ארה"ב: "העשרת אורניום ע"י איראן – צעד גדול בכיוון הלא נכון"

ממשל טראמפ טען כי לטהראן אין סיבה טובה לבצע את הצעד שעליו הכריזה, והבהיר כי מדיניות הלחץ הכלכלי שלו תימשך. "תומכים לחלוטין במאמצי סבא"א לעקוב אחר המתרחש באיראן"

זמן צפייה: 00:42

ארצות הברית הגיבה הלילה (רביעי) על הודעת איראן על כוונתה להכניס גז אורניום ל-1,044 צנטריפוגות במתקן הגרעין בפורדו החל מהיום, ואמרה כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון".

בהודעה מטעם הממשל נטען כי לטהראן אין סיבה טובה לבצע את הצעד המדובר. "אנו תומכים לחלוטין במאמצי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לעקוב אחר המתרחש באיראן", מסרה דוברת משרד החוץ מורגן אורטגוס. "נמשיך במדיניות הלחץ הכלכלי על איראן עד שתשנה את התנהגותה".

לעוד כתבות בנושא:

מצבה של ישראל הורע מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין • פרשנות

צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין: איראן תפעיל מחדש צנטריפוגות

רה"מ: "רף התעוזה של איראן עלה, ובהיעדר תגובה – הוא עוד יעלה"

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע כי הצעד הבא של מדינתו נגד ההסכם יחל היום, בהכנסת גז אורניום לצנטריפוגות במתקן בפורדו. זאת, לאחר שהתחייבה בעבר כי המתקן ישמש רק למחקר. שגריר איראן בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הודיע לסוכנות כי הגז המוזרם לצנטריפוגות יהיה UF6 - חומר בסיס בהעשרת אורניום.

לפי הסכם הגרעין, לאיראנים אסור להעשיר אורניום במתקן, החסין מתקיפה אווירית, ולעסוק בפיתוח במשך 15 שנה, ואף להכניס למתקן כל סוג של חומר גרעיני בקיע כמו אורניום או פלוטונים. בנוסף לכך, המתקן בפורדו היה צריך להפוך ללמרכז מחקר בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: ללא קרדיט

מעבר לכך, בהסכם הגרעין נקבע כי שליש מהצנטריפוגות בפורדו יכולות לשמש רק למחקר איזוטופים רדיו-אקטיביים ואסור להכניס אליהן אורניום, בעוד שאר הצנטריפוגות וכל הציוד הנלווה שלהן צריכות להיות מושבתות לחלוטין. בתגובה לדבריו של רוחאני, נמסר מהקרמלין כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין".

הממשל הצרפתי מסר כי יחכה לדוח של סבא"א על תוכנית הגרעין ועל פעולותיה של איראן. עוד נמסר מצרפת כי היא תמשיך להיות מחויבת להסכם הגרעין וכי היא מפצירה באיראן לסגת מהחלטתה.

בשבוע שעבר נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סוף קורס קצינים בבה"ד 1 ומתח ביקורת על מדיניות הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. "המרחב סביבנו סוער וגועש, האיומים צצים בכל פינה", אמר ראש הממשלה, "סוריה, לבנון, עזה, תימן, עיראק, איפה לא? כוחות איראניים ופרו איראניים נערכים לפעולה, לא נהסס להפעיל פעולה קשה כדי לעצור אותם. רף התעוזה של איראן עלה, ובהיעדר תגובה – הוא עוד יעלה".

נתניהו הוסיף כי "כוחות איראניים פועלים להתחמש ללא הפוגה, אנחנו ערוכים לאיומים ולא נהסס להנחית מהלומה קשה על מי שינסה לפגוע בנו. ישראל לא תגיש את הלחי השנייה, מי שפניו לתוקפנות ייענה במלוא התקיפות ויספוג מחיר כבד".