הנשיא ה-46: אחרי המהומות - אושר ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות

הקונגרס האמריקני אשרר את תוצאות הבחירות, אחרי שההתנגדויות לניצחון המועמד הדמוקרטי נדחו או הוסרו. טראמפ בתגובה: "למרות שהתוצאות זויפו - אעביר את השלטון בצורה מסודרת ב-20 בינואר"

זמן צפייה: 11:59

הקונגרס האמריקני אישר היום (חמישי) את תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, וביסס את ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. זאת, לאחר שהערעורים שהוגשו על התוצאות בכמה מדינות - נדחו או הוסרו.

הדיון בקונגרס מהווה צעד רשמי שבו נספרים קולות האלקטורים של מדינות ארצות הברית, אך כמה מחוקקים רפובליקנים הצהירו תחילה כי יתנגדו לספירה של כמה מהמדינות, בצל טענותיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ לזיופים. כאמור, ההתנגדויות לא התקבלו, וחלק מהמתנגדים חזרו בהם. ביידן, כצפוי, זכה ב-306 קולות, וטראמפ ב-232.

אחרי האישור, הצהיר טראמפ: "למרות שאני לחלוטין לא מסכים עם תוצאות הבחירות, אעביר את השלטון בצורה מסודרת ב-20 בינואר. תמיד אמרתי שנמשיך במאבק להבטיח שרק קולות חוקיים ייספרו".

עוד בחדשות 13:

נשקים שלופים, משרדים הפוכים: כך נראה ליל המהומות בקפיטול

תומכי טראמפ פרצו לקפיטול: הדיון על אישור ניצחון ביידן הופסק

ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ישיבת הקונגרס נקטעה ונאלצה להשתהות בעקבות המהומות האלימות שפרצו בגבעת הקפיטול במהלך הדיון, לאחר שתומכי טראמפ פרצו לבניין ויושביו פונו מהמקום. עימותים אלימים נרשמו בקרב המתפרעים וכוחות הביטחון, ארבעה נהרגו ו-52 בני אדם נעצרו. רק כעבור כמה שעות חודש הדיון.

בארצות הברית ובעולם בכלל הגיבו בזעזוע ובתדהמה למראה התמונות הקשות מוושינגטון. עם התחדשות הדיון, הצהירה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי: "היום בוצעה מתקפה מבישה על הדמוקרטיה שלנו. הדבר אומנם לא יכול להרתיע אותנו מאחריותנו לאשרר את בחירתם של ג'ו ביידן וקמלה האריס. מהסיבה הזאת הקונגרס שב לגבעת הקפיטול".

גם סגן הנשיא מייק פנס התייחס למהומות: "היום היה יום אפל בהיסטוריה של גבעת הקפיטול. אנו מגנים בחריפות את האלימות שאירעה פה. אלימות לעולם אינה מנצחת". דבריו אלו מגיעים לאחר שאמש, טראמפ קרא לסגנו שלא לאפשר את ההצבעה בישיבה, אולם פנס - שפונה גם הוא מהאולם בעקבות המהומות, הודיע כי אין בכוונתו להתערב בתהליך.

הדיון בקונגרס האמריקני על בחירתו של ג'ו ביידן
הדיון בקונגרס האמריקני על בחירתו של ג'ו ביידן

מוקדם יותר בלילה התייחס ביידן למהומות ואמר כי "הדמוקרטיה האמריקנית תחת מתקפה חסרת תקדים". עוד הצהיר: "לרסק חלונות בקפיטול זו לא הפגנה, זו התקוממות. היום הזה הוא תזכורת לכך שדמוקרטיה היא דבר שברירי", הוסיף ביידן. "אמריקה כל כך הרבה יותר טובה ממה שראינו היום. אני קורא לטראמפ לשים סוף לדבר הזה".