תומכי טראמפ פרצו לקפיטול: הדיון על אישור ניצחון ביידן הופסק

המפגינים ניפצו חלונות וכמה מהם הצליחו להיכנס לבניין וקראו: "טראמפ ניצח בבחירות". ישיבת הקונגרס נעצרה - מייק פנס והמחוקקים פונו מהאולם. עוצר הוטל על וושינגטון DC. טראמפ: מבקש להירגע

זמן צפייה: 07:14

מהומות אלימות פרצו היום (רביעי) בבניין הקפיטול שבוושינגטון, זאת לאחר שעשרות אלפי תומכים של דונלד טראמפ הגיעו למחות במקום נגד אישור מינויו של נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן. המפגינים התעמתו עם שוטרים ופרצו פנימה, ומשכך - הקונגרס פונה והדיון הופסק. ב-CNN דווח כי בכוונת המפגינים להישאר בבניין במהלך הלילה. בינתיים, כוחות הביטחון החלו לנסות להזיז את תומכי טראמם מהכניסה לקפיטול.

על פי הדיווחים, אחת המפגינות נורתה מחוץ לבניין ונפצעה קשה, מצבה קריטי. ב-CNN דווח כי כמה שוטרים נפצעו במהומות, לפחות אחד מהם פונה לבית החולים. בתוך כך, ראש העיר של וושינגטון DC הורתה על עוצר החל מהשעה 18:00 (שעון ארה"ב).

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ מצא יו"ר חדש – ועדת הבדיקה לרכש הצוללות תחדש את פעילותה

מסתמן: השר דרעי יועמד לדין בגין עבירות מס – כפוף לשימוע

נתניהו: "מחר מתוכנן להגיע המשלוח הראשון של חיסוני מודרנה"

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, טראמפ קרא לסגנו מייק פנס שלא לאפשר את ההצבעה בישיבה, אולם פנס - שפונה גם הוא מהאולם בעקבות המהומות, הודיע כי אין בכוונתו להתערב בתהליך. לא זו בלבד, פנס הוריד עוקב מחשבון הטוויטר של טראמפ.

"כל המפגינים שלוקחים חלק באלימות שמתרחשת כעת בקפיטול יועמדו לדין לפי כוחו המלא של החוק", הבהיר פנס בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו. "מחאות שקטות הן זכותו של כל אמריקני - אבל המתקפה על הקפיטול לא תעבור בשתיקה".

Whatsapp Image 2021 01 06 At 2
המסר שהשאירו המפגינים על שולחנה של ננסי פלוסי | צילום: CNN

תומכיו של טראמפ הגיעו למקום לאחר שהנשיא היוצא נשא דברים ובהם הבהיר כי אין בכוונתו לקבל את תוצאות הבחירות. "אנחנו נעצור את הגניבה - וננצח בבחירות", אמר טראמפ. "ניצחנו בפער, כך שלא ניכנע ולא נודה בתבוסה".

"אנחנו נצעד לקפיטול ואנחנו נעודד את הסנאטורים האמיצים שלנו", הוסיף הנשיא היוצא לשלהב את תומכיו. "אנחנו לא נעודד חלק מהם משום שלא ניקח בחזרה את המדינה שלנו עם אנשים חלשים -אלא רק עם אנשים אמיצים. הולכת להיכתב כאן היסטוריה".

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס

במהלך ניסיון ההשתלטות של המפגינים, משטרת הקונגרס שלפה אקדחים והורתה לעיתונאים באולם להשתטח על הרצפה. שאר חברי בית הנבחרים כבר פונו מהאולם. עובדי הסנאט לקחו את הצבעות האלקטורים למקום בטוח.

טראמפ, שצופה בהשתלשלות האירועים מהבית הלבן, ביקש מהמפגינים להרגיע את הרוחות: "בבקשה תתמכו במשטרת הקפיטול. הם באמת נמצאים בצד שלנו. הישארו שלווים!". "זה קצת מאוחר מדי, אתה לא חושב?", ענה לו הפוליטיקאי צ'אק שומר.

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס

קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן, עדכנה כי בהתאם להוראה של טראמפ, 200 חיילי המשמר הלאומי נמצאים כעת בדרכם לקפיטול. "אנחנו חוזרים על קריאתו של טראמפ נגד האלימות ושמירה על מחאות שקטות", כתבה. גם ה-FBI נפרס באזור על מנת לסייע לכוחות הביטחון להגן על רכוש פדרלי.

ביתו של טראמפפ איוונקה קראה למפגינים אותם כינתה כ"פטריוטים אמריקניים" לעצור את האלימות באופן מיידי, והוסיפה: "כל הפרה או חוסר כבוד לאכיפת החוק אינה מקובלת. אנא היו רגועים". בהמשך, היא מחקה את הציוץ. גם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התייחס למהומות, והביע את דאגתו למצב בוושינגטון.

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי וצ'אק שומר הוציאו הודעה משותפת, שבה קראו למפגינים לעזוב את בניין הקפיטול במהרה. המתפרעים הצליחו להגיע גם לתוך משרדה של פלוסיף ואך השאירו על שולחנה פתק עם המסר "אנחנו לא ניכנע".

שדרן של רשת FOX ניסה להעביר דיווח ממקום האירוע, אולם ההמונים הקיפו אותו וקראו לעברו קריאות, כי הוא "פייק-ניוז". בינתיים, המפגינים עלו למרפסת של הבניין, ובצד המערבי של הקפיטול נראה חבל תלייה.

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

התאחדות התעשיינים הלאומית קראה לפנס לשקול להדיח את טראמפ. בהמשך, נציגת בית הנבחרים אילהאן עומאר הודיעה כי היא מנסחת את סעיפי הדחתו של טראמפ.

שר הביטחון בני גנץ התייחס למהומות, וכתב: "התמונות מוושינגטון פוצעות את ליבו של כל מי שמאמין בדמוקרטיה. לא האמנתי שאראה תמונות כאלו בדמוקרטיה החזקה בעולם. זוהי הוכחה לכך שלפני היריבות הפוליטית, עלינו להסכים על כללי המשחק: שמירה על שלטון החוק, כיבוד הליכים דמוקרטיים ושיח מכבד. אני מקווה שהאירוע המחריד יגיע לסיומו בהקדם, וללא נפגעים בנפש".

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס