בבית הלבן טוענים כי מדובר בתזמון מקרי בלבד, וטראמפ מעולם לא חש קרבה אישית למגווייר. לדבריהם, כבר היו שיחות בעבר בנוגע למינויו של גרנל לתפקידים חדשים בממשל האמריקני.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הגיב על הטענות בחשבון הטוויטר שלו: "המפלגה הדמוקרטית מקיימת נגדי קמפיין של מידע מטעה".

בתוך כך, מוקדם יותר השבוע טען מייסד רשת ויקיליקס להדלפת מסמכים מסווגים, ג'וליאן אסאנג', כי קיבל הצעה מהנשיא טראמפ לחנינה - אם יכחיש את הקשר הרוסי לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ב-2016. כך אמרה עורכת דינו לקראת דיון על הסגרתו של המבוקש לארצות הברית.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לאחר שזוכה מהליך ההדחה נגדו
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לאחר שזוכה מהליך ההדחה נגדו | צילום: רויטרס

בהצהרה שמסרה, טענה עורכת הדין, כי באוגוסט 2017, כשאסאנג' עוד היה במקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון, הגיע לבקרו חבר הקונגרס לשעבר דנה רוכבכר, והציג את ההצעה בשמו של הנשיא.

דוברת הבית הלבן הגיבה לדיווח בשיחה עם כתבים ואמרה: "הנשיא בקושי מכיר את רוכבכר, מעבר לעובדה שהוא חבר קונגרס לשעבר. הוא לא דיבר איתו מעולם על הנושא – או על כל נושא אחר. זה שקר מוחלט, וכנראה עוד מזימה של ועידת המפלגה הדמוקרטית".

כזכור, בשנה שעברה פורסם הדוח של מולר, ומסקנותיו לא היו חד משמעיות: חקירה בת שנתיים לא מצאה הוכחות חד משמעיות לקשר אסור בין טראמפ לרוסיה, אך גם לא זיכתה אותו. עוד בתקופת הקמפיין דחף טראמפ לחימום הקשר מול מוסקבה, וטען כי ארצות הברית תרוויח מיחסיו הטובים עם הנשיא הרוסי.

באחת האמירות המפורסמות שלו במערכת הבחירות, פנה טראמפ ישירות למוסקבה והפציר בה: "רוסיה, אם את מקשיבה, אני מקווה שתוכלי למצוא את האימיילים החסרים של הילרי קלינטון". כבר באותו ערב, כך על פי דוח מולר, האקרים רוסים ניסו לפרוץ לשרתים של קלינטון. בהמשך, במפגש פסגה שקיים טראמפ עם פוטין בהלסינקי, סתר הנשיא האמריקני את הערכות המודיעין כי רוסיה התערבה בבחירות ב-2016. "פוטין אמר לי שזה לא הם, אני לא רואה שום סיבה שהם יעשו זאת", אמר הנשיא האמריקני.